Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

Min Piper PA-24 Singel Comanche

300 inlägg • Sida 13 av 20
Diskutera flygteknik här

Janson1 (trådstartaren)

#181 » 23:28:27, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Registreringbeviset är ett annat papper. (Nu kan alla flygplan flyga utan nåt som helst papper, det är bara vårat påhitt) Men för att ett flygplan skall enligt lagen vara luftvärdigt (förutom flygbart) så skall det ha: Nationalitet och registreringsbevis, luftvärdighetsbevis, gällande försäkringsbevis. Gällande radiotillstånd om den har radio, (inte lagkrav) miljövärdighetsbevis (inte på äldre plan) ARC Airworthiness Review Certificate = granskningsbevis och loggbok. I loggboken om inte någon annanstans står senaste servicetillfället, totaltid, tid kvar till service, kända anmärkningar/fel och kvarstående anmärkningar. Mycke papper blir de...

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



gute84

#182 » 23:53:18, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack för svaret :grin:

1 person gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Göran Ekman

#183 » 09:35:23, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Arlanda står det en B747 Jumbo , det finns en historia om att dokumentationen som fanns hos luftfartsverket skulle ha åkt i sopen av misstag, därför vart det planet kvar. F-n tro det. Kanske bara är bra historia.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Janson1 (trådstartaren)

#184 » 12:25:06, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer säkert...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#185 » 03:54:00, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är Comanchen besiktigad av TS. det blev två anmärkningar, den ena var att jag glömt föra ner AD-noter från 1959 och fram till ca 1970, alla skall vara med fast inte kärran är byggd än. (som N/A = Not Aplictical). Den andra anmärkningen var att det saknades en etikett på fartmätaren som det skall stå "Not exeed 203 MPH", den skall vara klistrad över mätaren precis så man inte kan se siffrorna efter 203 MPH. Nu är rödstrecket på 230 MPH men pga förmodat roderfladder så är maxfarten sänkt, först till ca 170 MPH, men gjorde man en modifiering på sidorodret, en dubbelvikt pekandes framåt så fick man höja max fart till (VNE) till 203 MPH. Hade vi gjort även nästa mod, två vikter till på höjdrodret så hade vi fått behålla 230 MPH. Jag har varit uppe i 190 MPH och kärran är ändå inte speciellt intresserad av att gå fortare så 203 MPH blir bra.
MPH = Miles Per Hour. 203 MPH = 326 Km/tim vilket blir ca 177 Knop vilket jag är van vid som fartangivelse.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

kimmen

#186 » 09:51:44, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur långt kommer du med en fart av, ex. 190 MPH
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Janson1 (trådstartaren)

#187 » 11:53:49, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

190 MPH är dykfart, den flyger med ca 160-165 MPH som "normal" marchfart. men rent matematiskt så kommer man: 160*1.609 =257 km så man kommer ca 25 mil per timma fågelvägen. Men en tripp på säg 25 mil går lite fortare då man stiger i >100, flyger i 160 på höjd plus den ev merfarten man får pga tunnare luft och sen 190 nerför och bara bromsar in inför landningen. Så en resa gbg-sthlm tar lite under 2 timmar +- vinden.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

kimmen

#188 » 20:48:21, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur långt kommer du med ett fulltankat och fullastat plan i normal marchfart
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Janson1 (trådstartaren)

#189 » 21:56:29, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minst 150 mil fågelvägen plus reservbränsle motsvarande en halv timma till.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

kimmen

#190 » 22:02:23, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Minst 150 mil fågelvägen plus reservbränsle motsvarande en halv timma till.


Det var inte dåligt, måste vara roligt att ha en sådan räckvidd
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Ptr

#191 » 01:04:14, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad blir uppskattad kostnad för en sådan 150-milatur?

1 person gillar det här inlägget.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Janson1 (trådstartaren)

#192 » 07:57:09, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

6 immar blir 6 * 50 liter = 300 liter * 21 kr = 6300 kr plus flygplanets slitagekostnad plus försäkring, luftvärdighetsbevis, mm. mm. Vi räknar med en totalkostnad på minst 1700 kr / timma vilket då blir 1700 * 6 = 10200 kr Mao finns det billigare sätt att ta sig fram på... men man kan åka 4 st samtidigt.

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

kimmen

#193 » 09:53:09, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

21kr litern för bränslet :uupps:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Janson1 (trådstartaren)

#194 » 12:34:05, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, vi kör på alkylatbensin (miljöbensin?) och den kostar ca 15 kr plus skatt från början, jag tror t.o.m. bensinen kostar 22 kr i dag då skatten gick upp 1 jan 2019... Reklamen säger att denna bensin är 50 gånger renare än vanlig bilbensin. (Se Hjelmco)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

kimmen

#195 » 13:09:49, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

alkylatbensin, då vart det helt plötsligt billigt
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se