Nu har jag hittat en motor med 100mm slag som är rätt billig ingen som har en sådan här motor att sälja de är mithubitchi diesel motor. 2.4 16v motorkod: 4G69
torbjorn_forsman skrev:Är du säker på att du inte har fått något om bakfoten när det gäller ångtrycken i de gamla ångbilarna? Att det kan ha blivit fel någonstans i omräkning mellan amerikanska och metriska enheter, t ex. Har du några uppgifter om vilken ångtemperatur de arbetar med?
Man måste också se upp med att innan den nuvarande enheten bar kom till, så fanns det en äldre enhet som också kallades bar men som inte var mer än ca en femtedel eller tiondel av en modern bar.
Så höga ångtryck som 40 bar användes knappast ens i stora stationära anläggningar (t ex ångkraftverk) på den tiden, det var först i mitten av 30-talet som man började gå uppåt i ångdata på allvar.
Beträffande lager, så svarvar man ALDRIG i ett kullager eller rullager. Man låter lagret vara som det är från fabrik och gör resten av konstruktionen så den passar till lagret istället för tvärt om. Förutom just lager som är specialtillverkade som hjullager för bilar finns det ju ett stort sortiment av standardkullager, det är bara att bläddra i en SKF-katalog och välja. I katalogen finns också alla uppgifter som behövs om vad respektive lagerdimension tål.
MagnusGoransson skrev:Vilka flöden pratar vi om när det gäller ångan? Alltså i liter per minut, typ.
ac tc skrev:Du behöver inte vara rädd att ditt vridmoment kommer att skada ram eller vev, det är inga stora krafter.
- dom stora krafterna är dynamiska krafter från rotation och du ligger lågt i varv.
Sen så håller jag nog med TF du måste börja hålla koll på ångdata, tryck och temperatur ev överhettning av ångan mm.
fretchi skrev:Oavsett om lagringarna håller eller ej kommer du sannolikt få problem om du ska svetsa fast cylindrar i vevhuset och drev på vevaxeln. Normalt är inte de vanliga materialvalet i dessa applikationer särskilt svetsbara. I alla fall inte med vanliga garagemetoder. Svetsar du ihop såna grejer kommer de knappast vara raka efteråt heller så efterbearbetning typ slipning är mer eller mindre ett måste.
Jag skulle rekommendera att du skaffar t.ex. autodesk fusion 360 och lär dig rita CAD. Då kan du ju faktiskt rita upp en virtuell motor och se hur det kommer se ut, samt även skicka underlag till verkstäder eller vänliga själar med svarv och fräs, och kanske få detaljer tillverkade till vettigt pris.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster