Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Frusna bromsar Scania 80

71 inlägg • Sida 1 av 5
Allmäna diskussioner om Scania

jessejcb (trådstartaren)

#1 » 10:32:22, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan, frambromsarna på min gamla trotjänare verkar ha frusit. Är väl säkerligen någon ventil som stretar emot då spritburken var tom. Någon vänlig själ som kan rekommendera var jag ska värma :buga: är båda framhjulen som fastnat och det dök upp när pärlan stått ett tag. // Jens
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80



Scania bonden

#2 » 11:59:00, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har nog ett stålrör efter kompressor som är vrider som en spiralfjäder typ?
Lossa det å slå i några matskedar T- sprit. Starta upp och låt den gå en stund, så kanske isproppen smälter.
Så gjorde vi förr iaf.....
Axel W

1 person gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

jessejcb (trådstartaren)

#3 » 14:17:09, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska testa det knepet :thumme:
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

jessejcb (trådstartaren)

#4 » 15:45:46, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderade på en sak bara, pratar vi t-röd eller frysskydd som ska i röret?
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

torbjorn_forsman

#5 » 18:31:31, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kvittar i praktiken. Förr använde man ju T-röd (etanol, denatureringsmedel, färgämne) som frysskydd, det som säljs på mackarna idag brukar vara isopropanol.

Fördelen med isopropanol är att den blandar sig med oljerester som finns i tryckluftsystemet, etanol brukar inte vilja blanda sig med olja. Men de islösande eller -förhindrande egenskaperna är det ingen skillnad på.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BGullb

#6 » 18:48:26, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det verkligen fjäderbromscylindrar på framaxeln. Trodde det var vanliga membrancylinder på SCANIA L/LS/LB 80. Minns kanske fel.
Du kan lossa bromsarna med skruven på fj-bromsdelen.
VARNING!! Har du aldrig gjort det tidigare fråga hellre någon som kan.
Mer än en gång har fjäderkraften i gamla upprostade/ärgade fjäderbromscylindrar skapat alvarliga skador.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

jessejcb (trådstartaren)

#7 » 12:31:16, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska ta ett par bilder på cylindrarna, skulle tippa hytten och peta i lite t-sprit men har inte tippat den tidigare. Investerade den i höstas. Låsningarna satt som berget men efter mycket smörj så gick dom att lossa. Glad i hågen började jag pumpa och vips så sprutade det olja ur kolvens ovansida :aaargh: ska plocka ur kolven o packa om den, kanske till o med hinner bli plusgrader så bromsbekymmret självläker :vissla: återkommer med besked. Tack för alla svar. Jens

2 personer gillar det här inlägget.
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

jessejcb (trådstartaren)

#8 » 14:45:43, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

jörgen.ottosson

#9 » 16:55:49, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är en vanlig fjäderbromsklocka.

Vad jag vet finns det ingen ventil som släpper luften bara till fram eller bak när det gäller P-bromsen på gammal scania. ( det är samma ventil, P-bromsen ) ....skulle någon "prioriterings ventil" fastnat så kan den lossa när man bromsar med vanliga färdbromsen. ( speciellt om man har sprit i systemet :grin: )

Så jag skulle gissa på ispropp i något rör (och då är det svårt att gissa var det är, då är det sprit som gäller ) ....eller att beläggen fastnat i trumman ( har du prova släppa bromsen, och klappa på trummorna lite med en smideshammare ed. ?
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

OLA56

#10 » 17:45:46, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Inget direkt om Scania.
Jag körde dumper (BM860) för drygt 40 år sedan.
Ung och grön, så visste man inte - detta var före lufttorkarna.
Dränera tankar - behövs väl inte på sommaren (var min inställning).
Sprit - när det blir minusgrader (också min inställning).
Första åren hade jag stora problem när det blev vinter.

Sedan lärde man sig (the hard way)
Dränera tankarna, minst en gång per vecka - även på sommaren. Efter semestern . var dag.
Börja med sprit efter semestern - 1 dl/vecka räckte.

När det kröp ner mot nollan - ALLTID SPRIT.

När man hade lärt sig så det, var det inga problem, när vintern kom.

När vintern kommer - Så visar det sig hur MAN SKÖTT OM OBJEKT PÅ SOMMAREN!!

OLA56

5 personer gillar det här inlägget.
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

Scania bonden

#11 » 18:11:44, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla även så att sprinten i bromshävarmen inte rostat fast, alltså den som förbinder"nycklen" med bromsklockans stång.
Och att nockaxlarna rör sig lätt.
Jag skulle nog rekommendera att riva av trummorna och se till att allt löper som det skall. Bromsbanden kan fastna nåt så in i helv3 på ankarbultarna,
Axel W

1 person gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

jessejcb (trådstartaren)

#12 » 23:09:28, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket möjligt att något kärvar fast, men att båda framhjulen samtidigt skulle fastna när dom gick lätt runt okt / nov känns lite som minusgraderna ställt till det. Iaf ska ta mig till lokala hydraulfirman och hoppas har har lite tätningar så hytten går o tippa. Sen får det väl bli lite sprit i systemet och hoppas på det bästa :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

jessejcb (trådstartaren)

#13 » 12:56:40, 14-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde ju svara Jörgen. Jo jag har masserat trummorna med mindre handslägga men utan resultat :coffee:
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

jessejcb (trådstartaren)

#14 » 11:25:25, 16-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju komma med en liten uppdatering. Tippcylindeen ompackad och ska förhoppningsvis komma på plats idag, personen som kom på gassvetsen borde helgonförklaras :thumme: tänkte även rekommendera en firma här på lilla orten. Har tidigare packat om samtliga cylindrar på min jcb traktorgrävare och han har alltid haft allt på lager till priser som får en att knalla ur butiken med ett leende.
Även denna gång när jag släpade in hyttkolven från en -73:ans Scania så skrattar han bara, mäter lite och hämtar alla tätningar på lagret. Fantstiskt tycker jag :grin:
Firman heter jacking AB och ligger i kungsör Västmanland. Kan vara nåt att lägga på minnet om det krisar för nån annan.

6 personer gillar det här inlägget.
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

jessejcb (trådstartaren)

#15 » 15:26:03, 16-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åter till ursprungsproblemet. Är det bara att släppa på spiralröret i ovankant o pytsa i lite sprit där?
Bild

1 person gillar det här inlägget.
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se