Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1155 inlägg • Sida 31 av 77
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Murre o2 (trådstartaren)

#451 » 17:43:46, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget varar ju för evigt och det gäller att hänga med eller gå under. Så efter två år på IC gjordes organisationen om, första gången av många! Det var nu Doktor E blev bas för oss, han var ju specialist på Kompundrings maskiner , https://www.youtube.com/watch?v=cSGNjdrbkOo. Men han var ju en skrivbords expert :smile: Sedan kom ju nästa omläggning när vi fick börja producera för försäljning på två skift och fick över fler maskiner som andra grupper haft hand om. Det betydde mer personal och det blev en chans för företaget att omplacera några som blivit övertaliga i fabriken. Inte idealiskt men det fungerade ju ganska bra. En av dem var ju R som drabbades av psykisk ohälsa ett par år senare så ganska är väl rätt ord... Under hans sjukskrivningar hade jag några ersättare, vid det laget hade jag blivit gruppledare och ansvarig. Plockade mot bättre vetande in en tjej från fabriken som hade haft problem där. Fabriken betalade hennes lön för de kommande 6 månaderna så hon var ju gratis för mig. Det gamla ordspråket att man får vad man betalar för kommer onekligen upp i tankarna men riktigt så illa var det inte. Men hennes frånvaro konto var högt. Hon fortsatte sedan på andra positioner på IC men hennes dåliga nerver fortsatte att plåga henne :sad:

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



Murre o2 (trådstartaren)

#452 » 16:54:12, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick äntligen besökt Lasse :grin: Var ett tag sedan så han kände inte igen mig först men sedan sade han att jag var precis likadan som då :uupps: Tyvärr var både han och hans fru skruttiga nu :sad: Lasse hade haft en hjärtinfarkt och gick på blodförtunnande och hans fru hade både gula fläcken och kol. Hon är ju lika gammal som mig och Lasse bara ett år äldre, och nu har de hemtjänst hjälp varje dag. Jag får vara glad över mina gener... Känner mig ju som 30 :grin: Blev inte tillfälle att få ut några berättelser om gamla tider ur Lasse, hans minne är sämre numera säger hans fru...

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#453 » 11:00:45, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag varit inne på mina gamla bilar så kan det vara läge att berätta lite om min yngste svåger P. Att han nu har en Ferrari har ju skymtat här tidigare men nu tar jag det från början. P hade fyllt 18 och med nytaget körkort på fickan siktade han på en Ford Mustang -65. Då svärfar skulle vara med och hjälpa till finansiera så begärde han att jag kollade bilen först. Så till landsvägsgatan där bilskojaren bodde, väl där var bilen inte inne just då men skulle komma om en halvtimme så vi fick vänta på gatan. En man dök på oss och undrade om vi hade något kvar att sälja :uupps: Ni har bilden klar för er... Bilen dök upp när det började skymma men jag hittade massor med fel och gjorde tummen ned, P var inte glad men svärfar litade på mitt omdöme så det blev ingen affär. P var inte glad men blev gladare när han en tid efteråt träffade killen som köpt bilen, han hade fått 12 tvåor hos pilprovningen :eek: P köpte istället en Volvo Amazon GT som var fin.

Han fick dock senare sin Mustang -65, en fin gul med svart cabbe som jag har bild på någonstans. Den köpte han billigt på Eklanda gatan för att motorn var slut, tankade 10 l och körde mot Surte. Kom till vattenverket men där var bensinen slut... Visade sig att någon borrat upp förgasaren munstycken så motorn gick alldeles för fett, ny förgasare och oljebyte så var motorn som ny igen :grin:

12 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#454 » 16:50:35, 25-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästa projekt för P var en Volvo Amazon kaross som gått som tävlingsbil :eek: Den saknade inredning och motor men var rostfri och hade Aluminium skärmar mm så han satsade på att få in den för gatubruk. Han fick låna garage av mig och fick viss hjälp vid behov. Och han lyckades få till en fin bil med mycket hästar under huven. Det sista med hjälp av Elleman- Jakobsen. Det lustiga var att när han kom till Partille och visade upp bilen sade Jan " det är ju pappas gamla tävlingsbil" :uupps: Underlättade ju onekligen samarbetet med att bygga en fin motor till bilen. Jans far var för övrigt en av mina idoler när jag var ung, en jäkel både på att bygga bilar och tävla med dem! https://sv-se.facebook.com/pages/catego ... 769442888/. Här är en annan av bilarna Elllemann byggde. https://www.garaget.org/?car=26711.

13 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#455 » 20:20:59, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland går saker igen, läste hur en entreprenör avled efter att har ramlat genom taket på min gamla fabrik :sad: Samma sak hände när jag var ny där runt 1975, en kille klev på ett eternit tak och trampade igenom, han överlevde men hamnade i rullstol. Antar att ingen på fabriken mindes det inför jobbet denna gång...

Beträffande Ellemann-Jakobsen så var min medarbetare på skifter J-K också kompis med honom, han körde en 240 trimmad av Jan E-J och Jan gjorde också några topplock åt mig. Två av dem var till Grållar, jag köpte två traktorer på en bräde av en äldre man 3 km bort och räknade med att få igång den ena och köra den hem. Gick inte då det regnat in via avgasröret så ventilera var otäta så det blev att hämta med släpvagn. Topparna till båda behövde åtgärdas så de gick till Jan i Partille och en av avgasventilerna på den jag försökt få igång var så anfrätt att Jan fick fräsa upp och montera en avgasventil får en Volvo B18 för att rädda den. Bra jobb och kanske ett tips för andra Ferguson ägare :grin:

Innan Grållarna hade jag en Fordson "Höglund" som jag fick som betalning för att ha hjälpt en grann bonde byta koppling på en Buster 400, Fordsonen hade trilskande magnet men jag fick igång den. Tyvärr drog den så mycket bränsle att jag inte hade råd att köra den så det blev grålle istället. Sålde den ena och den andra blev mer eller mindre gratis då :grin: Sålde så småningom också den andre och köpte en Buster istället men Fordsonen stod och skräpade till jag skänkte bort den för 4 år sedan, bättre den kom till en som bevarade den än att jag skulle sälja den till skrot...

10 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#456 » 18:36:50, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hamnade ju som sagt till slut på IC efter 18 år i fabriken. Det var många år men de hade gått fort! Men det skulle bli 20 år på IC :grin: Där stämde plötsligt allt, erfarenheten och kontakterna jag fått på fabriken, min bil mekaniska bakgrund och min allmänna händighet och uppfinningsrikedom var precis vad som behövdes där. Jag hade ju tackat nej första gången jag blev erbjuden jobb där, både för att lönen blev sämre utan skifttilläggen och för att jag hade det bättre som skiftförman. Men saker ändras ju hela tiden så jag tog lönesänkningen och flyttade på mig.

Efter tre år blev jag ju gruppledare och det betydde att lönen var tillbaka på den gamla nivån igen :grin: Som en kollega sade " ha personalansvar är mest till besvär men är nödvändigt för att få upp lönen" han hade ju alldeles rätt, längre fram blev jag ju av med personalansvaret men löne nivån låg ju kvar... En del fokus på lönen här men allvarligt så betyder den ju mycket för oss alla, kan man sedan kombinera ett arbete man älskar med en bra lön så är lyckan fullständig för mig i alla fall...

Sen tillkom ju så småningom tjänsteresorna som jag också älskade! Det var ju också lite unikt för mig då det visserligen ingick i min tämligen omfattande arbetsbeskrivning men ingen räknade med att det skulle bli så mycket av detta.
Men här kom mina kontakter från fabriks tiden in, en del av de jag kommit i kontakt med hade fått nya positioner i företaget bl på IC och när det dök upp svårlösta problem så kom de att tänka på att vi har ju en duktig kille här med lång erfarenhet av produktion i full skala, vi lånar in honom och skickar över honom med uppdrag att lösa problemet.

Det gjorde jag tillräckligt bra för att få fortsätta med dessa avbrott från mina vanliga plikter fast det blev svårare mot slutet! Dels reglerades min tid hårdare genom det nya redovisningssystemet och dels skapade Österrikarna i huvudkontoret en egen grupp som skulle just lösa dessa problem, vi fick en kille från Pakistan hos oss från den gruppen. Men den gruppen var ju helt fel för att lösa dessa problem, det behövdes ju en erfaren person som skulle kunna gå in och köra utrustning själv, ingen teoretiker med fina betyg från höga skolor. En person som kan diskutera detaljer och med tillräcklig pondus säga att vi försöker så här eller det där måste ändras...Pakistanarren försökte jag utbilda med efter ett år hamnade han på försäljning sidan i stället. Där lärde han sig Svenska på ett halvår, behövde ju inte göra det på IC...

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#457 » 17:21:29, 01-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min svåger p verkade ju en massa fina samlarbilar, han köpte en Chevrolet Corvette som han lade massa jobb på att reparera sprickor i plastkarossen på samt montera turbo på den :uupps: Blev tydligen väl mycket hästar efter det... Men den bytte han mot en tjusig båt :eek: Den bilen fick jag aldrig provkört men Audi Quattro han hade körde jag och den var vass. https://sv.wikipedia.org/wiki/Audi_Quattro Men sedan försvann han ju några år till USA där han jobbade för SAAB. Sedan var det byte till Volvo och några år i Thailand innan han kom hem till Volvo Torslanda igen men han reser ju fortfarande mycket. Hans Ferrari har jag inte provkört, inte min typ av bil direkt. Nu har han väl inte heller han så långt kvar till pension men han började också som bilmek så vi har mycket gemensamt när det gäller att jobba sig upp från från enkla förhållande.

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#458 » 18:23:11, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den gamla åkardrängen blev ju till slut en trubbel shooter som fick åka runt för att fixa problem. Har ju inte så mycket bilder från insidan på fabrikerna av naturliga skäl men här är en från Frankrike med en typisk miljö därifrån.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Det smögs sig vist in en bild från Swiss bland Frankrike bilderna men ni kan nog se vilken det är :grin:

13 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#459 » 18:29:15, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det var bild ett som inte hörde hemma där... Bild två är en tysk radarstation från kriget eller snarare vad som är kvar av den, Några bilder från insidan den tyska bunkern och så klipporna och hamnen i Fécamp Portarna som stänger inne tidvattnet är intressanta för oss som gillar teknik...

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#460 » 19:51:35, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt historie intresse är brett och för att vara en ateist har jag besökt väldigt många kyrkor :grin: Men det finns många medeltida kyrkor jämfört med andra bevarade byggnader från den tiden. På tal om radarstationer från andra världskriget så känner kanske inte till commando räden mot Brunewall bara ca en mil från där mina bilder var tagna. https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Biting. Lägger till några bilder till, finaste borgen jag vet är Château Gaillard, här är en bild som man ser den från bilen när man kommer upp på höjden bredvid och sedan en bild på utsikten därifrån, på ön nedanför låg också en borg för att kontrollera trafiken på floden till Paris.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild.

Bilarna nederst är exempel på hyrbilar jag hade, Volvon var hyrd i Bryssel när jag åkte därifrån istället för att åka till Paris för en gångs skull för att se Waterloo. Inte så mycket att se där dock, en liten höjd med ett pampigt monument :smile:

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#461 » 10:51:03, 06-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som framgår har jag många intressen, maskiner, fordon, historia och dessutom trädgård :eek: Så när jag var i trakten besökte jag också monets trädgård. https://sca.france.fr/sv/normandie/arti ... i-normandi. Nu låter det väl som om tjänsteresorna var rena semestern men så var det givetvis inte. Många ställen såg man bara flygplatsen, hotellet och något matställe samt fabriken och vad man såg från taxibilarna på vägen. Ställen som man behövde hyrbil på gav helt annan frihet.

Typiskt behövde jag komma medans tillverkningslinjen var isär för rengöring innan starten, då inspekterade jag och godkände den när jag var nöjd. Sedan var det uppstart dagen efter och om det såg bra ut provtagningar och analyser.
För nya produkter krävdes ofta en konferens sedan med ledningen där jag lade fram förslag för åtgärder och utarbetade en plan med ledningen. Ofta krävdes sedan ett stopp för ombyggnad under natten och nya tag nästa morgon. Blev lite tid över i många fall då ledningen jobbade normal kontorstid så förutom att de ibland bjöd på middag efteråt hade jag resten av dagen ledig. Sedan kom det ju ibland förseningar vid uppstarter och rena haverier som försköt tidsschemat så jag måste bygga in lite luft i planeringen innan resan.

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#462 » 10:41:42, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min gamla jobbarkompis Lasse ringde i går kväll, härligt att fått kontakt igen :grin: Vi pratade om gamla tider och han sade "minns du när vi körde två veckor står öarna" Du menar när vi körde för att göra parkering för civilförsvaret i Hjulvik sade jag. ( Jag har ju redan tidigare berättat om den historien men lite till tål ni nog) "Ja det hette det ju, kommer du ihåg när basen där kom och frågade när vi kört i två dagar," när tror ni att ni är klara" Jag vet inte sade jag, vi har ju precis börjat :grin: Jag mindes det när Lasse berättade, jag tyckte den gången lite synd om basen, vi körde ju på timpeng och det spräckte nog deras budget men inte mycket vi kunde göra åt saken. De hade ju schaktat bort matjorden och förmodligen sålt den så det var bara en stor plan med lera kvar, sedan beställde de material från Viken krossen men när deras bilar körde fast och fick ta bärgare vägrade de leverera dit.

Så jag och Lasse fick jobbet och jobb blev det! Vi fastnade vid varje lass och fick dra upp varandra, andra dagen fastnade jag så illa vid sista lasset att jag fick lämna lastbilen i surhålet och åka med Lasse till åkeriet :uupps: Trodde vi skulle behöva bärgare med Kjell på verkstan plockade i hop plankor och domkrafter nästa morgon och åkte med ut med en reserv bil, sedan lyfte och pallade vi upp hjulen bit för bit och fick upp den på en timme, jag lärde mig massor på det :eek: ( Många år senare körde en skolbuss fast i dikeskanten utan för vårt hus, chaufören ville ringa bärgare men jag sade åt honom att det är ju en baggis, lite grävande och grusande så var det bara att köra vidare!)

Men tillbaka till Hjulvik, de borde ju haft en bandtraktor som kört ut bärlagret så hade det gått på halva tiden, nu var det ett slit för oss två. Basen hade ringt och sökt goda råd, tipset han fick var att strö ut cement på lerytan :???:
Så han strödde ut några säckar, gjorde förstås ingen som helst nytta :grin: Men efter ett par veckors slit var det en parkering på plats, som framgår fick vi jämna till allt för hand i brist på maskiner. Sprida jämnt när man kör fast hela tiden är inte lätt...

10 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#463 » 17:49:01, 09-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag skrivit var det förvånansvärt svårt att hitta bra personal till min grupp på IC. Man skulle tro att det var kö av skiftarbetare med erfarenhet från fabriken som fått nog av skiftgång men inte... Förmodligen hängde det på lönen, utan skift tilläget på 28% blev det ju märkbar lönesänkning. Sedan var ju jobbet i fabriken för det mesta enklare, kördes ju etablerade produkter utan överraskningar från bekväma kontrollrum. Jag älskade ju utmaningar så lösa problem var vad som fick mig att trivas :grin: Fick tag i en riktigt duktig tjej men efter två år gick hon till bättre betalning i fabriken, en kompis till R-O kom men blev så småningom fack ordförande, hans syster plockade jag sedan in men hon gick så småningom också vidare till en analys grupp, lättare jobb.

Sedan var jag ju en vända på vikariat på Krackern, och under tiden där fick jag hoppa in och ta en resa till Frankrike för att lösa problem där, någon ersättare för mig i den rollen fans ju inte... Men tillbaka på IC så behövdes det ju en ersättare för den sistnämnda tjejen och till min förvåning var det två av grabbarna jag jobbat ihop med på Krackern som båda sökt :eek: Jag var ju nu inte längre personalansvarig men fick ändå välja vilken som skulle få jobbet :???:

Valde den killen, T , som jag kommit bäst överens med för att jag ansåg att han passade bäst för jobbet, inte för att jag personligen gillade honom bäst. Rätt beslut anser jag när det gällde jobbet, han var duktig på det tekniska.
Vad jag inte räknat med var att han hade kvinnotycke :uupps: Han var ju gift och hade två barn så han verkade stadgad nog men lössläpp på IC med 50% kvinnor blev det problem, han fick ihop med en tjej och hans fru fick nys och det blev skilsmässa, hans tjej på jobbet trodde det var fritt fram att flytta in i hans hus när frun var utflyttad men när hon kom dit hade det redan flyttat in en annan tjej där och det blev stort väsen utan att överdriva.

Hon var vild och galen på jobbet också vilket skapade en ohållbar situation. Mitt valspråk har alltid varit, bli inte för nära med det motsatta könet på din arbetsplats det blir bara problem! Slutade med att hon fick flytta till fabriken men T hade sista gången jag träffat honom gjort slut med tjej som bodde hos honom, haft i hop det med en annan tjej på IC och ville ny byta sittplats/kontor då det tagit slut med den tjejen också och det var lite jobbigt för honom att sitta nära henne :grin: Hade nog varit lugnare att tagit den andra killen men T är väldigt duktig så länge det inte är fruntimmer inblandade!

11 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#464 » 18:31:14, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kändes länge som min avhoppade högre utbildning var bortkastad, inga bra betyg att visa upp, eller rättare sagt varierade mellan topp bra och underkänt i matte. Det hade ju kostat i busspengar, läromedel och mat som min inte alltför rika mor bekostat :sad: Bilmekaniker utbildningen gav ju mig jobb på Volvo lastvagnar och sedermera Wallhamn men det var ju inte bilmek jag blev i mer än ett par år. Köra lastbil krävde ju inte direkt någon högre utbildning.

Men i efterhand kan jag konstatera att min mors insats inte var bortkastad, utan Engelskan jag får grunderna i hade jag inte klarat mig på IC. För att inte tala om på tjänster resorna, min Tyska är tyvärr får dålig för konversation men duger bra för att läsa rapporter vilket var det viktigaste, de flesta var ju på Engelska med dt dök upp en del på Tyska när man hade att göra med Tyskarna.

Tyvärr blev det inte så att jag fick tackat min mor för den insatsen hon gjorde för min framtid, för sent nu hon gick bort 93 år gammal för en två år sedan :sad: Hon var väldigt envis så vi hade en tendens att komma i hop oss, jag har helt klart ärvt den envisheten :???:

Lägger in en 10 år gammal bild på frugan och mig tagen på Malmön, min svärfar kom därifrån. Bilden är ju från tiden jag stod på topp på jobbet... Svärfar var ju stenhuggare och hade varit med och murat upp ruinen av Kungälvs fästning som bara var en stenhög innan. Nödhjälps arbete på trettio talet när arbetslösheten var sträng bland stenhuggarna så betalningen var dålig...
Bild

13 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#465 » 20:20:18, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt detta var det 1934 min svärfar började jobba med att återställa ruinen.

Fästningen avvecklas och raseras[redigera | redigera wikitext]
I mitten av 1700-talet hade befälet på fästningen redan flyttat ned därifrån och inkvarterats i Kungälv. År 1756 nämns första gången att man skall låta fästningen förfalla.[71] Reparationsarbeten pågick ända in på 1780-talet, men förslog inte långt. Den 4 oktober 1786 marscherade den sista permanenta garnisonen ut från fästningen, och till Göteborg. Den sista kommendanten hette Ulric Theophil Scheffer. Den spelade ingen aktiv roll under Teaterkriget 1788-89, trots att dansk-norska trupper under en kort period besatte Bohus och hade sitt högkvarter, där fredsförhandlingar ägde rum, i Kungälv.[72] Generalkvartermästaren och direktören för fortifikationen Johan von Hermansson lämnade i januari 1789 in ett förslag om rasering av Bohus. Han menade att alla fästningar som är ur stånd till försvar, kan vålla mer skada än nytta för staten.[73] Kort tid därefter beordrade Gustav III att fästningen skulle förstöras.[74] År 1789 började rivningsbeslutet verkställas och Kungälvs borgare fick rätt att ta byggnadssten därifrån. På grund av ekonomiska bekymmer sparades några av byggnaderna i full höjd, däribland tornet Fars Hatt.[74] Raseringsarbetena förbjöds 1796, men tilläts igen redan 1797, innan Karl XIV Johan satte stopp för vidare förstörelse år 1838[75]. Omfattande utgrävnings- och konserveringsarbeten utfördes åren 1898-1904 under ledning av överste Claes Grill. Kung Oscar II var också intresserad av projektet, och inspekterade det varje sommar i samband med sina vistelser i Marstrand.[76] År 1925 övertog dåvarande statliga Byggnadsstyrelsen Bohus fästningsruin. År 1934 inleddes ett omfattande renoveringsarbete under ledning av arbetslöshetskommissionen som så kallat AK-arbete, bland annat uppförde man huvudporten igen. Fästningen renoveras än idag.

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se