Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Gassvetsning, nybörjarfrågor

28 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera svetsning här

marcol (trådstartaren)

#1 » 19:08:40, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har köpt en beg. gassvetsutrustning med acetylen och syrgas cylindrar.
Har tidigare svetsat med TIG (Argon cylinder från Albee = inbyggd regulator med i praktiken bara en switch och en ratt för flöde) förut så är lite "rädd" för acetylenen.
Hur fungerar egentligen en gas cylinder, är det nån inbyggt ventil?
vad händer om jag öppnar / skruvar av yttersta "muttern" som sprinten är kopplad i? är jag ett minne blott då...?

Det är en regulator med två tryckmätare påkopplat också, vad jag antar så visar den första trycket inuti cylindern om man öppnar "kranen", och den andra
flödet ut till slang då man lyckats öppna, och som också går att regulera med ratten på regulatorn. Båda manometrarna visar just nu 0 men enl. säljaren skall det vara fullt i cylindrarna. I nuläget vågar jag dock inte skruva på nånting :???:
Bild

Tar varmt emot tips för att säkra min överlevnad.
Öppna långsamt har jag hört + titta bort om det skulle vara nåt knas med regulatorn. Acetylen cylindern har jag haft upprätt.
marcol
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:04:36, 25-08-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: WM250V svarv, FA2V fräs



magloman

#2 » 19:21:48, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den högra skruven med hål i ska sitta fast och den i mässing till vänster.
Sitter dom fast båda så öppnar du sen flaskan högst upp(den som pinnen sitter i just nu).
Då ser du hur mkt tryck det är kvar i flaskan på första mätaren. Den andra mätaren ser du inställt tryck på efter att du öppnat kranen på gashandtaget.

när du byter tub nästa gång kan du säga till så får du en med "vanlig" ratt på istället för o hållas med pinnen.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Hansborg

#3 » 19:43:21, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppna inte mer än ett halft varv på tuben. Den med pinnen i!

Nu har ja i o försig inte sett en dylik mackapär till flaskanslutning! Är dessa normalt i Sverige?

Ser ju ut att vara nya grejjer..
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

marcol (trådstartaren)

#4 » 20:09:59, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack för svar, skall smälta det hela lite och läsa på lite mer om säkerhet innan jag gör något... Regulatorerna och övrigt är i väldigt bra skick så jag tror föregående ägare var seriös / koll... Det är en grön plastbit kring halsen på flaskan också, kanske är bra =)
Vrider man moturs (vid sprinten) för att öppna?
Skall vara noga med att bara vrida lite, är det för att snabbt kunna stänga om nåt går fel...?
marcol
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:04:36, 25-08-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: WM250V svarv, FA2V fräs

Mattias Petterson

#5 » 21:06:23, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stå ute första gången om du är nojig, då blåser ev acetylen läckage bort
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

dc_lindberg

#6 » 21:13:28, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...efter har gett Medborgarskolans utomordentlig gedigna utbildning i att svetsa (läs ironin och spydigheten i den kommentaren!), så råder jag dig å det absolut varmaste: pilla inte ens på "bomberna" själv!
Få tag i någon som -kan- : betala för hjälpen att lära dig komma igång!
På 1 termin fick jag lära mig att tända och släcka lågan på gasen... inte ens blanda den!...på betyget står det att jag lärt mig gassvetsning, hårdlödning, pinnsvetsning, plasmaskärning, MIG, TIG, svetsa i stål och aluminium, mm... Snyggt diplom/betyg!... 7000kr fattigare, massvis med timmar fattigare, å allt jag lärt mig är att tända och släcka lågan...

Gör du fel med gas... booom...
Pinnsvetsning och MIG/TIG är "ofarliga" i jämförelse, men visst, det är jätteroligt att gassvetsa å då -glömmer- man riskerna...

Ha klockorna kontrollerade, liksom slangarna och kranarna.
Det är en -billig- försäkring!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

nimrod_pro

#7 » 21:34:56, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja gör som magloman rekomenderar så får du förutom en vanlig rattventil även ett ventil skydd som du har på din syrgas flaska, taskigt att ventilen ska gå av i halsen på flaskan pga yttre påverkan. Skaffa dig även en brandhandske för att kunna stänga ventiler vid brand och ta för vana att gå över utrustningen med läcksökspray.

Sitter det några bakslagsventiler efter regulatorerna? Om inte köp och montera, skaffa dig lite erfarenhet av vad acetylensönderfall innebär med.

http://magasinet.aga.se/acetylensonderf ... r-man-det/
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

marcol (trådstartaren)

#8 » 21:38:18, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

@Mattias: Bra tips, jag har tänkt att alltid vara utomhus med gassvetsen, p.g.a. den uppenbara brandrisken... Kör samma strategi med pinnsvetsen, TIG någon enstaka gång inomhus (i garage).

@dc_lindberg: Ändå rätt bra att nöta in hur man tänder / släcker, så det sitter i ryggmärgen =). Vet du vart man kan få slangarna och regulatorerna kontrollerade (som privatperson)?
marcol
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:04:36, 25-08-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: WM250V svarv, FA2V fräs

dc_lindberg

#9 » 21:44:52, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr, ingen kunskap (än) om var man kan få utrustningen -kontrollerad- .
AGA tar hand om gastuberna, men resten?... ingen aning.
Sitter i samma båt som dig i denna fråga. Som tur är så är vi på Maskinisten - å här gömmer sig en guldgruva i kunnanden och vetanden ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

marcol (trådstartaren)

#10 » 22:14:25, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar vara så, (mycket info, när man kollar omkring här på maskinisten).
Backslagspärrar sitter på!
Ventil skydd får jag nog skaffa, men vidtar extra försiktighetsåtgärder tills dess (nästa påfyllning).
En lite mer komplett bild (klicka för att se hela bredden):
Bild

Bra info om acetylensönderfall... Läskigt dock. Känns som om man får vara extremt försiktig, någon som vet hur vanligt det är att det händer olyckor / har varit med om någon?

1 person gillar det här inlägget.
marcol
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:04:36, 25-08-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: WM250V svarv, FA2V fräs

nimrod_pro

#11 » 22:31:07, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket handlar om sunt förnuft, respekt och veta hur saker fungerar och reagerar. Varken läckande syrgas eller acetylen är roligt.

Slangar kan du kolla genom att visuellt kontrollera om de har skador eller torrsprickor, ska även stå årtal på slangen när den är producerad. Du ser även på manometrarna om slangen håller tätt när du stängt flaskventilen.
Rekomenderat är även att vara vänd från regulatorer när man släpper på gasen.

Såg nu på din bild att du hade bakslag monterade, såg fräscht ut!

Så här ser mina aga grejer ut.
Bild
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

kimmen

#12 » 00:06:43, 12-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till utrustningen, själv har jag alltid haft tillgång/ägare till en gassvets och det är många år det, skärfunktionen har varit oumbärlig för mig och många andra mekaniker

Till att börja med vrid klockorna och slanganslutningarna så att dom inte skadas om utrustningen skulle välta, kolla att slangarna är fräscha, att det inte är läckage på acetylenventilen, det känner du om det luktar acetylen
Ha aldrig olja eller fett på syrgasventilen
Acetylentuben ska alltid stå upp
Förvara alltid utrustningen nära ytterdörren, då är det bara kasta ut den om det brinner i verkstan
Avdramatisera olyckorna som kan hända, men ha respekt, du får inte vara rädd för att använda den, då är det farligt

Det som kan hända är slangbrand när man är ovan, det är därför man har backventiler ( backventilerna kan jäklas i bland då får man återställ dom, läs hur man gör, själv har jag kastat dom åt h'e, gör inte det du)

Slangbrand får man bl.a om man har för mycket överskott på syre eller fel munstycke i förhållande till lågan
En slangbrand börjar med en liten smäll i munstycket, sedan hör man att det fräser i handtaget och det bolmar svartrök ur munstycket, fortsätter det brinna, brukar acetylenslangen brinna av vid klockan och det står en eldslåga rakt ner i golvet, eller ur en evbrunnen slang, det är då man lugnt skall ta på sig asspetshansken och stänga av kran på acetylen tuben, själv brukar jag vrida av kranarna och sedan leta efter hansken när jag hör varningsteknen, brukar också kolla i byxan om det kom något
Jag lever ännu efter att ha tömt många tuber och många början till slangbränder och slangbrand, blev avsevärt mycket bättre med ett nytt handtag som heter Dillon
Jag skriver det här lite kaxit bara för att du skall avdramatisera utrustningen, den sprängs inte, men ha respekt för ev. bränder ( verkstadshumor med gas kan jag lära ut om du vill senare )

Du ska också veta att det finns många som inte råkat ut för olyckor, jag skriver bara vad jag själv råkat ut för

Ställ in och prova lite med att tända lågan enl. instruktioner, mer hjälp får du längre fram

Du har mycket roligt framför dig...
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

4 personer gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

G-son

#13 » 00:36:10, 12-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Jag lever ännu efter att ha tömt många tuber och många början till slangbränder och slangbrand, blev avsevärt mycket bättre med ett nytt handtag som heter Dillon

Började använda min Dillonsvets 2011, har hittills inte fått bakeld i den. Har skruvat isär ventilerna på handtaget för rengöring och sot inuti acetylenventilen vittnar om att det måste ha skett någon gång, men handtaget är tillverkat 1985 så det kan ha hunnit användas mycket genom åren.

Skaffade en begagnad AGA X11 i höstas också, har bara hunnit testa den några minuter. Avslutade (nåja, det fick bli avslutning i alla fall) med att prova 500l duschmunstycket som var med, och jag vred ner lågan för att se hur långt den gick justera ner - den gick justera ner tills det sa poff och började "brumma" inuti munstycket, bakeld inuti munstycket alltså. Stängde av gasen inom någon sekund och backventilerna på handtaget verkar ha hindrat det hela från att fortsätta bakåt i slangarna, så ingen skada skedd. Men jag tyckte att jag hade lekt färdigt för den dagen och packade undan grejerna då.

Angående ventilen/anslutningen på acetylenflaskan så har du en flaska av gammal typ, den fyrkantiga anslutningen med klämfästet har såvitt jag vet fasats ut och ersatts av en variant som ser ut som din syrgasflaska. När du får en flaska av nya typen får du skruva loss bygeln från din regulator, så bör regulatorn passa på flaskans gänga istället. Själv fick jag tag i en flaska av gamla typen i höstas, men jag saknar bygeln så jag kan inte ansluta regulatorn till den. Känner ju inte för att köpa en ny bygel heller, som sagt är det en utfasad flasktyp så sannolikt är det sista gången jag skulle ha användning av den.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

marcol (trådstartaren)

#14 » 10:30:41, 12-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

@nimrod_pro: Hyffsat likt mina grejer, bakslagen osv.

@G-son, bra info om att det är den gamla typen av anslutning jag fått, så det inte är nåt hemmabygge... Lever jag tillräckligt länge så jag kör slut på gasen och får nytt fäste vid gasbyte så skulle jag ju kunna avyttra/skicka denna gamla =)
Är på jobbet nu men jag tror jag har en X11, svart handtag och kopplingsgrejen där fram på ?brännaren? liknar X11:n samt att det är inristat AGA..

@Kimmen, tack, känns kul som fasen att ha grejerna, men också som sagt lite läskigt... Men jag tror på att införskaffa så mycket info jag kan och ta det lungt så blir det nog bra. Jag har mestadels tänkt använda den till att "räta ut" svetsprojekt (sånt jag kört med TIG / pinne) samt skärfunktionen, bygger ibland saker som behöver härdas också och då kan det ju vara bra som snabbgrill.
Jag får lägga till asspetshansken och ev. blöja till förberedelselistan...

Några korta frågor:

1. Regulatorn: Före öppnandet av cylindern, skall denna vara max vriden motsols -> lös? I detta läge (motsats till gasventilen) släpper inte regulatorn igenom nån gas?

2. En varning från AGAs hemsida som jag inte riktigt förstår...
- Låt ALDRIG den öppnade kranen på flaskventilen vila mot spärren
Vilken spärr menar dem? flaskventilen antar jag i mina fall är toppratt på oxy / "sprintratt" på acetylen

3. Acetylen kranen öppnas max 1/2 varv, men syrgas öppnas helt (vrida motsols tills det inte går mer?), båda öppnas väldigt långsamt... Korrekt?

1 person gillar det här inlägget.
marcol
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:04:36, 25-08-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: WM250V svarv, FA2V fräs

bert

#15 » 11:20:17, 12-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar inte öppna någon kran på gastuberna mer än man kan vrida av i ett tag

3 personer gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se