Har en 242G från början på 90-talet
Problemet som yttrar sig är att den vid riktigt genomvarm motor rusar på fullvarv, dvs den fyrtaktar inte som den bör göra innan den belastas.
Vid kall och halvvarm motor går den helt perfekt. Svarar bra och blöddrar/fyrtaktar vid maxvarv.
Historiken i min felsökning har varit följande: vevaxeltätningar bytta, membran är bytt, tanklod och bränsleslang är bytt. Synat insuget efter sprickor, Har tagit bort ljuddämpare och okulärbesiktigat cylinder, varav en liten repa syntes samt även justerat förgasaren enligt konstens alla regler och även försökt feta upp "H" men utan framgång.
Då är frågan om det är förgasaren, insuget eller den i mina ögon ganska obetydliga repa i cylindern som är boven? Eller om det är något annat som är lurigt?
Har dessutom lämnat in sågen och de enda dom gjorde var att byta membran en gång till och justera in förgasaren en gång till.. När jag upptäckte att den fortfarande inte gick bra så lämnade jag in den igen varpå mecken tydligen hade provkört den hemma på vedbacken. Han tycker sågen fungerar som den ska men troligtvis hade han inte fått den riktigt varm!
Behöver lite nya tankar kring detta, sågen är förövrigt väldigt fin och har inte gått mycket (färgen sitter kvar överallt)