Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Billyft

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

SteJo (trådstartaren)

#1 » 21:33:49, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått fatt i en gamal billyft, en saxlyft som lyfter ca 1 meter. Sammat typ som brukar finnas på däckverstäder. Lyften är tysk och heter Nussbaum, Sprinter 2500, tillverkad 1996. Lyften funkar, jag provade på grabbens bil :grin: vill ju inte riskera min egen bil... :lmao:

Bild

Bild

Någon tidigare ägare har byggt om lyftens hydraulsystem :ohnej: . I från börjaran har det varit någon form av optisk styrning av ramperna med en lampa på ena rampen och en reflex på andra rampen. Detta är bortkopplat och ventilpaket och elektronik till detta är borta. I stället är lyften kopplad enligt schemat jag ritat här.

Bild

Har ingen aning om detta är en vettig koppling av systemet.
De två ventiler där jag skrivit ”ventil justering??” dessa har jag vridit för att justera så att ramperna lyfter /sänker lika fort. Ventilerna verkar vara någon typ av kulventil.

Bild
Bild på baksidan av tanken här är de två ventilerna som jag justerat för att få ramperan att gå lika.

Bild
Bild på ventilhusetsom sitter i tanken. Den elektriska ventilen sköter sänkning.

Bild
Bild som visar slankoppling till kolvarna på den högra kolven sitter något extra på anslutningen .Kan det vara någon typ av backventil?

Nu till frågorna /problemen.

-Kolvarna lyfter för fort (enligt mitt tycke) och lite ojämt mellan ramperna. Lyften gör inte heller någon mjukstart, utan det är pang på, så att säja...
Hur gör man så att få lyften att lyfta långsamare /mjukare? Vrider jag ventilerna så att kolvarna lyfter långsammare så vill lyften inte sjunka riktigt.

-Om man lyfter halvägs upp med en bil på så sjunker den vänstra kolven /rampen fort när man släpper uppknappen. Hur åtgärdar man bort detta? Skickar man upp lyften i topp så håller den mot bättre, så det är nog inget fel på kolven. Den läcker inte heller någon olja så jag tror att det beror på hur systemet är gjort som gör så att kolven sjunker.

Det jag behöver veta är hur man gör för att få lyften att funka bättre och säkrare.

Vet jag det, då vet jag om det är lönt att fixa till lyften.
Jag behöver också fixa till säkerhetspärrarna så att inte lyfen faller ned vid fel på hydraulsystemet. Det har sutt någon form av luftstyrd ventil, funderar på någon form av elektomagneter, har sett det på anda lyftar. men det är en annan historia..
SteJo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:36, 02-01-2019
Ort: Svenljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



RD350

#2 » 21:53:22, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska väl sitta slangbrottsventiler på kolvarna? Vi har liknande på jobb fast Stenhöj och lyfter fullhöjd. Har man dom upplyfta länge (flera veckor i taget) kan de få för sig att sjunka olika höger o vänster av sig själv. Enligt säljaren helt omöjligt men tydligen inte fö vi hade en bil som hängde kraftigt på sidan, hade sjunkit ena sidan kanske trettio centimeter. Lyften stod ensam i ett rum så ingen hade sett vad som var på gång.... Så även originalkonstruktioner har sina brister!
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Per-Fredrik

#3 » 22:05:39, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En saxlyft som inte har mekanisk förbindelse mellan saxborden = saknar stum parallellrörelse och enkel hydraulkrets med seriekopplade cylindrar, såsom den du har fått tag i, är en ganska knepig konstruktion.
De seriekopplade cylindrarna medför att den bortre kolven får en fördröjning i rörelsen, som tillverkarna kompenserade med en extra tillförsel via T-stycket.

Du behöver korrekt dokumentation för just din lyft till att börja med, om du ska ha någon chans att få ordning på allt.
Ring Spiken Service eller Gesab i Vallentuna.
Per-Fredrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:18, 08-11-2017
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman EC230B

magloman

#4 » 23:12:47, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att få två hydraulkolvar att gå lika är ett av hydraulikens största problem.

Antingen löser man det med mekaniskt styvt länkage så man tvingar dom att gå lika. I annat fall måste man påverka dom mha något kontrollsystem. Det kan vara ett mekaniskt system tex med en tunn vajer som påverkar en strömbrytare vid för stor skillnad mellan A och B. Annars kan man ha en ljussensor tex som tappar kontakten så stannar ena sidan så den andra hinner ikapp osv.

Att justera det där med nån strypventil kan du glömma. Det blir olika förutsättningar beroende på vad för bil som står på lyften för stunden.

Mjukstart skulle nog gå med en antikavitationsventil som man använder på hydraulmotorer tex. Där man kan ställa in visst läckage till tank så det blir lite mjukare. Eller så sätter man på en ackumulator.
Kommer nog mer svar på den.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2

#5 » 23:33:29, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den lättaste lösningen vore väl att köra med två mekaniska segment, ett till varje kolv. Då kan man mjukstarta och korrigera sidolutning hur man vill. Nackdelen är att man kan göra fel och lägga bilen på sidan.
Nästa problem du måste lösa är så det är omöjligt att något dimper i backen om en slang spricker.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

SteJo (trådstartaren)

#6 » 11:08:35, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I min okunskap om hydrauiska system så har jag Googlat lite :skriva2: med hjälp av den input jag fått av er.
Vad jag förstår så är hydraulcylindrana i mitt system seriekopplade. Och det ska ge ganska bra sykronisering av cylindrarna.
På en billyft är det inte heller så noga att cylindrarna inte går helt lika, några procent fel är inget problem. Så jag tänker vi kan lämna synkroniseringen, så läge.
Vad jag inte kan så är det olika typer av ventiler osv. och när man ska använda dem.

Åter till de två "stora" problemen jag vill lösa.
1. Lyften lyfter för snabbt, vad för ventiler är lämpliga att använda för att styra cylindrarnas fart? och var systemet skall man placera dessa ventiler.
Jag gissar att lyfen startar mjukare om det går långsammare. Så med lite tur löser det det problemet också.

2. Den ena cylindern sjunker så snart jag släpper uppknappen, hur åtgärdar jag det? så att båda cylindrarna stannar i läge. Som det är nu så går ena cylindern snabbt ned till botten det är den övre cylindern på skissen, den vänstra på fotot.

När jag vet att jag kan lösa dessa bitar, så ska jag ta tag i säkerheten. Kan nog vara att ha riktig ordning på det innan man kryper under en upphissad bil.
SteJo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:36, 02-01-2019
Ort: Svenljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#7 » 13:14:18, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan väl vara internt läckage så det bara är o byta packningar i dom.
Är ju normalt slitage så kanske lika bar o köpa hem två packn satser o byta så du vet det är fräscht.

Går att koppla på nåt vis o testa om det är internt läckage eller om det är ventilpaketet som läcker igenom.

Prova söka på "intern läckage"
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Per-Fredrik

#8 » 19:23:30, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att få den lyften till att bli säker att använda är inte det lättaste.
Eftersom det är ett enkretssystem med bara en cylinder per sax måste den dessutom ha mekaniska spärranordningar som fångar vid läckage på en slang eller liknande.
På bilderna kan man skymta rester av spärrar i mitten på bottenplattorna, men frigörning brukar ske med små cylindrar (pneumatiska eller hydrauliska) och dom ser jag inte. Förmodligen deaktiverat för att det krånglade, ganska vanligt tyvärr...
Dessutom var denna typ av konstruktion utrustad med fotocell som du nämnde, och den behövs för att stoppa lyften vid första tecken på ojämnheter mellan lyftborden, så man inte fortsätter sänka av ouppmärksamhet och tippar bilen på sig själv eller någon annan.
Även om du listar ut hur slangar och ventiler ska vara rätt kopplade har du alltså fortfarande lång väg kvar till en säker lyft.
Per-Fredrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:18, 08-11-2017
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman EC230B

Per-Fredrik

#9 » 19:27:13, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gäller lyfthastigheten har Nussbaums låglyftar alltid varit snabba, några modeller så lite som 10-12 sek från golv till toppläge. Så det är kanske så den ska vara, även om det blir ett problem när den samtidigt inte funkar rätt i övrigt.
Per-Fredrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:18, 08-11-2017
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman EC230B

SteJo (trådstartaren)

#10 » 23:25:29, 04-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår att det kan bli svårt att få lyften säker. Men lite mer info om säkerheten.


Bild
Så här ser säkerhetspärrarna ut, de är pneumatiska, fast helt hoprostade. All styrning till dessa är borta.

Bild
Så här ser spärren ut idag. då plåten till vänster ramlar ned så låser spärren.


Bild
Så här ser det ut när jag vill sänka lyften. En träflis under plattan så frigörs spärren.
Dessa lösningar är ju inte särskit säkra eller bra. Så jag använder inte lyften annat än till arbetsbord.
Jag har hittat ekektiska spärrar till en annan lyft som kan passa,

Innan jag börjar greja med lyften så vill jag vet vad det är för fel som måte fixas til och hur mycke jobb det blir. Framför allt är det nu varför den en rampen sjunker.

Så dett projekt får stå still ett tag innan jag har mer info.

Trevig helg på er!!!
SteJo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:36, 02-01-2019
Ort: Svenljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#11 » 00:03:25, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du ha den lyften till original skick så gissa jag att det kommer att bli mycket dyrare än att köpa en ny lyft! :djaevul:
Däremot, om du ska använda den privat är det inga större problem. Vill du få den säker går också detta att lösa ganska billigt.

Du har redan en del skräp (ett antal hydraulslangar) liggande löst på golvet. Skulle jag löst problemet hade jag satt en wire som lyfter varje spärr manuellt med en spak. Sedan en klen wire som gå mellan varje saxlyft och påverkar en ventil som styr hur mycket olja som kommer till varje kolv. Börjar en kolv komma för högt upp så flyttar wiren ventilen så den kolven får mindre olja och vice versa.
Både hydraulslangar och de nya wirarna läggs under ett plåtskydd så man inte trampar på dessa, de skyddas vid arbete med vinkelslip och svets osv.

Alternativt, släng bort befintligt system och ersätt den med ett manuellt segment som jag sagt tidigare. Då kan du krypköra hur du vill, du ballanserar med ögonmått, det är enkelt och billigt. Nackdelen är att du kan göra bort dig totalt. Dra i en spak och strunta i vad som händer kan du kanske lyckas tippa bilen på sidan. Du får alltså inte vara för full och dum när du använder liften. :mrgreen:
Ett segment som detta tänkte jag mig:
Bild

Angående att ena rampen sjunker mer än den andra, har du fått ut all luft ur systemet?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

SteJo (trådstartaren)

#12 » 20:42:00, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att förtydliga så ska lyften vara i ett hobbygarage, den behöver därför inte besiktigas. Men den skall (måste) ändå vara så säker att man vågar använda den.
Jag inser också att man inte kan bygga tillbaka lyften till orginalskick (ekonomiskt oförsvarbart), det var därför jag startade denna tråd.
Jag vill också ha hyfsad koll på vilka delelar som ska inhandlas och hur stort jobbet blir innan jag påborjar reprationen.
Blir ju dumt om man kan köpa en ny lyft för de pengar reperationen kostar.

Vad har vi lärt oss hittils :laes_detta:
-Lyften skall troligtvis gå så fort som den gör. så farten är ok.
-Mekaniska säkerhetspärrar måste fixas, väljer troligtvis elektriska hittade några för ca 900:- /st. Sedan ska det till en spännigsomvndlare 12v, en trycknapp och lite elkabel.
-Det är något lurt med ena rampen då den släpar efter lite vid lyft, och att samma ramp snabbt tappar trycket och sjunker.
Det konstiga är att om man kör upp kolvarna i topp så hålls trycket, men sänker man lite så tappar den tryck.
Kan vara internläckage? eller kanske luft i systemet?
Jag har kört lyten upp och ned en massa för att få ut luft. Men det verkar inte hjälpa.
Hur gör man annars för att få ut luft?
Vet inte heller hur man kollar internläckage? Googla lite men hittar inga bra svar.
Det kan också vara något annat som är fel. Så just nu är detta problem som är den springande punkten.

Den där lösningen med manuellt segment verkar var en enkel (och förhållandevis billig) lösning på problemet :grin:
Och jag förstår risken med att köra ramrerna separat. Placerar man då kontrollenheten framför eller bakom bilen borde det inte vara någon fara. för då är man ur vägen om bilen välter. :insomnia: :myzsko:

1 person gillar det här inlägget.
SteJo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:36, 02-01-2019
Ort: Svenljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

henkekx

#13 » 01:24:08, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

hade en exakt likadan. byggde om den till manuell låsning me sprint. sen va den rensad på reflex o optiska. tryckluftslåsningarna va helt sönderrostade. fick me dem vid sidan av men de va ingen ide o ha dem kvar när allt va byglat
Jag fick aldrig ur luften som va i systemet. man hörde att de bubblade i tanken.

Du har en spak som du justerar så att båda lyfter lika fort. samma om den sjunker så får man justera lite på den
henkekx
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:57, 08-04-2013
Ort: Uppsala
Maskintyp: Ej angivet

SteJo (trådstartaren)

#14 » 19:24:21, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: Nu funkar lyften :grin:
Det var internläckage i mastercylindern. Lite krångligt att fixa då cylindern var svetsad ihop :uupps:
Har också kopplat om systemet med hjälp av en kunnig person jag kommit i kontakt med.
Nu är det bara att fixa säkerhetsspärren, sen har jag en fungerande lyft.
Kostnad hittils 204:- :hurra:
Tack för hjälpen alla som svarat i tråden :buga:

2 personer gillar det här inlägget.
SteJo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:36, 02-01-2019
Ort: Svenljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Deer Drivax och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se