Man bör ju också komma ihåg att olika slags laster är olika känsliga för spänningsfall.
Glödlampor och halogenlampor är de allra känsligaste, där räcker 5 % underspänning för att man bara ska få ut halva ljusstyrkan. Å andra sidan sjunker livslängden snabbt vid överspänning också. De flesta "12 V" halogenlampor är egentligen gjorda för 13,2 V , om vi antar att batterispänningen normalt är 14,0 V då motorn är igång och generatorn laddar, så finns det 0,8 V till övers för att täcka spänningsfall på vägen.
Många LED-lampor med inbyggt switchat drivdon är lite lömska eftersom de drar konstant effekt oavsett
spänning. Om spänningen sjunker, så drar en sådan lampa mer
ström istället, och det kan leda till mycket högre strömmar än man hade räknat med. När man använder sådana lampor som
arbetsbelysning, bör man dra separat
kabel och ha separat avsäkring till varje enskild lampa. Säkringarna ska vara av den typ och med den märkström som lamptillverkaren rekommenderar. Det finns fall där man har parallellkopplat ett halvdussin LED-belysningar, säkrat av dem med en gemensam grov
säkring och sedan upptäckt att lamporna börjar brinna vid minsta lilla internt fel. En känd svensk skogsmaskintillverkare har åkt på stora problem av den anledningen, och för några år sedan var det en epidemi av Volvobussar som brann pga att det gick varmt i skyltlyktorna, där man inte heller hade brytt sig om leverantörens (Hella) inkopplingsanvisningar.