Man kan ju alltid diskutera hit och dit varför man ska ha det ena eller det andra märket, en diskussion som kommer vara i all evighet. Varför jag vill ha en Volvo BM och inte en Ford eller John Deere är för att jag helt enkelt vill ha en Volvo BM för att kombinera entusiastfordon med nyttofordon. Samma sak är det ju med dom som väljer att ha en Mercedes Benz framför en Buick eller en Chevrolet som entusiastfordon, eller en Scania framför en Volvo. Jag tycker Volvo BM är fina traktorer att vila ögonen på, lyssna på och bara se i största allmänhet, kanske tycker jag inte likadant om jag ägt en, det kanske är bara ren och skär dynga jämfört med andra märken men det vet man ju inte före man provat. Visst är jag medveten om att MF, Ford, IH, Fiat, JD, Valmet, DB osv är bra traktorer, alla traktorer har sin egna "fanclub", just nu har jag snöat in på Volvo BM. Kanske, OM jag köper en, så ändrar jag mig totalt och hatar Volvo BM efter att ha ägt en. Egentligen skulle jag vilja ha en 430, en 400, en 350, en 650 och en SM 462 men dom pengarna har jag inte och då får man kompromissa och hitta en av dessa som är den bästa av alla kompromisser. Men jag är inte på något sätt otacksam mot er som kommer med förslag, tvärtom, det ger liv åt diskussionen.
Absolut är jag medveten om att
fyrhjulsdrift är gudomligt fint att ha på en
traktor men jag har tyvärr dålig erfarenhet av just fyrhjulsdrift som blir dyrt när det krånglar. Långa dyra reparationer på verkstad som följd är inte så kul. Sedan pga att den är just fyrhjulsdriven så är lastaren så in i helsike slut i alla bussningar pga allt våld den blivit utsatt för genom alla år. En tvåhjulsdriven traktor med bra piggkedjor och
motvikt av något slag måste ju i ärlighetens namn vara bättre än en dålig fyrhjulsdriven traktor som bara krånglar med framaxel och diffar som hakar upp sig och blir fruktansvärt tungstyrd.
En traktor för mig är en kompis som ställer upp i alla väder och fungerar när jag vill att den ska fungera och inte när den själv känner för det trots alla omtanke man ger den
. En traktor för mig är en liten Volvo av något slag, en liten kompis som hjälper mig i mina sysslor och ställer upp och i utbyte får den kärlek och omtanke och tak över huvudet. Men jag kanske har jättefel i mitt tankesätt
.
Vad gäller komfort så är det ju ett krav att det finns väme i hytten, sen har jag ju Peltorkåpor så ljudnivån är ju ett mindre problem
. Och slitande i växelspakar och trampande på kopplingar blir det ju oavsett traktor och märke.
Vilken av dessa traktorer har bäst vägegenskaper? Har ett ställe ett par km bort där jag kan behöva snöröja bland annat.
Men om man är inne på fyrhjulsdrift, vilken är den absolut mest driftsäkra traktorn som är fyrhjulsdriven då? Är det en Valmet då eller?
Det allra bästa för
snöröjning är väl en L70 med snöblad och för skogskörning en modernare skotare med
hydrostat men då har det ju spårat ut så in i den mildaste grad att det inte finns pengar ens till
bränsle .