Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Vad styr kraften i en hydrauldrivning?

35 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Senkomat (trådstartaren)

#1 » 15:50:32, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta flummig rubrik.

Jag har en hydrostat och hydraulmotorer. Vad händer när man ger full gas, men det går så tungt att hjulen står still? Är det nån överströmning, eller vad händer?
Senkomat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:51:24, 22-01-2019
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Egenbyggd minilastmaskin med delar från en Belos 1500 4wd



fretchi

#2 » 15:54:28, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antingen det eller så vinklar pumpen ner så mycket att den står nära noll.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Jac

#3 » 16:05:07, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydrostater till stora maskiner är smarta och vinklar ner, då kan du hålla full gas så länge du vill utan nån större risk.

Hydrostater till små maskiner är oftast enklare och kan inte vinkla ner själv, oljan går över en tryckbegränsningsventil ja. Håller du full gas då så får du väldigt hög oljetemperatur väldigt fort. Gör det inte.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Bygert

#4 » 16:18:05, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får ju lite ledning av hur motorn låter. Slappnar den av och låter obelastad när det inte händer något så har maskinen lagt fullt tryck på drivningen och sen gör den liksom inte nåt mer åt saken. Är motorn däremot tungt belastad så går oljan via överströmming och alla energi som man får från motorn blir värme i transmissionen. Det är liksom ett antal bastuaggregat i värme som hamnar i oljan då och det blir fort nog väldigt obra.

2 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Senkomat (trådstartaren)

#5 » 18:18:35, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar! Intressant.

* Det betyder att man kan ha en relativt liten hydrostat och motor till stora drivmotorer? Det man tappar är hastighet?

En annan sak på samma tema. Jag har fått uppfattningen att hydrostaten alltid jobbar med samma hydraultryck, att hastighet regleras med flödet. Är det korrekt?

1 person gillar det här inlägget.
Senkomat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:51:24, 22-01-2019
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Egenbyggd minilastmaskin med delar från en Belos 1500 4wd

SvampenT15

#6 » 18:37:22, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på dom Hako 3800 d hade vi 40 hk VW motor och sundstrands hydrostat samt hög och låg växel. Traktorn vägde ca 1 ton med utrustning dvs hytt ,hjulvikter snöblad eller sop aggregar. Tanken var att vid körning med aggregat som snurrar sop ,slunga ,klippare lövsug mm
Så skulle man ha konstant varvtal på motorn och ca 2000 rpm på kraft uttaget. Hastigheten på hjulen styrdes med körpedalen. Om man då ser det som en växellåda så var det så att pedalen lite nertryckt = låg växel = stark pedalen i botten = lika med högsta växeln = svag. Så om maskinen inte orkar Öka gaspådraget och släpp upp pedalen och om möjligt lägg i låg växel. Obs om hydrostaten är sliten så tappar den orken. Men det går bra att renovera.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

Senkomat (trådstartaren)

#7 » 19:04:13, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah. Jag upplever det såhär, nu när jag skottat lite snö, eller kört i exempelvis uppförsbacke. Eller när man ska upp för en trottoarkant exempelvis.
Står hjulen mot kanten, då får jag gasa ganska mycket innan den börjar driva och tillslut klättrar upp. Det kan krävas nästan full gas innan den gör det. Men jag hör att dieselmotorn får jobba ganska bra, det hörs att den ändrar ljud ju hårdare jag gasar.
Senkomat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:51:24, 22-01-2019
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Egenbyggd minilastmaskin med delar från en Belos 1500 4wd

SvampenT15

#8 » 19:14:27, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du upplever den som svag. Kan det ara så att fri rullnings ventilen står lite öppen. den sitter på sidan av hydrostaten. Annars låter det som om övertrycket öppnar. Är det skillnad när den är varm eller kall? Vilken olja har du i den. Har du bytt filter?
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

Senkomat (trådstartaren)

#9 » 19:20:09, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte haft den i en vecka ens. Köpte den för att lära mig lite mer om hydraulik osv.
Oljan skall vara en ATF. Har inte gjort någon service på den, mer än fått alla ventiler att öppna osv. Elsystemet var knas.
Nästa grej jag tänkte göra är att serva den, byta filter osv.

Vet inte om jag märkt nån skillnad mellan kall eller varm. Tror inte det faktiskt.
Svag vet jag inte om den är, det känns bara konstigt att jag måste gasa så mycket. Men det kanske är så det skall vara, jag har ingen aning :)


Får googla lite mer info om hydrostat och frirullningsventil.
Senkomat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:51:24, 22-01-2019
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Egenbyggd minilastmaskin med delar från en Belos 1500 4wd

akkamaan

#10 » 19:42:42, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som Jac säger så finns det olika "IQ" i hydrostater. För att kunna besvara din fråga så behövs mera detaljerad info om ditt specifika hydrostatsystem.

Hydrostater använder det tryck (vridmoment) och varvtal (flöde) som behövs för att behövs för att sätta maskinen i rörelse..
Lågt körmotståndkräver lågt tryck. Högt körmotstånd blir det också om vi försöker accalerera en tung maskinkropp snabbt.
Vissa maskiner med elektroniskt effektreglerad hydrostat t ex Huddig grävare eller ösa skogsmaskiner, har en potentiometer som maxar möjlig körhastighet. Om den potentiometern är nedvriden så uppstår de symptom du beskriver...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Senkomat (trådstartaren)

#11 » 22:31:22, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en väldigt enkel och liten hydrostat. 4 x 100cc motorer, 22hk dieselmotor. Så den är nog ganska IQ-befriad :)

Men det är jätteintressant information, uppskattar svaren mycket!

Ska se om jag kan hitta lite mer info, har ju redan fått lite hjälp på vägen.
Senkomat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:51:24, 22-01-2019
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Egenbyggd minilastmaskin med delar från en Belos 1500 4wd

valberga

#12 » 23:04:18, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en hymas med converter alltså växellåda där man valde växel o sedan bara gasade. Har inte rotat med det, men det sitter väl en turbinkoppling i stället för lameller. Som jag tror, sitter det väl en "oljepump" o i princip trycker olja mot/i turbinen propotionelt mot varvtalet. Eller :klia:
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

Turbodiesel

#13 » 23:37:14, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Convertern (momentomvandlare) och turbinkopplingen är ganska lika, men hur de funkar & beter sig skiljer sig en hel del. Momentomvandlaren har en inbyggd hastighetsberoende utväxling (som max ca 1:3). Turbinkopplingen som till skillnad från momentomvandlaren bara har två delar (pumphjul & turbin) förstärker inte momentet, däremot är den nästan helt förlustfri när den väl kommit upp i fart. Momentomvandlaren har ganska stora förluster vilket brukar lösas genom att mekaniskt låsa ihop ingående och utgående axel när den inte behövs (lock-up).

Oljepumpen använd bara för att fylla turbinen, och sekundärt byta ut oljan i den för kylning. Däremot är växellådorna som används ihop med momentomvandlaren ofta hydrauliskt påverkade, istället för mekaniska växelförare. Och då finns det redan en pump tillgänglig.

En turbinkoppling är inte helt oljefylld, och där bestäms karaktären på den med olika oljenivå. De saknar vanligen pump, och kylningen sker ofta enbart med utvändiga kylflänsar. Ofta är den kombinerad med en vanlig lamellkoppling, eftersom den inte helt kan frikoppla sig.

Naturligtvis förekommer varianter på detta, momentomvandlare med invändig mekanisk växel förekommer, som kombinerar turbinkopplingens verkningsgrad med momentomvandlares momentförstärkning..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

akkamaan

#14 » 03:34:15, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senkomat skrev:Ursäkta flummig rubrik.

Jag har en hydrostat och hydraulmotorer. Vad händer när man ger full gas, men det går så tungt att hjulen står still? Är det nån överströmning, eller vad händer?

Beroende på vad det är för pump, med variabelt eller fast deplacement, så blir det överströmning med fast pump eller pumpavlastning/depacement-minskning med variabel pump.
Senast redigerad av akkamaan 15:07:58, 30-01-2019, redigerad totalt 1 gång.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#15 » 03:45:18, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senkomat skrev:* Det betyder att man kan ha en relativt liten hydrostat och motor till stora drivmotorer?

Jag antar att du med "hydrostat" menar själva pumpen.
Ju mindre pump i kombination med större motor(er), desto lägre hastighet och högre vridmoment/drivkraft.
Det man tappar är hastighet?
ja man får ingen hög hastighet med liten (hydrostat-)pump och stora motorer

En annan sak på samma tema. Jag har fått uppfattningen att hydrostaten alltid jobbar med samma hydraultryck, att hastighet regleras med flödet. Är det korrekt?
Nej, det är fel, hydrostat-pumpen inducerar bara det tryck som behövs för att förflytta oljan till motorerna att rotera och hjulen att snurra. Max tryck om inte hjulen kan snurra eller motorn rotera
Senast redigerad av akkamaan 15:05:44, 30-01-2019, redigerad totalt 1 gång.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se