I klippet som Loke la in så -säger- killen att vevaxeln -kan- snäppa av och bli en projektil. Han beordrade den med kameran att förpassa sig ut ur skottfältet per omgående!
Då skulle alltså det enda "riktiga" vara att plocka loss
vevaxel, hetta upp den "lagom mkt" (är väl rödglödgad
ungefär) och först då rikta den, om man nu ska rikta axlarna...
Man måste dock var extremt lyhörd för skrönor!
Jag precis haft en liten korrespondens med Hako om remskivor - de är förbjudna av Toro att lämna ut uppgifter som skulle kunna leda till att jag köper "fel"
remskiva... Jänkare är förbaskat osmidiga och besvärliga! Båda parter skylle på CEE märkning, och hänvisar till produkt krav/regler för att inte svara, men när man begär dessa, då hänvisar man till EU...
Det som luktar skunk, beter sig som en skunk, är säkert en död råtta eller en begravd hund!
B&S lär på motsvarande sätt inte tala om vad det -verkligen- var som hände, men, låt oss gissa
Ni som är -vana- att jobba med stål kan detta mycket bättre än en annan som inte har kunskap och erfarenhet på området (så det räcker i vart fall), kan nog hålla med mig om att det troligtvis bör ha rört sig om att någon, eller några, mindre seriösa har utfört
riktning av axlar som varit så krökta att man -vet- (eller borde -begripa-) att det kommer att bildas sprickor i stålet om man försöker böja tillbaka axeln. Jag har haft kanske 2-3st så allvarligt krökta axlar, och kanske har någon sådan maskin kvar. Min uppfattning är att krökningen måste vara relativt liten för att att rikta skulle kunna vara ett användbart alternativ till vevaxelbyte. De flesta jag sett (och själv orsakat...) har haft en diviering på max 4-6mm (totalt slag), dvs krökning med upp till 3mm. När man passerar 4mm, då börjar man se stess märken i stålet, och det är då jag drar öronen åt mig.
Se'n har vi en annan del av rövarhistorier. Om axeln går av under det att motorn går runt... hur ska det gå till utan att axeln utsätts för nytt våld (tvärnit)?...
Det helt låter som att en domstol dömt till fördel för den klagande och att B&S m.fl. misslyckats försvara sin produkt...
Jänkar är -livrädda- för kättingröjare, på gräsklippare/Belos, osv. De är så rädda för dessa att de inte ens är beredda att inhämta Nordisk kunskap om dem! Vilket osökt leder till "vad har hänt där över?"
Om man använder verktyg på fel sätt, då är de livsfarliga!
Ska vi förbjuda tandpetare (av trä) i restaurangerna eftersom man -kan- döda annan med en tandpetare?...
När det gäller saker som krökta vevaxlar och att de skulle gå av och bli projektiler...hm...jag vill nog se riktiga hård data på det!...Vetenskapliga tester som -bevisar- påståendet.
Men, när det gäller att mörka mycket svåra skador på sådant sätt att näste/nästa användare riskerar sitt liv; ja, då är jag ett levande exempel och företaget som utsatt mig för det var MC Proffsen i Hägersten. De köpte in, klädde om och dålde en mycket svårt skadad mc-ram (BMW R100RT) 1989. Jag köpte cykeln 1998. 1999 skrotade jag ramen med hjälp av Holmia MC-försäkringar. Oseriösa hade sålt ramen vidare. MC Proffsen vägrade plocka fram de gamla handlingarna, trots att de som företagare var skyldiga att spara all dokumentation i 10 år så påstod de att de kastat pappren... Holmia grävde och fick fram -exakt- samma data som ramen talade om för mig; "rammat annat fordon i 90km/h", det -andra- fordonet hade brutit mot högerregeln och kört ut på huvudled i mindre än 10km/h vilket var den uppgift jag först fick... domstolen hade dömt att mc'n kört på i ca 4km/h... så föraren hade inte kunnat få de skador han fick... Solna Tingsrätt om jag minns rätt.
Så, hur ska vi ställa oss till B&S's påstående om faran med att rikta vevaxlar?
- de vill sälja nya, helst kompletta maskiner...
- juridiska risker är fullständigt absurda i USA...
- skrönor/vandringshistorier...
Att verkstäder -väljer- mot sådan bakgrund att avstå ifrån att rikta, det är verkligen förståeligt; för det beslutet kan vi absolut inte lasta dem, men vi kan lasta B&S Ltd USA för att inte vara transparenta och vetenskapligt rakryggade i frågan.
Man skulle alltså kunna röntga vevaxlarna för att få bättre svar på om de är skadade till den graden att de verkligen skulle kunna gå av för att vara på säkrare sida?...
Självklart bara måste jag försöka rikta mina krökta axlar nu!
Det här har blivit en "utmaning"