Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Vem ska ta bort träden?

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

tugo (trådstartaren)

#1 » 18:42:59, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej skogsbrukare. Jag har en väg till mitt torp som är en gammal ”lagaskiftesväg”, dvs en väg utan vägförening som underhålls lite hipp som happ och där tjat och hotelser av olika slag är inblandade varje gång förbättringar och återställningar ska göras.

Nu ligger en jättehög med träd över vägen som det behövs en stor maskin för att få bort. Vanligtvis så faller kanske fem träd över vägen per år och dessa brukar kapas upp av den som behöver passera. Finns det någon regel att stödja sig på för att t ex få markägaren att ta hand om problemet?
tugo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:53, 02-04-2011
Ort: Väddö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson, "Grålle", TED- 20, 1950 och 1952.



bert

#2 » 18:58:09, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde väl ligga i markägarna intresse att ta hand om sina vindfälle kan jag tycka
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Ivar Risslén

#3 » 19:04:31, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är markägaren där som rötterna är som äger träden och det är han i första hand som ska ta hand om träden.
Du får kontakta markägarna och höra dig för med dom om när de tänker att ta bort träden. Hade ni haft en vägförening som funkar så har de kunnat att ta bort träden från körbanan.

:off_topic: Du skriver lagaskiftesväg så då borde det vara en samfälld väg som ägs gemensamt av de mantalssatta fastigheterna i byn. Sedan så kan samfälligheten styras på olika sätt. Det gamla sättet var att det fanns en "byålderman" vars främsta uppgift var att ha hand om byakassan och kalla till möten när det var något. För att kunna göra något då så måste alla mantalsägarna vara eniga. Sedan så har det kommit ett nyare sätt att styra sånna samtälligheter och det är att man bildar en samfällighetsförening. Har man en förening så räcker det att kalla alla medlemmarna till mötet och sedan så avgörs sakerna som kommer upp på vanligt sätt med enkel majoritet. Mycket smidigare. :back_to:
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

uppland2

#4 » 19:59:44, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev: Sedan så har det kommit ett nyare sätt att styra sånna samtälligheter och det är att man bildar en samfällighetsförening. Har man en förening så räcker det att kalla alla medlemmarna till mötet och sedan så avgörs sakerna som kommer upp på vanligt sätt med enkel majoritet.


Om det är ett beslut av ekonomisk betydelse, vilket många beslut är, kan det i nyare samfälligheter bli röstning efter andelar, där de som har över 20% avrundas till 20%.

1 person gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

tugo (trådstartaren)

#5 » 20:10:42, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar. Det är en gammal väg fördelad på mantal, med ca 40 delägare, där kanske tio fattar att de vad ett mantal är, och kanske fem har någon användning av vägen över huvud taget. Det hålls inga möten i byn. Det är åldermannens träd som det handlar om och han har ingen brådska, inte heller det skogsbolag som åtagit sig att ta hand om träden.
tugo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:53, 02-04-2011
Ort: Väddö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson, "Grålle", TED- 20, 1950 och 1952.

Ivar Risslén

#6 » 21:12:01, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går du in på skogsstyrelsens hemsida så ser du när träden senast ska vara borta. Det är för att förhindra spridning av skadeinsekter.
Det enda du kan göra är att prata med markägaren och höra om han kan skynda på att ta upp vägen.
Fungerar det inte med byåldermannen så ta ett snack med lantmäteriet om saken så ordnar de till det till "självkostnadspris". Då fixar de en samfällighetsförening så att vägen går att använda och att det går att använda övriga samfälligheter i byn.
Jag förstår att det är besvärligt att inte komma sig fram efter vägen. Jag råkade ut för samma sak för några år sedan. Då tog jag saken i egna händer och sågade upp vägen. Men reglerna om motorsågskörkort har gjort det besvärligare att gå in på en annans mark för att kapa träd. Har man inte vana och utbildning så kan man få sig en smäll så att det är färdigt för gått.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Johanolof

#7 » 21:37:49, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur lång är vägen? Hur lång sträcka är det som är blockerad? Är det bara ströträd så är det ju bara att hugga upp dom. Men är det som det var här efter Gudrun då hela skogen låg ner så är det ju lite mer jobb.
Är det bara du som har ett torp ut med vägen eller är det flera? Bäst är nog att prata med ägaren och fixa en lösning. Att börja hota med det ena eller det andra brukar bara bli problem och osämja.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

Mats i Myrhult

#8 » 22:14:55, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lantmäteriet har ju direktiv att se till att sådana ägarförhållanden funkar. Att fråga vad de kan göra brukar inte kosta något. Att be dem göra något brukar kosta.
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

ÅÄÖ

#9 » 22:46:45, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska ju ha varit 'värsta stormen på 60år' i området för några dagar sedan!
Sen kom det blötsnö på det som dragit ner ytterligare trän
Många som fortfarande saknar ström..

Kanske helt enkelt inte en sommarstugeinfart är det som har högst prioritet!?

2 personer gillar det här inlägget.
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige

Alrik

#10 » 23:10:34, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ÅÄÖ skrev:Ska ju ha varit 'värsta stormen på 60år' i området för några dagar sedan!
Sen kom det blötsnö på det som dragit ner ytterligare trän
Många som fortfarande saknar ström..

Kanske helt enkelt inte en sommarstugeinfart är det som har högst prioritet!?


Noterade också Väddö som ort.

Lokalt enorma skador på skog. Även om man skulle vilja få en skördare där imorgon så lär de inte ske. Börja såga manuellt ska man inte göra om man inte vet vad man håller på med.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

tugo (trådstartaren)

#11 » 23:49:22, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar och synpunkter. Som jag skrev tidigare så händer det ju att träd fallit över vägen vilket sker på alla skogsvägar och som regel är det ju inte värre än att kvista, kapa och rulla åt sidan. Men i detta fall så är det betydligt värre. Jag hade en van skogsbrukare uppe, och han tänkte att han kunde hjälpa till med sin skogskatts med grip, trots att jag inte trodde det var någon idé. Han är av samma uppfattning som mig nu.

Som läget är här i trakterna, elavbrott, etc, så fattar ju jag också att ett en lång väg till ett enskilt hus inte är högprioriterat, men jag bor ju där på deltid och även om jag inte kan ta mig dit på något vettigt sätt för stunden, så måste ju saken lösas på det ena eller andra sättet. Där av min trådstart, alltså frågan om det finns någon gällande regel för detta problem. Om det blir jag som i slutändan ändå får betala kalaset, så är det ju lika bra att jag får dit någon direkt.
tugo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:53, 02-04-2011
Ort: Väddö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson, "Grålle", TED- 20, 1950 och 1952.

ac tc

#12 » 11:33:08, 16-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett problem är väl att det inte är dina träd.
- Vad säger trädägaren, går det att komma överrens med denna att du får ge dig på träden?
Annars så borde en rejäl hjullastare/ tg kunna skjuta dom åt sidan så länge. Att få tag på skogsmaskin nu är nog svårt.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

dc_lindberg

#13 » 17:29:58, 16-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förlåt, förstår inte problemet.
Om träden ligger iväg, då flyttar man på dem så man kommer fram.
Är de stora, då får man kapa dem så man kan flytta på dem.
Förstår liksom inte problemet.

Är det möjligen svenska sjukan "någon annans ansvar" som spökar?

OM markägaren, på vars mark träden stod inte självmant "flyttar" på plocke-pinnen över vägen, så finns det två (2) alternativ:
- förenklad särskild handräckning
( blockerar träden tillträde till annans mark kan det bli fråga om skadestånd också....)
- eller så inser man att man inte kommer fram med mindre än att själv röja sig väg, vilket man äger rätten att göra!
( då kan markägaren hävda att det är ett egenmäktigt förfarande iof...men då drabbas den å andra sidan av att hindrat tillträde till annans fastighet vilket regleras i Jordabalken å kommer att gå före ett egenmäktigande i denna fråga...)

Ärligt talat - ligger "skiten" ivägen o du behöver fram, flytta på skräpet å håll tyst om att det var du som gjorde det. Du vinner absolut ingenting på att söka gå den "lagliga" vägen i fall som detta.
Skulle ägaren av träden däremot uppsåtligen ha blockerat vägen genom att avsiktligen fälla träden över vägen och sedan låta dem ligga, då är givetvis läget ett helt annat... men av vad jag förstår så var det den friska tösen Alfrida som puttade omkull träden? Då gäller "Force Majeure" , dvs behöver du fram, då flyttar du på skräpet - du lägger det vara åt sidan, sedan är det ägarens ansvar att skyndsamt -städa- undan sin egendom.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#14 » 17:44:44, 16-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så enkelt är det nog inte som du anser. Man måste veta vad man gör när det gäller vindfällen annars så kan man råka ut för en himlafärd i dubbelbemärkelse.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

kimmen

#15 » 18:12:56, 16-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

tugo skrev:Hej skogsbrukare. Jag har en väg till mitt torp som är en gammal ”lagaskiftesväg”, dvs en väg utan vägförening som underhålls lite hipp som happ och där tjat och hotelser av olika slag är inblandade varje gång förbättringar och återställningar ska göras.

Nu ligger en jättehög med träd över vägen som det behövs en stor maskin för att få bort. Vanligtvis så faller kanske fem träd över vägen per år och dessa brukar kapas upp av den som behöver passera. Finns det någon regel att stödja sig på för att t ex få markägaren att ta hand om problemet?


Ni har väl servitut på vägen, då står det vad som ingår angående skötsel
Själv har jag en skogsbilväg med servitut med kommunen, där står i klartext att jag har ingen hjälp att få för någonting, ändå så ska vägen vara framkomlig om kommunen skulle vilja använda den
Så för mig är det bara att kapa träden så att jag kommer fram, massor av ved blir det, men det ser inget kul ut
Verkar som kommunen är skyldiga att ta bort dem för skadedjursangrepp, får se vad som händer framöver
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till Skogsbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se