Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarBussar

Volvo b58, haveri?

1 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bussar här

Jonsson345 (trådstartaren)

#1 » 23:02:08, 10-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå i stugan.

Har ett lite bekymmer med min racebuss

Det var för två veckor sen. Vi hade sådär lagom kallt som -32. Skickade igång motorvärmarn på bussen i ett par timmar, startade lätt och så lät ja han gå!
Körde upp den på stan och körde in den i verkstan ja skulle va i.
Väl inne så börja jag att byta olja och filter samt bränslefilter.
Senare när jag skulle ha ut den igen så fick jag börja bängla med å lufta bränslesystemet. Efter sitt tag så fick jag igång maskineriet och den tuffade på.
Körde ut bussen på planen och lät den gå tills jag städat.

Dan där på när det var dags å fars på besiktningen så lät ja den stå ett par timmar i värmarn och sen starta upp den, for iväg och lät den gå så den skulle få bli lite varm (fortfarande typ -27 ute)

Efter 20min kom ja tillbaka, och då hör jag ett knackande ljud och motorn går halvdåligt.
Stängde ju genast av den för att felsöka va de kunde va.

Visade sig att ja missat å stänga två spridare, dessa två hade bränslet bara pyst ut.

Skruvade åt allt och prövade starta igen, den hostar igång men går halvers och låter inte alls trevligt när den är kall.

Är inte så inne på lastbilsmotorer/bussmotorer så vet ej riktigt hur de kan låta om en cylle inte får bränsle? Kan motorn ha tagit skada när den inte fått bränsle på två cylindrar?
Hur beter sig motorn om en spridare har fastnat och spolar hela tiden?

Kan ju absolut va något helt annat, men känns som att de är bränslesidan när den inte vill tända på alla.
Kan tillägga att den de bkir oljud så låter de som att de blir motstånd i motorn, där jag tänkte om den kan flöda så pass att de blir ”hydrauliskt” moment på motorn?
Jonsson345
1 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:20, 08-02-2019
Ort: Kiruna
Sverige
Maskin: Volvo b58 viima




Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se