Hur den där centrummuttern försvunnit förstår jag inte än i dag, enda jag kan tänka mig är att föregående ägaren jobbat med bromsarna på det hjulet och glömt att låsa den med
saxpinne efteråt
Beträffande bromsar så skulle jag många år senare besiktiga frugans Golf 1 i Stenungsund så jag åkte bort på rasten och fick lite av en chock när bil provaren trampade av ett bromsrör vid bromstesten
Trodde jag skulle få körförbud men med tvåkretssystem fick jag dagen på mig för att fixa det och återkomma. Så jag köpte bromsrör och bromsvätska nere på byn, inte mycket till
broms kvar att köra runt med! Så in med bilen på jobbet och snabbyte och tillbaka till bilprovningen där den godkändes. Hade sina fördelar att vara chef före en grupp så jag kunde pyssla med detta utan problem
Bromsröret som rostat upp var dragit på insidan av golvet på förarplatsen, idiot placering då smältvatten från skorna på vintern satte fart på rosten under mattorna och jag hade bara kollat bromsrören som var synliga under bilen! Men när min Ford 17 M blivit så rostig att det inte var lönt att svetsa på den så behövde jag en ersättare.
Blev en Renault 16 TS som min systers pojkvän köpt av en bilskojare, bilen var fint skick rent mekaniskt men vid första besiktningen blev den underkänd för rost i trösklarna mm. Så jag köpte den billigt och köpte nya trösklar och framskärmar. Min far kände en kille som hade bilverkstad i Nödinge så han fixade så jag fick stå där och jobba med den. Svetsade i ny plåt och bytte skärmar samt gjorde en hellack efteråt, hatar underarbetet! men bilen blev som ny och servade mig väl i 25 K mil efteråt
Lite delar fick bytas under den tiden, standard på de motorerna var att det läkte
olja från Kam kedjan i skarven mellan topplocket och blocket. Bara en gummi
tätning som åldrades men för att byta den fick man lyfta toppen och byta topplocks
packning. Med våta foder i motorn så gällde det att vara noggrann då. Blev ett jobb jag gjorde några gånger då jag kom att äga sammanlagt 6 R 16 TS under åren. 3 av dem var dock reservdels bilar jag snubblade över och förbarmade mig över. En av dem var föresten inte en TS, den skaffade jag när jag behövde en dravel då damasken gått på en så den tagit stryk. Fick
kontakt med en som hade fått sin fasters bil som var som ny men den hade blivit påbackad av en sop bil på parkeringen, han jobbade på renhållningsverket. Gav 350 spänn och han skulle fixa transporten hem till mig också för det priset
Någon vecka senare knackade det på dörren sent på kvällen och jag öppnade, såg förs inget men det stod en väldigt mörkhyad man utanför
Han frågade var han skulle ställa bilen och då såg jag att han hade min bil på en bärgningsbil utanför
Den bilen var som sagt helt rostfri och i fint skick med ena bak flygeln var för intryck för att jag skulle kunna rädda den. Så med sorg i hjärtat fick jag plocka delarna jag kunde använda och skicka den till skrot sedan. Motor var ju standard motorn så den fick släppa till
startmotor och
generator , resten gick till skrot.