ÅÄÖ skrev:När det bara måste komenteras i trådar, trots att man inte har den minsta aning om vad det egentligen handlar om....
ÅÄÖ skrev:När det bara måste komenteras i trådar, trots att man inte har den minsta aning om vad det egentligen handlar om....
torbjorn_forsman skrev:Landmann skrev:Lufta bromsarna på en 20 år gammal passat imorn, nipplarna som ändra har rostat fast eller i alu så den går av... något tips?
När det gäller att få loss nipplar som ännu inte har gått av: Rengör runt nippeln och utstickande del av gängan noga med t ex roterande stålborste i borrmaskin. Spraya på lämplig rostolja flera gånger och låt den dra in. Värm bromsoket i närheten av nippeln med varmluftpistol eller gasollampa, se noga till att inte värma på nippeln eller blåsa bort rostoljan. När oljan kokar är det lagom varmt, då kan det hela få kallna en stund, spraya på mer rostolja och värm igen. Om oket är av aluminium, så försök lossa nippeln medan det är varmt (utnyttja värmeutvidgningen). Om oket är av stål så spelar det ingen roll om det kallnar innan du lossar nippeln. Om nipplarna är fula och misshandlade, så byt dem. Lämpligt att ha med de gamla att jämföra med, det blir inte alltid rätt bara för att man vet vilken bilmodell det är och kanske vilken gänga de har.
Har nippeln gått av så är det bara att ta en lämplig mutter som passar utanpå den, lägg den över nippelresterna och svetsa fast den i nippeln med MIG. Var noga med att svetstråden går ner mitt i nippeln så att ljusbågen verkligen värmer och smälter ner den först, innan svetsen börjar ta på muttern. Jorda i bromsoket, inte någon annanstans i bilen!
Landmann skrev:torbjorn_forsman skrev:Landmann skrev:Lufta bromsarna på en 20 år gammal passat imorn, nipplarna som ändra har rostat fast eller i alu så den går av... något tips?
När det gäller att få loss nipplar som ännu inte har gått av: Rengör runt nippeln och utstickande del av gängan noga med t ex roterande stålborste i borrmaskin. Spraya på lämplig rostolja flera gånger och låt den dra in. Värm bromsoket i närheten av nippeln med varmluftpistol eller gasollampa, se noga till att inte värma på nippeln eller blåsa bort rostoljan. När oljan kokar är det lagom varmt, då kan det hela få kallna en stund, spraya på mer rostolja och värm igen. Om oket är av aluminium, så försök lossa nippeln medan det är varmt (utnyttja värmeutvidgningen). Om oket är av stål så spelar det ingen roll om det kallnar innan du lossar nippeln. Om nipplarna är fula och misshandlade, så byt dem. Lämpligt att ha med de gamla att jämföra med, det blir inte alltid rätt bara för att man vet vilken bilmodell det är och kanske vilken gänga de har.
Har nippeln gått av så är det bara att ta en lämplig mutter som passar utanpå den, lägg den över nippelresterna och svetsa fast den i nippeln med MIG. Var noga med att svetstråden går ner mitt i nippeln så att ljusbågen verkligen värmer och smälter ner den först, innan svetsen börjar ta på muttern. Jorda i bromsoket, inte någon annanstans i bilen!
Tack för alla tips, det var lite svettigt för att jag hade minimalt med verktyg på en parkering.
Men det gick bra, en alupackning som läckte som gick att få tät provisorisk
Volvot24 skrev:Ska det beställas mindre reservdelar från t ex Skruvat, så ta med nåt som är större, så skickas det som paket...
torbjorn_forsman skrev:Eller för den delen företag (t ex Farnell) som har lager på flera olika håll. Beställer man några prylar av dem så kommer det alltid minst två paket, vanligtvis ett från England och ett från Belgien.
torbjorn_forsman skrev:Eller för den delen företag (t ex Farnell) som har lager på flera olika håll. Beställer man några prylar av dem så kommer det alltid minst två paket, vanligtvis ett från England och ett från Belgien.
v702 skrev:De som programerar och ”designar” parkeringsautomaters användargränssnitt.
torbjorn_forsman skrev:Eller för den delen företag (t ex Farnell) som har lager på flera olika håll. Beställer man några prylar av dem så kommer det alltid minst två paket, vanligtvis ett från England och ett från Belgien.
qqq skrev:torbjorn_forsman skrev:Eller för den delen företag (t ex Farnell) som har lager på flera olika håll. Beställer man några prylar av dem så kommer det alltid minst två paket, vanligtvis ett från England och ett från Belgien.
Men du får pynta frakt för ett paket ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster