Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Växlingsproblem L70C

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

Hasse.69 (trådstartaren)

#1 » 13:47:02, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felet är att den inte driver framåt, när man först har backat.
Alltså det går att köra framåt, växla bakåt, sedan driver den inte framåt.
Har bytt samtliga fjädrar och packningar i växelväljarventilen, blåst ur alla strypningar.
Först ville den inte bygga upp trycket på framväxeln, därav byte av fjädrar, en var av.
Sedan har den varit konstig, som att felet har flyttat på sej.
Ett tag gick det att köra framåt om man växlade långsamt mellan fram/back.
Maskinen är utrustad med HT90 låda, som jag inte hittar någon beskrivning på.
Jag tror fortfarande att felet är i växelväljarventilen, men jag blir inte klok på vad felet är.
Vet att Kenneth på Volvoskolan hade förklarat på nolltid vad felet är, men han är pensionär så jag får inte tag i honom :grin:

//Amazonmannen. :vissla:


Gå till lösningen
Fyller man i sin profil vart man bor så blir det lättare att rekommendera någon som kan hjälpa till.
Glöm inte att donera, mycket go information och hjälp här det kan ju vara värt några kronor. :thumme:
Hasse.69
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:50:39, 12-05-2015
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: VOLVO L20B-L50F



magloman

#2 » 13:48:27, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl oxå ganska vanligt att spaken krånglar på dessa. Vet inte om det blir så här då.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Hasse.69 (trådstartaren)

#3 » 16:51:28, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är jag medveten om, men jag har mätt in och utgångar först och spaken och ECU:n gör det de ska.
Men den växlar fortfarande inte som den ska.

:myzsko:
Fyller man i sin profil vart man bor så blir det lättare att rekommendera någon som kan hjälpa till.
Glöm inte att donera, mycket go information och hjälp här det kan ju vara värt några kronor. :thumme:
Hasse.69
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:50:39, 12-05-2015
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: VOLVO L20B-L50F

Bolinderdamed

#4 » 07:44:45, 13-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du försäkrat dig att manöverspolarna drar som dom ska.
Har du spänning vid spolarna.
En lindningskortslutning kan skenbart ge sken av att spolen fungerar men innebär att dragkraften minskat.
Byt plats med spolarna.
Uppmätning av förbrukningsströmmen jämfört med andra kan vara en metod.
PS
Notera att inte spänningssätta utan järnkärna i spolarna. På plats är nog bästa alternativet, Kanske enklast att jobba från kontaktstycket till kretskortet /ECU`n
Bolinderdamed
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:59, 18-07-2016
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: * VOLVO BM L70
* VOLVO BM L120c
* Manitou 1230 SCP

Hasse.69 (trådstartaren)

#5 » 00:59:42, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Bolinderdamed skrev:Har du försäkrat dig att manöverspolarna drar som dom ska.
Har du spänning vid spolarna.
Jag förstår vad du menar men eftersom jag har "Contronic" instrumentet så ser jag att in och utgångar fungerar som de ska.
En lindningskortslutning kan skenbart ge sken av att spolen fungerar men innebär att dragkraften minskat.
Jag har redan bytt solenoider , så jag är inne på att det är skit i växelväljarventilen, eller så sitter något fel/trasigt
Byt plats med spolarna.Har jag gjort
Uppmätning av förbrukningsströmmen jämfört med andra kan vara en metod.
Absolut
PS
Notera att inte spänningssätta utan järnkärna i spolarna. På plats är nog bästa alternativet, Kanske enklast att jobba från kontaktstycket till kretskortet /ECU`n
Det har jag "controniken" till ser både avbrott och kortslutning, fast inte här då.


Tack för tipsen :thumme:
Fyller man i sin profil vart man bor så blir det lättare att rekommendera någon som kan hjälpa till.
Glöm inte att donera, mycket go information och hjälp här det kan ju vara värt några kronor. :thumme:
Hasse.69
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:50:39, 12-05-2015
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: VOLVO L20B-L50F

Björn.O

#6 » 09:56:02, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elfel borde ju kunna uteslutas eftersom framväxeln ligger i automatiskt med fäderkraft.
Behövs ju bara att S1 ( drift / neutral sliden ) drar så ska det gå framåt.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Hasse.69 (trådstartaren)

#7 » 15:41:55, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ungefär så tänkte jag oxå, men vad är då problemet om jag backar.(S2 får spänning)
Trycker i framväxel med spaken.(S2 släpper spänning) men inget händer, det är ju som det står tryck kvar och håller emot fjäderkraften. :aaargh:
Fetare fjäder? :idee:
Fyller man i sin profil vart man bor så blir det lättare att rekommendera någon som kan hjälpa till.
Glöm inte att donera, mycket go information och hjälp här det kan ju vara värt några kronor. :thumme:
Hasse.69
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:50:39, 12-05-2015
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: VOLVO L20B-L50F

Björn.O

#8 » 17:12:10, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är ju märkligt!
Kanske S2 sliden fastnar i ett mellanläge?
Har du kollat att den lilla kolven i S2:ans magnetventil löper lätt?
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Hasse.69 (trådstartaren)

#9 » 17:20:43, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felet är hittat S2:ans lilla plunge nådde inte fram.
Mellan sätet och fasen som patronventilen bottnar emot ska avståndet vara 4,8-5,0mm här var det 6,0mm
Jag knackade in sätet till 5,0mm sedan fungerar det. :thummar:


Detta inlägg har valts som lösning

Fyller man i sin profil vart man bor så blir det lättare att rekommendera någon som kan hjälpa till.
Glöm inte att donera, mycket go information och hjälp här det kan ju vara värt några kronor. :thumme:

5 personer gillar det här inlägget.
Hasse.69
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:50:39, 12-05-2015
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: VOLVO L20B-L50F


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se