Min dotter måste ha haft tur med att få rätt/fel besiktningsman vid både förra och årets besiktning av sin MB 180
CDI automat.
Alldeles före föregående besiktning tvingades jag byta
bromsbelägg bak och såg att höger skiva var fullständigt kass. Besiktigades ändå och gick underligt nog igenom. Jag tänkte att det kanske var mer som skulle anmärkas på, så byte fick bero till efter besiktningen.
Nu bar det sig inte bättre, än att det blev dags för årets besiktning, så bäst att se över bromsarna bak totalt. Blev byte av skivor, belägg och handbromsbackar. Det var stört när omöjligt att få loss skivorna, eftersom rost och slitkanter i kombination med rostigt handbromslänkage blockerade. Med handsläggan och något deformerade sköldar löstes det till slut.
Beläggen på handbromsbackarna var totalslut och hade delvis släpt, men låg inte på efter prov av handbromsen. Länksystemet var tillräckligt funktionsdugligt för att återgå och släppa greppet. Eftersom bilen är försedd med automatlåda, så används handbromsen normalt inte och att körning med åtdragen handbroms skulle vara problemet är knappast troligt i det här fallet. Skivan på bil har nu legat ute en tid, men förslitning och kant i trumman framgår.
Rengöring och justering av ok och uppsmörjning av handbromslänkage i vanlig ordning resulterade i godkänd funktion vid bromsprov. Besiktning utan anmärkningar igen!
Nu åter till frågan hur besiktningen kunde resultera i ett anmärkningsfritt resultat, för efter ca femtio mil bara, så klagade dottern på att det klonkad i bilen vid bromsning och körning på groppig väg.
Jag viste att en spindelled kunde vara orsaken, för till saken hör att för fyra år sedan var det knarr i den. Borrade då dit en
fettnippel i botten och smörjde upp den och fick den tyst. Före besiktningen nu tryckte jag i fett igen i avlastat läge så att fettet skulle komma runt kulan.
Något glapp uppdagades inte vid besiktningen, men ny var den helkörd. Verkligen konstigt att det inte blev upptäckt vid besiktningens skaktest.
Jag har nu bytt spindelleden Var lite tjorvigt för styrleden ville inte släppa, men gick med lite trix ändå. Det är lättare att passa in spindelbulten i läge om man slipper streta med styrstaget.
Tyvärr har man inte samma ork längre, märks när man åker på sådant här skitjobb. Frestade på att spänna ner länkarmen och samtidigt pressa in hjulstället i rätt läge. Gav upp i går kväll och sov på saken.
Tog en bräda till hjälp och tjoff så var den där.
Orsaken till spindelledens haveri syns tydligt på bild, något som jag inte upptäckte vid smörjningen före besiktningen. Av detta kan man se att det är bra att bilddokumentera även för egen del, alltså inte enbart för att ev. inlägg på maskinisten.