Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Vilka småsaker stör ni er på?

3481 inlägg • Sida 24 av 233
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

ÅÄÖ

#346 » 00:04:44, 14-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känner mig tvungen att lyfta.... :snow:
ÅÄÖ skrev:När det bara måste komenteras i trådar, trots att man inte har den minsta aning om vad det egentligen handlar om....

2 personer gillar det här inlägget.
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige



Landmann

#347 » 09:01:13, 14-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Landmann skrev:Lufta bromsarna på en 20 år gammal passat imorn, nipplarna som ändra har rostat fast eller i alu så den går av... något tips?


När det gäller att få loss nipplar som ännu inte har gått av: Rengör runt nippeln och utstickande del av gängan noga med t ex roterande stålborste i borrmaskin. Spraya på lämplig rostolja flera gånger och låt den dra in. Värm bromsoket i närheten av nippeln med varmluftpistol eller gasollampa, se noga till att inte värma på nippeln eller blåsa bort rostoljan. När oljan kokar är det lagom varmt, då kan det hela få kallna en stund, spraya på mer rostolja och värm igen. Om oket är av aluminium, så försök lossa nippeln medan det är varmt (utnyttja värmeutvidgningen). Om oket är av stål så spelar det ingen roll om det kallnar innan du lossar nippeln. Om nipplarna är fula och misshandlade, så byt dem. Lämpligt att ha med de gamla att jämföra med, det blir inte alltid rätt bara för att man vet vilken bilmodell det är och kanske vilken gänga de har.

Har nippeln gått av så är det bara att ta en lämplig mutter som passar utanpå den, lägg den över nippelresterna och svetsa fast den i nippeln med MIG. Var noga med att svetstråden går ner mitt i nippeln så att ljusbågen verkligen värmer och smälter ner den först, innan svetsen börjar ta på muttern. Jorda i bromsoket, inte någon annanstans i bilen!


Tack för alla tips, det var lite svettigt för att jag hade minimalt med verktyg på en parkering.
Men det gick bra, en alupackning som läckte som gick att få tät provisorisk
"Hur långt är ett snöre?"

1 person gillar det här inlägget.
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

Volvot24

#348 » 09:22:02, 14-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Ska det beställas mindre reservdelar från t ex Skruvat, så ta med nåt som är större, så skickas det som paket.

Blir det per brev, till postlådan, finns ingen garanti på postgången vad gäller antal dagar för transport.

Nu har bilen stått stilla en vecka, för en sketen kulled, till ett sketet lågt pris.

Undras om man ska vara glad eller typ jäktad o ledsen...?

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Alrik

#349 » 11:36:31, 14-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Landmann skrev:
torbjorn_forsman skrev:
Landmann skrev:Lufta bromsarna på en 20 år gammal passat imorn, nipplarna som ändra har rostat fast eller i alu så den går av... något tips?


När det gäller att få loss nipplar som ännu inte har gått av: Rengör runt nippeln och utstickande del av gängan noga med t ex roterande stålborste i borrmaskin. Spraya på lämplig rostolja flera gånger och låt den dra in. Värm bromsoket i närheten av nippeln med varmluftpistol eller gasollampa, se noga till att inte värma på nippeln eller blåsa bort rostoljan. När oljan kokar är det lagom varmt, då kan det hela få kallna en stund, spraya på mer rostolja och värm igen. Om oket är av aluminium, så försök lossa nippeln medan det är varmt (utnyttja värmeutvidgningen). Om oket är av stål så spelar det ingen roll om det kallnar innan du lossar nippeln. Om nipplarna är fula och misshandlade, så byt dem. Lämpligt att ha med de gamla att jämföra med, det blir inte alltid rätt bara för att man vet vilken bilmodell det är och kanske vilken gänga de har.

Har nippeln gått av så är det bara att ta en lämplig mutter som passar utanpå den, lägg den över nippelresterna och svetsa fast den i nippeln med MIG. Var noga med att svetstråden går ner mitt i nippeln så att ljusbågen verkligen värmer och smälter ner den först, innan svetsen börjar ta på muttern. Jorda i bromsoket, inte någon annanstans i bilen!


Tack för alla tips, det var lite svettigt för att jag hade minimalt med verktyg på en parkering.
Men det gick bra, en alupackning som läckte som gick att få tät provisorisk


Alupackning på gjutjärnsok hade någon satt dit på en bil jag hade. Aluminiumet uppätet av oket, en kopparpackning senare så var problemet löst.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

roddjer

#350 » 14:16:30, 14-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:Ska det beställas mindre reservdelar från t ex Skruvat, så ta med nåt som är större, så skickas det som paket...

Företag, läs CDON, som har som praxis att delleverera allt. Beställde lite prylar inför jul. Sju artiklar, fick 4 eller 5 paket tror jag. Bästa var en påse Gott & Blandat som jag "passa på" när det var nån krona billigare. Den kom ensam... levererad i en låda... stor som en halv skokartong!! - :insomnia:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#351 » 17:01:02, 14-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller för den delen företag (t ex Farnell) som har lager på flera olika håll. Beställer man några prylar av dem så kommer det alltid minst två paket, vanligtvis ett från England och ett från Belgien.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

v702

#352 » 18:04:42, 14-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De som programerar och ”designar” parkeringsautomaters användargränssnitt.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

3 personer gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

tronde

#353 » 18:59:07, 14-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Eller för den delen företag (t ex Farnell) som har lager på flera olika håll. Beställer man några prylar av dem så kommer det alltid minst två paket, vanligtvis ett från England och ett från Belgien.

Nesten alle store nettbutikker driver slik i dag. Farnell / RS / Elfa (Distrelec) er spesielle siden de faktisk eier lagrene. De fleste andre baserer seg på kun en nettside koplet opp mot flere distributører. Det kalles "drop shipping".

3 personer gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

roddjer

#354 » 20:17:14, 14-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Eller för den delen företag (t ex Farnell) som har lager på flera olika håll. Beställer man några prylar av dem så kommer det alltid minst två paket, vanligtvis ett från England och ett från Belgien.

Ja, det är precis så CDON jobbar också.
------------------------------------------------------------------------------------------
v702 skrev:De som programerar och ”designar” parkeringsautomaters användargränssnitt.

För att inte tala om dessa satans "Appar" som här å var ska ersätta parkeringsautomaterna...
CarPay... - :myzsko:

Har "tjuvparkerarat" ett par gånger i Västerås. Gått vägen hittils... - :mrgreen:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Jac

#355 » 23:19:29, 14-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilar med ”gummibandshandbroms”.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

roddjer

#356 » 01:03:15, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Traktorer man kan köra iväg med hur enkelt som helst med handbromsen i... - :vissla:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

qqq

#357 » 01:21:15, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Eller för den delen företag (t ex Farnell) som har lager på flera olika håll. Beställer man några prylar av dem så kommer det alltid minst två paket, vanligtvis ett från England och ett från Belgien.

Men du får pynta frakt för ett paket ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Simnil

#358 » 08:57:19, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att vänta!!! HAr jag beställt något vill jag ha det nu!!!!

,....går nu och väntar på att storebror ska godkänna att jag byter ut ett salongsgevär mot ett annat.... Varför i blåsvedda eländet förresten måste storebrors myndigheter blandas in överhuvudtaget annat än då en första vapenlicens ska sökas? Är jag betrodd med ett första vapen så förstår jag inte vad som ska måsta undersökas för att godkänna ett andra, tredje eller fjärde?

.....och vad spelar det för roll om jag har ett vapen eller hundraen?? Antingen är jag betrodd eller inte!!! Och innan någon kontrar med att "ingen BEHÖÖÖÖVER mer än 4, 5 el 6 vapen" så kontrar jag med att ingen BEHÖVER en Porsche heller, men att man kanske är intresserad av sportbilar eller i detta fall skjutvapen!!

6 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

PeterR

#359 » 09:28:24, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart alla vapen man vill ha behövs. Behovet är då ”vill ha”!
Det är precis som Du påpekar märkligt att myndigheten dels tolkar lagen lite som de vill, och varför finns det överhuvud taget en antalsbegränsning? Det finns ingen som helst koppling mellan brott/farlighet och antal legala vapen.
Brottslingar använder väl mycket mer lättillgängliga vapen som tydligen väldigt enkelt förs in över gränsen från krigshärdar och andra mindre kontrollerade områden?

Effekten blir: ingen minskning av brott med vapen, men minskad frihet för skötsamma medborgare.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

torbjorn_forsman

#360 » 09:30:04, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:
torbjorn_forsman skrev:Eller för den delen företag (t ex Farnell) som har lager på flera olika håll. Beställer man några prylar av dem så kommer det alltid minst två paket, vanligtvis ett från England och ett från Belgien.

Men du får pynta frakt för ett paket ?


Ja. Fast pris för frakten. Eller fraktfritt om man kommer över en viss ordersumma.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: rospigg och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se