Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Vad styr kraften i en hydrauldrivning?

35 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera hydraulik i allmänhet här

akkamaan

#16 » 04:07:15, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antar att det är en Belos 1500 4wd vi diskuterar.
Hittade en instruktionsbok här på Maskinisten som jag laddat ner och länkar till här
Det finns ett "förenklat hydraulschema" boken som ger lite ljus i tunneln...
Senast redigerad av akkamaan 15:09:19, 30-01-2019, redigerad totalt 1 gång.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag



akkamaan

#17 » 04:11:28, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senkomat skrev:Svag vet jag inte om den är, det känns bara konstigt att jag måste gasa så mycket. Men det kanske är så det skall vara, jag har ingen aning :)

Det står tydligt instruktionsboken som körinstruktion att man måste gasa mycket för att få "apparaten" att röra sig

Läs i instruktionsboken om ev frirullningsventil
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

SvampenT15

#18 » 10:01:34, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett vanligt fel på dessa hydrostater är inre läckage vilket gör att hjulen inte får den kraft de behöver. Det brukar finnas mätpunkter för detta .
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

Jac

#19 » 10:22:04, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del hydrostater är designade för att efterlikna en converters köregenskaper. Jag tror pumpens maxtryckinställning ändras med gaspådraget då.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Bygert

#20 » 10:27:17, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
Senkomat skrev:Ursäkta flummig rubrik.

Jag har en hydrostat och hydraulmotorer. Vad händer när man ger full gas, men det går så tungt att hjulen står still? Är det nån överströmning, eller vad händer?

Beroende på vad det är för pump, med variabelt eller fast deplacement, så blir det överströmning med fast pump eller pumpa lastning med variabel pump.


Den beskrivningen är alldeles för enkel, den kan stämma för arbetshydraulik men nu var det ju körfunktion det gällde. Fast pump lär man inte hitta ofta i de sammanhangen, typ till nån enklare maskin som bara ska positionernas på en arbetsplats. Enda sättet att reglera farten då är att strypa flödet via ventilen och det är ingen bra metod. Det där är inget jag skulle kalla hydrostat iaf.

Med variabel pump som är det naturliga till en körfunktion beror det på hur den styrs. Enklaste varianten är att körhandtaget via en stång eller kabel är kopplat direkt till pumpens utvinkling. Vill man åka fortare vinklas pumpen ut mer och ger mer olja. Så länge trycket räcker för att få den fart man beställt så blir ju det effektivt men om det går så tungt så hjulen stannar så ger pumpen fortfarande sitt flöde som nu tar vägen via överströmning och all effekt blir bara värme.

I mer avancerade system så går det hela via el och någon slags styrdator. Beställer man via körpedal mer fart vinklas pumpen ut mer. När pumpen är fullt utvinklad börjar i stället körmotorn att vinklas in vilket ger samma effekt, farten ökar. I ett sånt upplägg kan (men måste inte) det finnas en funktion som håller koll på olika parametrar som tryck och hastighet och vinklar in pumpen tillbaka om max tryck uppnås och det ändå står still. Det kommer i så fall att höras på att motorn inte längre är belastad. Går motorn tungt och maskinen står still är det läge att släppa på pedalen för annars blir det våldsam uppvärmning.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

AN

#21 » 11:32:23, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det vanligaste sättet att koppla ihop motorns gaspådrag med pumpens vinkling, om det inte går genom en styrbox?
Konstant varvtal på motorn?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Bygert

#22 » 11:38:26, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Vad är det vanligaste sättet att koppla ihop motorns gaspådrag med pumpens vinkling, om det inte går genom en styrbox?
Konstant varvtal på motorn?


Om det är vanligast vågar jag inte säga men nog är det vanligt att det regleras var för sig. Skördetröskor, gräsklippare, fälthackar mm ska ju gå på fullvarv i arbete och då är det ingen poäng att koppla ihop styrningen av motorvarv och fartreglering på nåt sätt.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Jac

#23 » 11:40:50, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en liten hjullastare är det motsatt, ständiga accelerationer och inbromsningar, då är det absolut nödvändigt att de är sammankopplade om det ska bli nån körbarhet av det.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

toker

#24 » 12:47:13, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På tex bobcat minilastare går motorn med konstant varv sen regleras farten via pumpen funkar utmärkt.

2 personer gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#25 » 13:21:20, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sant. Dålig formulering av mig där. Hjullastare i den här klassen menar jag har sammankopplad hydrostat och gas:
https://www.youtube.com/watch?v=R2-XA65ax_8

Bränsleekonomin blir nog bättre när man inte har konstant motorvarv.

Liebherr tror jag har hydrostat på alla, även dom stora.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#26 » 15:26:35, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:
akkamaan skrev:
Senkomat skrev:Ursäkta flummig rubrik.

Jag har en hydrostat och hydraulmotorer. Vad händer när man ger full gas, men det går så tungt att hjulen står still? Är det nån överströmning, eller vad händer?

Beroende på vad det är för pump, med variabelt eller fast deplacement, så blir det överströmning med fast pump eller pumpa lastning med variabel pump.


Den beskrivningen är alldeles för enkel, den kan stämma för arbetshydraulik men nu var det ju körfunktion det gällde.

Visst är det så, jag bara besvarade frågan vad som händer vid full gas och uttryckte mig nog lite slarvigt. Naturligtvis överströmmar också variabla hydrostatpumpar vid överblastning
Jo det är nog ovanligt eller tom icke förekommande idag med fasta pumpar i hydrostater.
Även om den här hydrostaten har variabel pump så är det tveksamt att den är dubbelverkande/closed loop.
Hydraulschemat till Belos 1500 4wd säger inte mycket om hur systemet fungerar men det indikerar "ställbar pump" vilket borde vara variabel då.

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

AN

#27 » 15:43:33, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Även om den här hydrostaten har variabel pump så är det tveksamt att den är dubbelverkande/closed loop.
Hydraulschemat till Belos 1500 4wd säger inte mycket om hur systemet fungerar men det indikerar "ställbar pump" vilket borde vara variabel då.

Den har ju en A-port, en B-port och ett sug. Då måste den väl gå o closed loop?
Eller det kanske den inte måste :klia:

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

SvampenT15

#28 » 16:14:18, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en sak som kan orsaka det du säger att maskinen inte orkar upp för en kant eller backe. Om det inte finns möjlighet att tvångs köra spärra ett hjulpar, så kan det bli så att det hjul som slirar lättast snurrar och de andra står stilla. Det skulle kunna vara så att du inte tittat om bakhjulet snurrar/slirar när du står mot en kant eller motlut. Hydraulsystemet kan ibland fungera på det viset. Har du kedjor på maskinen?
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

Senkomat (trådstartaren)

#29 » 17:06:54, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att förtydliga: Jag vet inte om det är något fel. Den fungerar finfint. Tror jag. Går finemang att ploga med.

Dock är jag intresserad av att lära mig mer om hur den funkar och varför.

Maskinen orkar upp alltid upp, eller så spinner den på 1 framhjul och ett bakhjul. Och när det går tungt hörs det på dieselmotorn. Har maxvarv på motorn hela tiden, enligt instruktionsbok. Men jag får trycka pedalen nästan i bott när det går tungt. Och jag förstår inte riktigt kopplingen mellan vridmoment och hastighet, jämfört med hur hårt jag trycker på pedalen.

Hydrostaten är en Sundstrand spv15-000-2947
Hjulmotorer valmet bb 100 (4st)
Senkomat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:51:24, 22-01-2019
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Egenbyggd minilastmaskin med delar från en Belos 1500 4wd

Jac

#30 » 17:16:41, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senkomat skrev:Men jag får trycka pedalen nästan i bott när det går tungt. Och jag förstår inte riktigt kopplingen mellan vridmoment och hastighet, jämfört med hur hårt jag trycker på pedalen.


Det kan var så enkelt som att den är utsliten och har stort inre läckage. För att kompensera för det stora läckaget som blir vid hög belastning/högt tryck så måste du tvinga pumpen att ge mer olja.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: felgen reodor och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se