.
Summering Avstämning, så långtMycket tacksam för råd och tankar.
Och visst har jag fel. Är ju ett nytt bilfabrikat för mig, med t ex
styrservo under instrumentbrädan!
Just detta exemplat är riktigt välvårdad, försiktigt och sparsamt körd.
Typ 700 mil om året, full servicebok. Lämnat bort för tvätt och städning, så fort den blivit skitig. Likaså för byte av slitdelar och service. Skattad och besiktad i höst.
16" sommarhjul på fina Al-fälgar. Bra MS-däck.
Överlever den några år, så blir det tillräckligt bra. Octavian med 44 000 mil, ställs av och blir kvar som reservbil.
Enda tecknet på slitage är avskavd färg på framdörrarnas
handtag, alltså på insidan.
Samt att vänster fot skavt hål på mattan till vänster om kopplingspedalen.
Ett litet skorrande ljud vid svängning, tror på kärvande fjäderbenslagring. Ska kolla noggrannare.
Motorn går jämnt, tyst och fint. Inget vinande från lådan.
Ingen rost eller stenskott. Lacken är hel.
Växellådsolja och kylvätska nybytt.
Drog av en bromsnippel. Har nog bara lossats en gång tidigare enligt servicebok i samband med tidigare byte av
bromsätska
Ska åtgärda för att kunna byta bromsvätska i kretsen.
Visst, bilen är gammal och vad som helst kan hända, av ren materialsprödhet. Därför går jag igenom och byter slitdelar,
t ex
kulbult, som börjat glappa lite, beroende på trasigt dammskydd. Mindre jobb att byta kulbult än att byta hela länkarmen, även om jag måste göra pressar. Men sånt tycker jag är kul.
Hoppas kulbulten kommer i morgon, så jag kan
rulla in en
Golf V, som behöver lite omvårdnad.
Höger fönsterhiss, strålkastarinställningarna samt AC:n är det som inte fungerar (finns lite
tryck).
Har rätt bra erfarenhet av elektronik och känner en som pysslar med kylanläggningar och Ac:n.
Om mer än 10 % av kylmediet läckt ut, via slangar, tätningar
e t c under åren, så startar inte AC:n, påstår han.
Han fixade förresten AC;na på mina Passater.
Bytte Varta originalbatteriet som alltså var ca 14 år gammalt. (Duger som
reserv i segelbåten.)
Ska mäta upp CCA på detta vid tillfälle, av ren nyfikenhet.
Förstod detta med fukt som kan tränga in i UPC. Har tätat mina serviceöppningar med bra tape. Kan lägga en plast över också.
Idag har jag monterat extraljus på bilen. Med manlverbrytare inne i kupen. Fixade en genomföring högt upp i torpedväggen, under rutan.
Smörjde samtidigt upp torkarsystemets leder och lagringar.
Kom gärna med förslag på vad man specifikt för en gammal Megane bör ha uppsikt över, eller åtgärda, för att skjuta på pensioneringen?
.