Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Skogskärra o JD

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Palmqvist (trådstartaren)

#1 » 13:03:52, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!

Har precis köpt en gammal Källefall griplastarvagn till min John Deere 2040S. Förstod att ventilpaketet på vagnen var gjort för konstantflöde vilket gjorde att det inte funkade så bra med konstanttryckspumpen på traktorn.
Jag använder ett dubbelverkande uttag för vagnstyrning o ett dubbelverkande för kranen o fri retur.
Men jag hade behövt hjälp med vilken sida som är tryck respektive retur på ventilpaketet?
Om man behöver koppla om ngt och var man skruvar in pluggen för att få konstanttryck?
När jag drog igång hydrauliken i traktorn så sprutade det hydraulolja från ventilen längst till höger på ventilpaketet på vagnen. Var det för att ventilpaketet fick tryck från fel håll eller för att traktorns hydraultryck är högre än maxtryck på ventilpaketet?
Drog jag hydraulspaken åt andra hållet så funkade det som det skulle förutom att det började slå i tryck-/returslagen när oljan blev varm.

Mvh



Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Palmqvist
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:43, 02-05-2018
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor



Jac

#2 » 19:02:05, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stora pluggen på första bilden ska antagligen ersättas med en serienippel med plugg i för att konvertera till konstanttryck. För att kunna få tag i en serienippel måste du finna ut vilket märke/modell det är på ventilpaketet. Finns där ingen skylt på paketet? Eller kanske bara en logga ingjuten i godset?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Palmqvist (trådstartaren)

#3 » 19:15:55, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej då är det retursidan alltså?
Nej inte vad jag kan se, skulle såfall vara om det står ngt bakom plåten som den är fastskruvad i :klia: Vagnen står tyvärr inte hos mig nu så att jag kan ut och kolla.
Det ända man kan se på bilderna är ju ''J6105'' men antar att det inte säger så mycket.
Palmqvist
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:43, 02-05-2018
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Jac

#4 » 10:40:19, 19-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är retursidan närmast kameran på första bild ja.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

MN

#5 » 11:12:47, 19-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tippar på en Rotec/Finnrotor LSV50

MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Palmqvist (trådstartaren)

#6 » 19:50:34, 19-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pappa ringde o sa att han hittade en text där det stod, LSV50 T och LSV50 P. På spakarna stod det ett stort ''R'' med ett ''H'' i sa han.
Duger det för att kunna beställa rätt grejer och var beställer man dem i så fall? :)
Palmqvist
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:43, 02-05-2018
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Jac

#7 » 19:55:32, 19-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

inli12

#8 » 09:19:56, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har precis beställt delar till ett LSV50 från Finn-rotor i Finland. De har reservdelar och var väldigt hjälpsamma!

/IL

1 person gillar det här inlägget.
inli12
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:21:16, 11-02-2008

Palmqvist (trådstartaren)

#9 » 17:18:39, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej jag får höra med finn-rotor då för Rotec slutade tillverka LSV50 ventiler för 10år sedan sa dem.
Palmqvist
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:43, 02-05-2018
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Palmqvist (trådstartaren)

#10 » 18:30:58, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har satt dit serienippeln nu och pluggat. Men när jag drar igång hydraliken på traktorn så hör/känner jag att det går olja genom T och P även när jag inte kör någon funktion. Misstänker att det är övertrycksventlien på vagnen som släpper igenom.
Vilket är bäst att göra, öka toleransen på vagnen eller minska trycket på traktorn?
Vet inte hur man gör ngt av det.
Palmqvist
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:43, 02-05-2018
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Jac

#11 » 23:07:44, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det inte är så många bars skillnad mellan traktorns hydraultryck så hade jag skruvat upp trycket på ventilpaketet till kranen.
Är det stor tryckskillnad mellan traktorns hydraulik och kranens ventilblokk så är det mest korrekta en tryckreducerare: https://nordic.kramp.com/store/se/sv/pr ... 1053834822

Då kan både traktorn och ventilblocket till kranen behålla sina tryckinställningar.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Palmqvist (trådstartaren)

#12 » 19:18:44, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skruvade in överströmningsventilen på vagnen 1varv så blev det tyst. Vagnen borde väl klara att jag behåller den inställningen?
Hur gör man enklast när man behöver 2fria returer, en från kranen o en från vinschen? Är ju bara ett uttag på traktorn, kan man dubbla det på ngt vis? Man kör ju ändå aldrig kran o vinsch samtidigt:)
Palmqvist
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:43, 02-05-2018
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Jac

#13 » 22:58:54, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Palmqvist skrev:Jag skruvade in överströmningsventilen på vagnen 1varv så blev det tyst. Vagnen borde väl klara att jag behåller den inställningen?

Säkert en stund. Sprickor kommer med tiden. Nåt absolut facit finns inte. Det finns några trådar på forumet om reparation av sönderkörda skogskranar.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

MN

#14 » 23:13:25, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske MÄTA trycket?
Hur kunde du få olja i fel riktning om du använder en fri retur?
Hur är vinschen inkopplad nu?
Vanligtvis brukar man koppla ihop returerna.
M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Jac

#15 » 23:26:50, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det intressanta hade varit att veta hur hur många procent trycket har ökat från original inställning till nuvarande. Har trycket ökat med 50% så kan också belastningen öka med 50% ( om man utnyttjar kranen till max).
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: SwedEh och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se