Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Värmeutveckling i olika typer hydraulsystem

98 inlägg • Sida 7 av 7
Diskutera hydraulik i allmänhet här

akkamaan (trådstartaren)

#91 » 22:37:07, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
Så länge du har mer än en funktion per pump och dom funktionerna kan ha olika tryck så kan det ändå bli ganska saftiga strypförluster och värmeutveckling, det kommer man inte runt hur smart VFD pump man än har.
Om man däremot har en pump per funktion så löser man det problemet.

Parker "erbjuder en systemlösning" för lastmaskiner där två variabla pumpar erbjuds...

Det har gjorts försök på grävmaskin med closed loop styrning utan riktningsventil på alla fyra funktionerna. Detta var för typ 15+ år sedan.
.

Bild
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag



Jac

#92 » 23:02:25, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se där ja. Nackdelen är väl som sagt kostnad och plats.
Sen blir väl effektivitetsvinsten aldrig så stor som den förenklade teorin visar, det blir t.ex. parasitförluster för att veva runt ett större antal pumpar, evt. fördelningsväxel för fler pumpar etc.
Kostnad vägs mot nytta.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

AN

#93 » 23:27:47, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

VFD varierar väl varvtalet för att variera flödet?
Men jag har sett vfd med variabel pump. Är själva swashplatens vinkel också styrd av elektronik då?

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Jac

#94 » 01:29:25, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle tro det ja, det är väl säkert gemensam styrning för att få optimal verkningsgrad i varje driftspunkt.
Står lite här:
Bild

Rexroth, Eaton, Danfoss och Parker är stora märken som både har hydraulik och VFD under samma tak. Rexroth och Eaton verkar ganska på. Dock verkar målgruppen vara industri, inte mobila maskiner.
Caterpillar D7E och Deere 944k Hybrid har båda dieselelektrisk drivlina för band/hjul men det står inget om VFD pumpar i nåt datablad, dom har nog vanlig mekanisk drift på pumparna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Mahok

#95 » 21:44:48, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börjat om och lusläser från början! :bira:

/ Martin

1 person gillar det här inlägget.
Mahok
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:37:44, 27-07-2016
Ort: Jönköping

Mahok

#96 » 23:20:42, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!

Måsta bara svara akkamann :)

Rexroth/ Beuninghauss, ja dåligt referens då många andra tillverkar liknande pumpar, menar en pump som kan ge att variabelt flöde från antingen -100% till +100% beroende på vad som krävs av den, eller antar det finns pumpar som bara kan ge 0 - 100 % också ? Även jag personligen aldrig sett några sådana.

Regelpump: en pump som kan ger ett variabelt flöde ut från någon form refernssignal intill den.

Propventil: som jag skrev, i detta fall en ventil som ger en referenssignal i proportion till ett börsvärde för flöde, finns även proportionalventiler som reglerar proportionellt mot tryck,
men som jag skrev tidigare i detta fall mot flöde.

konstantflödessystem, konstanttryckssystem:

Förstår skillnaderna men som du gissade med industrihydraulik, jo det är mitt jobb.Skulle säga att med maskinerna jag jobbar med från år (ca) 2000 och framåt så hamnar jag någonstans mittemellan (i mitt jobb! ) Dessa system på hur mina maskiner reglerar hydrauliken.

Tidigare maskiner än 2000 ( i mitt jobb ) då är det en distinkt skillnad på reglersystem.

För mig är detta jätteintressant, jag ser bara en del av hydraulsystem och tycker är väldigt intressant med hydraulik utanför mitt arbetsområde.

Diskussionen kom in en del senare här på frekvensomvandlare mot konstantpumpar eller mot omvandlare mot variabla pumpar.... har en hel del praktisk erfarenhet av båda, om någon är intresserad kan jag delge en del erfarenhet som en praktisk reparatör/servicetekniker av sådana system.

Nä söndagskväll och jag har en massiv arbetsvecka framför mig ! Godnatt alla!

/ Martib
Mahok
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:37:44, 27-07-2016
Ort: Jönköping

Jac

#97 » 00:04:06, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mahok skrev:
Rexroth/ Beuninghauss, ja dåligt referens då många andra tillverkar liknande pumpar, menar en pump som kan ge att variabelt flöde från antingen -100% till +100% beroende på vad som krävs av den, eller antar det finns pumpar som bara kan ge 0 - 100 % också ? Även jag personligen aldrig sett några sådana.


Dom som kan ge 0-100% (variable pumps for open loop systems) är nog betydligt vanligare än dom som går från-100% till 100% (variable pumps for closed loop systems).
Alla cylindrar som körs med variabel pump i mobila maskiner körs med en ”0-100%” pump.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan (trådstartaren)

#98 » 01:48:49, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mahok skrev:Hej igen!

Jo hej du... :thumme:
Måsta bara svara akkamann :)

Kör hårt

Rexroth/ Beuninghauss, ja dåligt referens då många andra tillverkar liknande pumpar, menar en pump som kan ge att variabelt flöde från antingen -100% till +100% beroende på vad som krävs av den, eller antar det finns pumpar som bara kan ge 0 - 100 % också ? Även jag personligen aldrig sett några sådana.

OK då vet jag vad du menar...
"Bi-directional" pumps...
Har används i skogsmaskiner sedan 1973 i hydrostatiska transmissioner. Medger steglös växling inom ett begränsat hastighetsområde. Ersätter i princip momentomvandlaren i en power-shift-transmission.
Dessa "hydrostat-pumpar" kan också användas för arbetshydraulik. Fördelen med det är att man slipper använda den flödesstrypande riktniingsventilen som är den särklassiskt största värmeförlustkällan i alla konventionella hydraulsystem.
En annan fördel är att ett sånt system bromsar en rörelse med samma kraft som den kan accelerera en rörelse

Sen finns det en hel del svårigheter med aatt styra arbetshydraulik med såna pumpar.
1. Alla funktioner som skall köras samtidigt måste ha en egen pump. det gör minst 8 pumpar på en skotare med normal kran
2. Differentialcylindrar kommer att kräva speciell återfyllnadshydraulik på grund av att kolvstångens volym går in och ut i systemet.
3. En swash-plate på en bi-directional pump kan inte reagera lika snabbt mellan de två olika rörelseriktningarna utan att det medför stora mekaniska påfrestningar
4. Smygkörning av funktioner blir svårreglerad när pumpen är stor och mottrycket är högt. Det naturliga inre läckaget i pumpen kan bli betydligt större ön det flöde som funktionen skall ha vid smygkörning

Regelpump: en pump som kan ger ett variabelt flöde ut från någon form refernssignal intill den.

Det är i princip så alla konstanttryckspumpar med kompensator fungerar i alla konstanttrycksystem inklusive "Lastkännande"

Propventil: som jag skrev, i detta fall en ventil som ger en referenssignal i proportion till ett börsvärde för flöde, finns även proportionalventiler som reglerar proportionellt mot tryck,
men som jag skrev tidigare i detta fall mot flöde.

"börsvärde"???
Låter som de elektrohydrauliska pilotstyrsytem (EHC) som vi använder för krankontroll. Spakutslaget skulle då vara ditt "börsvärde" för flöde. Referenssignalen är den PWM ström som går till förstyrventilen som i sin tur ger att tryck proportionellt mot strömstyrkan och "börsvärdet" på spaken

konstantflödessystem, konstanttryckssystem:

Förstår skillnaderna men som du gissade med industrihydraulik, jo det är mitt jobb.Skulle säga att med maskinerna jag jobbar med från år (ca) 2000 och framåt så hamnar jag någonstans mittemellan (i mitt jobb! ) Dessa system på hur mina maskiner reglerar hydrauliken.

Tidigare maskiner än 2000 ( i mitt jobb ) då är det en distinkt skillnad på reglersystem.

Japp så är det nog, att reglertekniken tog ett bra skutt i början av 2000-talet. Själv var jag tyvärr inte längre i "branchen" efter sommaren år 2000, då jag ändrade livsföring och flyttade till USA. Återupptog intresset för detta runt 2008. Men det var lite för mycket att ta igen. "lucka lucka" lite granna för mig där...
Men jag har bekanta som är världsledande inom stryning av industrihydraulik. Postade en kommentar med en scenplattform här i tråden för nån vecka sedan....

För mig är detta jätteintressant, jag ser bara en del av hydraulsystem och tycker är väldigt intressant med hydraulik utanför mitt arbetsområde.
Diskussionen kom in en del senare här på frekvensomvandlare mot konstantpumpar eller mot omvandlare mot variabla pumpar.... har en hel del praktisk erfarenhet av båda, om någon är intresserad kan jag delge en del erfarenhet som en praktisk reparatör/servicetekniker av sådana system.

Kul att du blandat in dig här. Jag har lärt mig mycket av tex nixs och jac här på forumet och är helt öppen för ny erfarenheter från industrihydrauliken

Den är tråden startade jag för nästan 9 år sedan, 07-10-2010, och har sedan dess haft ytterligare en tråd på samma tema, effektförluster, som jag skrev för snart 2 år sedan, 12-04-2017.
Här är en länk... KLICKA två gånger för att läsa
Kommentera helst den artikeln i den tråden.
.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se