Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Allmänt

Luftvärmare Eberspächer BN2

27 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allmäna teman rörande Belos/Gravely/Irus här

PAL (trådstartaren)

#1 » 21:15:49, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har problem med en bensinvärmare som sitter i en Gravely 817.Doserpumpen fungerar,
pumpar 6,5 ml på 200 pumpslag.Glödstiftet provad utanför värmaren och blir glödande på
ca 30 sekunder.Spänningen till glödstiftet är 5,5 volt.När vi provkör värmaren startar den inte.
Kan det vara något fel i brännkammaren när inte glödstiftet får bränsle.Spänningen i batteriet är bra,uppladdad före provkörning. Om vi inte får igång
värmaren skulle det vara någon ide och köpa någon kina kopia av Eberspächer?
PAL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:02, 09-04-2014
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Liebherr L 507 Stereo



torbjorn_forsman

#2 » 21:53:52, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När en B2 eller BN2 i en gammal VW eller Citroën inte vill tända, så beror det nästan alltid på spänningsfall någonstans så att glödstiftet inte får full spänning. Jag vill minnas att flamvaktens mikrobrytare och dess flatstiftsanslutningar var en ganska ökänd bov.

Ett knep för att få igång en motvillig värmare är att lossa kabeln till bränslepumpen innan man startar värmaren, sen väntar man ca 30 sekunder tills glödstiftet är ordentligt varmt innan man kopplar in pumpen. Då finns det chans att den kommer igång - det blir bättre temperatur på glödstiftet om det inte kyls av en massa bränsledimma.

Det är också fullt normalt att värmaren har svårt att tända på bara batterispänning - det krävs att man har motorn igång och tillräckligt högt varvtal för att generatorn ska ladda ordentligt när man startar värmaren.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå

#3 » 22:27:46, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

BN2 i vw har en liten bränsletrycksregulator. I stort sett alla jag återupplivat har haft ihoptorkade membran i den. Antingen har de inte tänt alls. Eller fått fyr och rykt så att man trott att bilen brunnit
( en gång kom faktiskt brandkåren till min VW 1600 som stod och rök med styvt membran.)

Jag har tagit isär och maserat igång membranen med någon typ av fett. En krigslagning. men två av tre fick jag liv i. Den sista sprack membranet helt.

Sen justerade jag dem genom att bakräkna effekten som stod angiven i kcal/h räknade energiinnehållet i bensin och fick på vw värmaren en förbrukning på 3-4 dl i timmen dvs 5-6,6 ml/min. Sen justerade jag regulatorn tills det sprutade ut så mycket bensin genom munstycket på en minut.

Två fick jag som sagt att tända lätt och brinna rökfritt.

Lucka till.

2 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

torbjorn_forsman

#4 » 22:45:03, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bränsletryckregulator och "självgående" elektrisk bränslepump fanns på BN2 fram till ca 1972 i VW. Därefter blev det doseringspump, styrd av en brytarkontakt som påverkades av fläktmotorns axel via en snäckväxel. I Citroën användes den gamla lösningen med tryckregulator så länge de hade värmare av liknande typ, alltså fram till ca 1979.

När jag första gången fick igång den BN2 som satt i en VW 1600 '71, så gav den ifrån sig ett kompakt grågrönt rökmoln. Det blev inte sämre av att provstarten gjordes inomhus i ett lånat garage.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå

#5 » 11:00:31, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:När jag första gången fick igång den BN2 som satt i en VW 1600 '71, så gav den ifrån sig ett kompakt grågrönt rökmoln. Det blev inte sämre av att provstarten gjordes inomhus i ett lånat garage.


Ååh. Jag känner riktigt den stickande fräna lukten av ett fett eber-rökmoln bara jag tänker på det.


Är det en bensinvärmare som sitter i en traktor? varför har man inte en dielselvärmare? eller fanns BN2 som diesel? (tänkte att B står för benzin)
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

torbjorn_forsman

#6 » 11:42:40, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gravely 817 är en minitraktor med bensinmotor.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå

#7 » 12:25:34, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:idee3: Aha
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå

#8 » 15:55:47, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på en sak till det skulle kunna vara.

Insugsröret för förbränningsluften (i VW) brukar alltid vara draget i en böj. Denna kan sätta igen av smuts . hur är dina insugs och avgasrör dragna. Kan det vara stopp i dem?

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

PAL (trådstartaren)

#9 » 20:18:32, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft batteriladdaren kopplad till batteriet vid provkörning av värmaren och
spänningen till glödstiftet är 5,5 volt.Stämmer med repanvisningen som jag laddat ner
från nätet.Jag lossade bränsleslangen till värmaren och satte en vinkel + 10 cm plastslang
och hällde in 10 ml bensin och då startade värmaren och gav ifrån sig ett grågrönt rökmoln.
Jag ska prova med att låta värmare vara igång 30 sekunder innan jag ansluter doserpumpen.
Återkommer efter provet.Någon som har köpt luftvärmare från Banggood.com med erfarenhet
om kvalitet och leveranstid.Vi kan ha en separat tank för diesel till värmaren.

1 person gillar det här inlägget.
PAL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:02, 09-04-2014
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Liebherr L 507 Stereo

nordlander

#10 » 21:13:33, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beställde en kina dieselvärmare idag faktiskt. Kan återkomma med rapport. Slutar nog på ca 2500:-

1 person gillar det här inlägget.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

PAL (trådstartaren)

#11 » 19:39:46, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provkörde värmaren idag,lossade ena kabeln från doserpumpen och lät värmare vara igång
45 sekunder innan jag anslöt kabeln.Värmaren startade och började gå på full effekt efter
en stund.Monterade en strömbrytare för doserpumpen så ägaren får slå på doserpumpen 45
sekunder efter värmarstart.Om han kör mycket med traktorn borde man montera något tidrelä som slår på doserpumpen 45 sekunder efter värmarstart.Tack till Torjorn får tipset.

4 personer gillar det här inlägget.
PAL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:02, 09-04-2014
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Liebherr L 507 Stereo

vazman 67

#12 » 15:15:05, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang kinesvärmare så har haft en liggande nåt år,efter långt sendrag är den nu monterad i en liten hjullastare,funkar finfint.

Gillar det med variabel fart på fläkt och värme,och framför allt en enkel manöverdosa som inte blinkar efter strömmen vart bruten.. 2 KW,går relativt tyst.

En sån här är det,tror den kostade 1600:- nåt på ebay

Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
vazman 67
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:52, 03-11-2007
Ort: norrbotten
Sverige
Maskin: Belarus 505
O&K L5
Scania LB 80
Scania P92
Scania P113

PAL (trådstartaren)

#13 » 20:09:33, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollar på Ebay om Eberspächern slutar fungera.Tack för informationen om kina värmaren.
PAL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:02, 09-04-2014
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Liebherr L 507 Stereo

vazman 67

#14 » 11:06:51, 20-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter ca 40 timmars gångtid i vinter på kinesvärmaren kan jag konstatera att vid -25 fick jag knacka igång bränslepumpen 1 gång,och glödstiftet har pajjat. Hände i samband med att huvudströmmen bröts med värmaren igång.

2 nya stift har kommit,lär väl bli kallt innan det blir monterat :smile:
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
vazman 67
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:52, 03-11-2007
Ort: norrbotten
Sverige
Maskin: Belarus 505
O&K L5
Scania LB 80
Scania P92
Scania P113

David, Luleå

#15 » 22:13:51, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Tar en gammal tråd för en eberspächerfråga.

Jag har en B2 från en bubbla liggande. Enkel modell utan membran eller doserpump. Bara en elpump som pumpar mot ett munstycke och en returledning till tanken.

Strålen sprutar på ett glödstift som antänder den efter ett tag. När värmare är i drifttemp så slocknar glödstiftet och värmaren självtänder.

Skulle denna kunna gå att köra på diesel?
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550


Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se