Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1155 inlägg • Sida 30 av 77
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

magirus

#436 » 14:08:28, 01-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bensen som tillsätts i den blyfria soppan är välan int så nyttigt heller! :mrgreen:
Gott nytt år på dej!!! :shake_hands:

3 personer gillar det här inlägget.
magirus
 



Murre o2 (trådstartaren)

#437 » 19:51:48, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte skrivit så mycket om personbilarna som servade mig under alla dessa år. Avverkade 3 WV 1200, en BMW 700 som jag tota skrotade motor i, inte ovanlig på dem. En DKW F12, skar på motorvägen från Helsingborg. En Opel rekord _58. En Volvo PV 544Sport. En WV 1600 som jag sköt två motorer i, också vanligt på dem... En av mina bättre affärer var en Ford Taunus -65 som jag köpte utan motor och växellåda för 450 sek efter att sett en lapp i ICA butiken :eek:

Jag hade nämligen en granne vars fru kvaddat sin motsvarande Ford 17M i halkan vid Tjörnbroarna och han hade lyft ut motorn som var en nästan ny utbytesmotor med vidhängande växellåda innan resten gick till skrot. Så jag köpte paket av honom för 500sek och en flaska hemkört och satte i min inköpta bil och beslutade det hela. Så hade jag en bra bil för lite över en tusing besiktad och klar :grin: Körde sedan den bilen 25 K mil! En del jobb lade jag ned under åren. Elsystemet var 6 V vilket visade sig vara för dåligt under några vintrar med runt25 grader kallt så jag byggde om till12V med växelströms generator. Rattväxeln kärvade vid dessa temperaturer så efter att brutit av två växelspakar när jag försökte växla byggde jag om till golvväxel spak från TS modellen och inga med problem där. Bakre hjullagren tog också slut och fick bytas liksom fjädrarna både fram och bak då de blivit trötta. Ett start problem när bilen stått visade sig bero på att bränsleröret ut från tanken var genomrostat och fick bytas. Annars bara normal service, oljebyte var 500 mil gjorde att motorn var som ny invändigt enligt killen som sedan köpte den för att ha i en rallykross SAAB. En dag när jag körde genom en vattenpöl blev jag nämligen genomvåt om byxbenen, vid kontroll var golvet upprustat och när jag ryckte i mitt säkerhetsbälte lossade rullen från infästningen, allt var genomrostat :uupps:

Tur jag inte krockat, då hade rullen kommit och klippt mig i skallen som påbröd...

16 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#438 » 18:33:06, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Forden tjänade mig bra fast det var ju nära den brann upp på motorvägen när det förmodligen blev en bränsle läcka vid förgasaranslutningen som jag berättat om tidigare. Höjer pulsen när det kommer upp flammor runt motorhuven :uupps: Hade det inte varit vinter med snö att släcka med i vägkanten hade det nog varit värre... Jag bytte faktist framskärmar på den en gång under tiden jag ägde den och gav den en hel lack utomhus en tidig morgon innan det var för mycket skräp i luften, blev riktigt bra! Jag hade tidigare haft en Engelsk Ford, en Corsair GT. https://www.google.com/search?q=ford+co ... 1352&dpr=2 Rostfri men mekaniken bara fallerade, jag reparerade varje helg för att hålla igen bilen en vecka till. Motorn rasade och fick bytas, växellådan skar så den blev tvärstopp så kardanaxeln krökte sig och fick bytas. 3 generatorer avverkades och en startmotor, grenröret rostade hål på och fick bytas, remskivan på svänghjulet separerade under färd och jag fick lånat en svets i ett garage efter vägen så jag fick lappat i hop den så jag tog mig hem då vattenpumpen drevs den vägen. Främre vevaxel tätningen gav upp när jag skulle besikta så när jag körde in i besiktnings hallen sprang det en bilprovare efter med en trasa och torkade upp olja på golvet :eek: Ingen bra start när man skall besikta! Lätt att byta men kostade en ombesiktning. Handbromsen gav upp i en backe i kön till Svanesunds färjan den gången som en lastbil kört av Skåpesundsbron och hängde kvar i släpet som låg på tvären och blockerade bron som jag också berättat om. Jag fick ju vända och ställa mig i kön till färjan i stället och satt och läste i en tidning när jag kände en lätt stöt/ Bump :uupps: Upptäckte då att handbromsen havererat och jag rullat på bilen framför! Som väl var var det ju ingen fart/kort avstånd så inga skador men pinsamt :eek: Gått sönder inne i bromsen i bakhjulen visade det sig när jag rev. Kort sagt den sämsta bil jag haft, det mekaniska från Ford Cortina GT passade ju rakt över så jag var en flitig gäst på bilskrotarna i trakten.

10 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#439 » 10:58:50, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några problem förutom de redan nämnda, med BMWn var jag på väg mot gamlestaden när i höjd med vattenverket jag blev omkörd av höger bakhjul :uupps: Fick rulla till stopp på vägrenen och leta upp hjulet på ängen nedanför. Visade sig att centrum muttern gängat upp sig/försvunnit så bromstrumman med fälg och däck lossat från drivaxeln :uupps: Begriper inte hur, jag hade inte skruvat på dessa detaljer och inte tittat närmare på centrum muttern heller för den delen men den skall ju vara låst med en pinne igenom så det skulle ju inte kunna hända! Något skumt med det hela... Men hjulet kunde jag hänga på plats men centrum muttern var ju ingenstans att finna så bilen fick stå tills jag fick tag på en ny nästa dag. Tur det inte hände i en kurva med mötande trafik...

Men Opeln hade jag också en hår resande upplevelse. Körde på Västra Hamngatan en kväll när bilen framför mig stannade vid ett övergångsställe, när jag bromsade gick pedalen i botten, en broms slang hade spruckit :eek: Med enkrets system hade jag ingen som helst bromsverkan och att treva efter handbromsen under instrumentbrädan var det inte läge för i det ögonblicket. Köra om bilen var inte heller läge för då folket på övergångsstället var i vägen där. Så det såg först ut som jag skulle bli tvungen att köra i baken på den stillastående bilen men så såg jag att trottoaren var fri så jag svängde upp på den och passerade den stillastående bilen körande inne på den breda stenlagda ytan :grin: Kände mig väldigt dum och undrade vad de inblandade trodde när jag for förbi där men samtidigt väldigt lättad över att undvikit en olycka! Tog mig hem med försiktig körning och handbroms och bytte broms slang nästa dag :grin:

12 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#440 » 16:07:26, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur den där centrummuttern försvunnit förstår jag inte än i dag, enda jag kan tänka mig är att föregående ägaren jobbat med bromsarna på det hjulet och glömt att låsa den med saxpinne efteråt :???: Beträffande bromsar så skulle jag många år senare besiktiga frugans Golf 1 i Stenungsund så jag åkte bort på rasten och fick lite av en chock när bil provaren trampade av ett bromsrör vid bromstesten :uupps: Trodde jag skulle få körförbud men med tvåkretssystem fick jag dagen på mig för att fixa det och återkomma. Så jag köpte bromsrör och bromsvätska nere på byn, inte mycket till broms kvar att köra runt med! Så in med bilen på jobbet och snabbyte och tillbaka till bilprovningen där den godkändes. Hade sina fördelar att vara chef före en grupp så jag kunde pyssla med detta utan problem :grin: Bromsröret som rostat upp var dragit på insidan av golvet på förarplatsen, idiot placering då smältvatten från skorna på vintern satte fart på rosten under mattorna och jag hade bara kollat bromsrören som var synliga under bilen! Men när min Ford 17 M blivit så rostig att det inte var lönt att svetsa på den så behövde jag en ersättare.

Blev en Renault 16 TS som min systers pojkvän köpt av en bilskojare, bilen var fint skick rent mekaniskt men vid första besiktningen blev den underkänd för rost i trösklarna mm. Så jag köpte den billigt och köpte nya trösklar och framskärmar. Min far kände en kille som hade bilverkstad i Nödinge så han fixade så jag fick stå där och jobba med den. Svetsade i ny plåt och bytte skärmar samt gjorde en hellack efteråt, hatar underarbetet! men bilen blev som ny och servade mig väl i 25 K mil efteråt :grin: Lite delar fick bytas under den tiden, standard på de motorerna var att det läkte olja från Kam kedjan i skarven mellan topplocket och blocket. Bara en gummi tätning som åldrades men för att byta den fick man lyfta toppen och byta topplocks packning. Med våta foder i motorn så gällde det att vara noggrann då. Blev ett jobb jag gjorde några gånger då jag kom att äga sammanlagt 6 R 16 TS under åren. 3 av dem var dock reservdels bilar jag snubblade över och förbarmade mig över. En av dem var föresten inte en TS, den skaffade jag när jag behövde en dravel då damasken gått på en så den tagit stryk. Fick kontakt med en som hade fått sin fasters bil som var som ny men den hade blivit påbackad av en sop bil på parkeringen, han jobbade på renhållningsverket. Gav 350 spänn och han skulle fixa transporten hem till mig också för det priset :uupps: Någon vecka senare knackade det på dörren sent på kvällen och jag öppnade, såg förs inget men det stod en väldigt mörkhyad man utanför :???: Han frågade var han skulle ställa bilen och då såg jag att han hade min bil på en bärgningsbil utanför :grin:

Den bilen var som sagt helt rostfri och i fint skick med ena bak flygeln var för intryck för att jag skulle kunna rädda den. Så med sorg i hjärtat fick jag plocka delarna jag kunde använda och skicka den till skrot sedan. Motor var ju standard motorn så den fick släppa till startmotor och generator , resten gick till skrot.

10 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#441 » 09:17:03, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade ju en en VW 1600 också, den hade dragkrok så när vi skulle flytta från Tjörn till vår nuvarande adress så var det den och en släpkärra som fick göra tjänst då jag ju inte längre kunde låna en lastbil på åkeriet jag jobbade på som vid tidigare flyttar. Vi hade flyttat några gånger tidigare, först från lägenhet i Bohus till villa i Kungälv, sedan till nyare villa i Nol. Sedan till hus på Henån och så gick flyttlasset till Tjörn. allt detta medans jag körde lastbil så flyttbil löste sig lätt. Men nu var det ju slut med att ha tillgång till lastbil så det blev så att jag lånade en släpkärra och körde igång. Men motorn rasade på VW 1600 på motorvägen och vi blev stående med flyttlass och barnen varav min dotter var 6 månader. Före mobilernas tid också :???: Jobbigt läge, fick låna en Amazon med dragkrok och så småningom redde det ut sig. VW 1600 fick en ny begagnad motor. Men den rasade den också ett par år senare när jag en kväll var på väg for att spela volleyboll, motorn går riktigt fint tänkte jag när jag svängde ut på motorvägen, hann en km så small det och en vevstake slog hål på vevhuset :uupps: Det blev skroten fördes bilen då. När så frugan så småningom behövde en bil så ville hon ha en med automat så när det dök upp en R16 TS med automatlåda för 350 sek i Kungälv slog jag till. Den hade blivit underkänd hos bilprovningen för rost i bakvagnen så lite svetsjobb där och hon hade en billig bil :grin:

9 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#442 » 18:27:02, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade ju klarat mig utan större olyckor i alla år jag kört lastbil i alla väder och väglag, kört med bil och släp när det var så halt att men inte kunde stå på benen när man klev ur hytten, det kräver sin man :grin: Och sedan körde jag en 4K mil om året med personbil utan större händelser, fick mina hittills ända fortkörningsböter för 82 km på en 70 sträcka någon gång runt -70. Men med alla mil visste jag att statistiken talade mot mig och en dag på nittiotalet mötte jag mitt öde i form av en 18års grabb med en vecka gammalt körkort.

Var på väg mot klubbens modell flygfält på en 50 gata i ett industriområde när jag såg en bil komma med en 90 km på en anslutande gata, bilen tog 90 graders svängen in mot mig med en 80, rena Kamikaze uppvisningen. Mycket riktigt fick han sladd och jag tänkte vilken idiot samtidigt som jag släppte gasen men jag såg ännu ingen fara för mig. Men då överkompenserade han när han skulle häva sladden och fick retursladd rakt mot mig :uupps: Enda jag kunde göra var att ställa mig på bromsen för att minska min fart som bara låg på 50 innan det small. Styra av vägen vågade jag inte för då hade han tagit rakt i förardörren istället för snett i fronten som det nu tog. Hann tänka att nu är det finito, min Golf tvåa jag körde klarar inte denna krasch.

Så small det och när allt stannat kändes det faktist ok, jag försökte öppna förardörren men den satt fast så jag fick kravla mig ut genom passagerardörren. Jag var ursinnig och när jag tagit mig ut rusade jag fram till den påkörande bilen slet ut den fortfarande förvirrade grabben som satt bakom ratten med utlösta Airbags och ruskade han som enTerrier skakar en råtta och talade om min åsikt om honom och att han kunde haft ihjäl mig. Ur bilen kravlade tre grabbar till, bilen var en splitter ny demobil hos en bilfirma på området som hade fått in en ny modell och hade provkörnings dag. Efter en stund kom bilfirmas VD och tittade på eländet, bilen var skrot och de hade massor med väntande provkörare. Det är väl saftig självrisk för grabben sade jag, jo sade han, 18000, men det går nog inte att få ut något av den där grabben. Polisen kom och grabben blev i sinom tid åtalad för vårdslöshet i trafik, vet inte vad domen blev. Grabbens far ringde mig senare och klagade på att jag varit hårdhänt mot hans telning :eek: Jag kände inget förutom ilska först men sedan kom smärtor i nacke, bröstet efter bältet och och på skenbenen. Så det blev besök på akuten där jag återsåg en av grabbarna som åkt med i bilen. Efter röntgat nacken fick jag stanna kvar ett tag medans de kallade in en specialist för att granska plåtarna innan jag släpptes med två veckors sjukskrivning. Ruskigt vad pengar man förlorade på att vara sjukskriven... Men så småningom fick jag ut det jag förlorade från försäkringsbolagen. Men sedan dess kör jag ogärna bilar med dålig krocksäkerhet, spelar ingen roll hur bra man kör själv när det är massa idioter ute där bakom bilrattar!

13 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#443 » 10:45:01, 14-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppar bakåt igen till när jag hade nytaget körkort och min första bil men fortfarande jobbade på ABC fabriken. Avdelningen där skulle ha fest för att fira att förmannen fyllde jämna år och hade hyrt en lokal i Kungälv för detta ändamål.
Som jag skrivit om jobbade den 1 år yngre grannpojken K också på fabriken och han åkte med mig till festen. En del starkvaror förekom på festen om man säger så, jag drack inget men K hade fått någon att köpa ut, denna någon hade tyckt att Grön curacao likör var lämpligt åt ynglingen så det var vad han drack :grin: Festen var trevlig fast en del blev tämligen påstrukna, jag skulle köra hem en 20 åring men han ville inte hem utan till en tjej som bodde i Bohus. Hon var gift men mannen var tydligen inkallad så det var fritt fram :???: Jag blev inbjuden att följa med upp och få ett nummer också vilket jag tog med en nypa salt :eek: Men väl där var ju porten till hyreshuset låst så den kärlekskranke gick in på gården och började hojta för att väcka damen, väckte ju hela huset på kuppen så jag fegade ut och smet min kos. När jag senare frågade hur det gått så hade han blivit insläppt sade han. Men det hela var ju inte direkt diskret...

Tillbaka på festen klagade damerna över att toaletten var låst och upptagen men ingen svarade när det bankades på dörren. Fortsättning följer...

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#444 » 12:05:11, 14-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toadörren dyrkades upp utifrån och därinne hittade vi min kompis K liggande på golvet. Likören och silver rom som han blivit frikostigt bjuden på hade inte varit en bra blandning, nu var han utslagen och hade spytt ned sig totalt :uupps:
jag skulle ju köra hem honom men var inte glad över att sätta honom i bilsätet i det skicket även om vi snyggat upp honom så gått det gick... Men jag kom på en lösning, vi virade in honom i den engångs pappers duk vi haft på bordet under festen. Var en 4 -5 meter lång så han såg ut som en mumie fast prasslade mer efteråt :grin: Så in med honom i bilen och jag körde hem till trappan på hans föräldrars hus, baxade ut honom och planerade honom utanför dörren i det sovande huset och ringde på. När ljusen tändes i huset hoppade jag in i min bil och stack hem, 300 meter bort. Hans föräldrar hade jag stor respekt för och jag ville inte behöva förklara för dem vad som hänt deras son. Men hade nog gärna sett deras min när de öppnade dörren och vecklade upp paketet :grin:

Frågade K sedan hur det gått men han var inte direkt talträngd om den episoden. Inte sett honom på några år nu, han övertog föräldrarnas hus och var inne på fru nr 2 då men flyttade till Kungälv efter att han gått i pension.

11 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

hazard

#445 » 01:10:13, 16-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har til lslut hunnit läsa ikapp. Oerhört intressant läsning för en göteborgare (fast numera härryda-bo) med kopplingar till många av de ställen som du kört till samt med frugans släkt från Kungälv. Dock en generation senare. Har dessutom jobbat med PEX en gång i tiden (ABB High Voltage Cables), samt äger två Ford Corsair ;)

Hoppas det blir mycket mer att läsa!

/Andreas
hazard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:49:49, 10-02-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C385
BM 350

Murre o2 (trådstartaren)

#446 » 19:04:07, 16-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Två Ford Corsair :uupps: Inte en vanlig bil direkt, Min GT var extra ovanlig i Sverige, enligt vad som sades hade det av misstag kommet ett gäng med i en båtlast... Skillnaden mot den vanliga var väl mest GT emblem på bakskärmarna samt varvräknare i en kåpa på rattstången :grin: Senare modellerna hade ju den engelska 2 liters V4 motorn och var betydligt piggare. Min granne på Tjörn som också var instrumentala på Unifos/Borealis hadde en sådan, växellådan rasade på den och jag hjälpte han att byta till en växellåda från en Cortina GT istället. Vi fick inte dit den först innan en kontroll visade att vi måste byta stöd lagret i svänghjulet då diametern på axeltappen inte var desamma! L var ju den som jag uppgav som referens när jag sökte jobb på Unifos, på den tiden var det inte betyg utan vem man kände som gav jobb, är väl lite samma idag :grin: Tyvärr dog han alldeles för tidigt, fick en hjärtattack som tog hans liv :sad:

Men mina skolbetyg behövde jag aldrig visa up med undantag för papperna från yrkesskolans bilmek kurs som gav mig jobbet på Volvo. Efter en tre år på Unifos hade jag väl hamnat på en värd att satsa på lista, och plötsligt ville de ha in mina skolbetyg :???: Mattebetyget som blev underkänt sista året när jag läste vidare och stoppade mig från att få examen om jag inte gick om det året dök ju upp då och företaget betalade kostnader för att läsa in det betyget.

Hade kunnat strunta i det men då hade nog vägen uppåt stängs... Och det var gratis för mig och jag hade tid över så dumt att inte ta chansen :grin:

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#447 » 18:59:21, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter mycket Göteborg så var jag faktist i Stockholm några gånger...Och då räknar jag inte in den gången jag skulle flyga till Paris och det var något fel på planet så jag blev ombokad till Stockholm och där fick jag skifta till nytt plan och åka tillbaka över hela Sverige för att landa mycket försenad i Paris. Tur jag gillar att flyga...En gång var jag i Stockholm för att titta på produktionen hos ett Borealis bolag i Västberga, de hade en labb buss liknande våran samt en 200 Buss vilket var den största storleken Buss gör.
Intressant och chefen där var en gammal bekant från fabriken. Men jag var inte imponerad och fick en känsla av att de var på väg ut :???: Mycket riktigt så ett år senare skulle de läggas ned och jag fick i uppdrag att rädda labb Bussen till Stenungsund. Åkte ned med ett handplockat team bestående av mig själv och en av mina grabbar samt Mats, en elektriker och Leif , en mekaniker för att plocka ned maskinen. En lastbil var beställd för transporten så vi hade två dagar på oss i Stockholm för att plocka isär och dokumentera allt :uupps: Låter kanske som gott om tid men det var det inte! På plats var uppgivenheten hos kvarvarande styrka tydlig och vi fick klara oss själva. Jag blev faktist ganska stressad fast jag normalt är en lugn person men vi fick jobbet gjort i tid. I slutändan använde vi maskinen till reservdelar till vår befintliga, lite snopet men det var inte den enda maskin vi fick på liknande sätt. Mer om det senare...

Den stora bussen hamnade också i Stenungsund men den flytten skötte vår underhållsbas om, den maskinen låg i förråd många år och gick sedan till skrot :uupps: Värre öde än för den jag hämtade i slutänden!

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

hazard

#448 » 17:34:11, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:Två Ford Corsair :uupps: Inte en vanlig bil direkt, Min GT var extra ovanlig i Sverige, enligt vad som sades hade det av misstag kommet ett gäng med i en båtlast... Skillnaden mot den vanliga var väl mest GT emblem på bakskärmarna samt varvräknare i en kåpa på rattstången :grin:


Ja, den svenska "standard"-modellen var ju en specialare för export till Sverige och Österrike. I princip Deluxe-modellen med GT-motorn och värmepaket.

/Andreas

1 person gillar det här inlägget.
hazard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:49:49, 10-02-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C385
BM 350

Murre o2 (trådstartaren)

#449 » 18:35:41, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinen jag hämtade i Stockholm hade jag planer på att sätta upp i en ledig lokal vi hade i L601 byggnaden. Den var avsedd att hysa ett högspännings labb men pengarna för det torkade inne så hallen stod tom. Men jag fick avslag för att "sno" hallen till min grupp så den hämtade utrustningen blev reserv dels lager i stället. Men det blev en L603 där tillslut :eek: Den historien började redan när E var min chef, då hade bolaget halvlekar utveckling både i Stenungsund och Antwerpen. Min grupp hade ju övertagit den lilla pilot Bussen och vi hade problem med att dosera vissa sotsorter. Över huvud taget var sothanteringen när vi tog över bedrövlig så det tog mig flera år att få till en hygglig arbetsmiljö.

Men vi hade som sagt problem och Antwerpen med samma maskiner hade inte det, så jag åkte ned för att titta på deras hantering, ingen ide att uppfinna hjulet igen om man inte måste... Min första tripp till Bryssel varifrån jag fortsatte till Antwerpen. Åkte med buss och när jag råkade säga att jag skulle till Amsterdam tittade busschauffören på mig och sade att jag var på fel buss :grin: Jag hade varit i Amsterdam 2 veckor innan så det var lätt att säga fel...

Jag tittade på Antwerpens IC och deras sot linje och såg en del som var bättre och en del som var sämre än hos oss så jag tog till mig det som var bättre och satsade på ändringar när jag kom hem vilket löste våra problem. Kollegorna där var i mitt tycke lite stöddiga och nedlåtande, var väl kanske inte så pigga på att hjälpa en intern konkurrent.

Men vi drog det längsta stået, några år senare lades deras IC ned och deras sotlinje flyttades till oss, nu gick det att ta den tänkta högspännings hallen :???: Med erfarenhet av att ha hämtat Stockholms linjen hoppades jag få ansvaret för att hämta också denna men det blev en Belgisk firma som lämnade in ett lågt anbud och fick hela jobbet med att plocka ned, flytta och plocka upp nyckelfärdigt i Stenungsund. Lite tråkigt för vi fick då inte med dokumentationer och reservdelar som jag kunde plockat om jag fått åka över.

I dag har Stenungsund ju fått sitt högspännings labb till slut me de fick ju ta en annan lokal för det :smile:

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#450 » 10:34:32, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ytterligare en sådan pilot linje skulle hamna i Stenungsund, det var när jag inte längre var gruppledare och på besök i vår fabrik i Finland för att hjälpa till med att lösa problem. Jag fick på plats ett telefonsamtal om att utvärdera deras pilotlinje då den skulle bort. Jag gick igenom den och konstaterade att linjen i bra skick med 5 nästan nya hetolja aggregat men saknade feeders så med det och ödet för Stockholms maskinerna i minnet så rekommenderade jag att inte ta över den till Stenungsund. Men jag bestämde ju inte längre så den hamnade ändå i lager hos oss :???: Vi tog så småningom ett hetolje aggregat som ersättning för ett som havererat på L 603 men resten fanns fortfarande i hyrt lager när jag gick i pension.

10 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se