Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Bygga, 220V, reservelverk

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 16:18:35, 10-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm...å vad är det han egentligen gör?

Kör han en el-motor "baklänges" ?

Nu har jag ett gäng trimmermotorer som ligger o tar plats...kanske går att göra något roligt med dem? :klia:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



torbjorn_forsman

#2 » 20:54:03, 10-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lite begränsad datamängd så jag vågade inte titta på hela klippet, men vad är det för slags elmotor han har använt? Ser inte ut som någon riktigt välkänd sort, kanske en synkronmaskin med permanentmagneter från en modern direktdriven tvättmaskin?
Det kan bli en utmaning att samtidigt få rätt spänning och rätt frekvens från en sådan.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman

#3 » 21:29:10, 10-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den mannen saknade inte " bra och ha prylar" i sin verkstad .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

dc_lindberg (trådstartaren)

#4 » 22:40:50, 10-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I klippet visade han att det han fick var 155-156V, och det är en -bra- bit ifrån 240V.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#5 » 23:05:40, 10-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ju också misstänka att generatorn lämnar ganska långt från sinusformad spänning, och det kan lura en billig multimeter.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#6 » 01:37:49, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man bara vill ha 220v och inte allt för mycket watt, kan man väl ladda ett bilbatteri med fordonsgenerator eller två(24v) sen köra med en inverter?

Finns ju rätt stöddiga inverters utan det behöver kosta skjortan. Har nån 2000w som funkar bra och inte var så dyr.

/TILLÄGG: men va smidigt han fick nätspänning direkt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dc_lindberg (trådstartaren)

#7 » 10:57:26, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gissar att klippet visar en version på DIY (Gör det själv) vilket väl är en "svenssons" version av Scrapheap Challenge, dvs göra nått av skrot som mot alla odds fungerar (...kan fungera...).
Eftersom jag -inte- kan detta område tyckte jag att fråga och skapa en tråd i ämnet var en bra början.
Bakgrunden till tråden i sig är också [Allmänt] Elverk och dess generator - så fungerar det tråd , slösurfade på Du-Röret o snavade över detta klipp.

Min tolkning så här långt är att: "man -får- ut ström, men den är så "smutsig" att den är i princip "obrukbar" "
Är det något så när hyfsat förstått ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

kimmen

#8 » 11:27:18, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Om man bara vill ha 220v och inte allt för mycket watt, kan man väl ladda ett bilbatteri med fordonsgenerator eller två(24v) sen köra med en inverter?

Finns ju rätt stöddiga inverters utan det behöver kosta skjortan. Har nån 2000w som funkar bra och inte var så dyr.

/TILLÄGG: men va smidigt han fick nätspänning direkt.


Det där tror jag också på. Slakta gamla gräsklipparen, dit med en generator och batteri, koppla dit en inverter, vips så har man allt, ev. inkl. elstart, vad är det för fel med den här ide'n
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

SwedEh

#9 » 12:14:26, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Om man bara vill ha 220v och inte allt för mycket watt, kan man väl ladda ett bilbatteri med fordonsgenerator eller två(24v) sen köra med en inverter?

Finns ju rätt stöddiga inverters utan det behöver kosta skjortan. Har nån 2000w som funkar bra och inte var så dyr.

/TILLÄGG: men va smidigt han fick nätspänning direkt.


Som en liten solcellsanläggning men med generator istället för solceller med tillhörande regulator....

Byggde ett sånt system med både 12 V till b.la belysning och enligt vissa livsnödvändiga usb-uttag och 220 V så man kunde köra ex dammsugare, vattenpump etc. Var förstås lite mer än ett 60ah bilbatteri... minns inte riktigt men tror det var totalt 1000 -1500 ah.

På tuben finns det klipp där nån byggt ett elverk med en typ gräsklippar motor eller liknande, en bilgenerator, batteri och inverter.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

dc_lindberg (trådstartaren)

#10 » 19:14:10, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vi söka hålla den här tråden till 220V ?
12V har jag öppnat den här tråden för ;-)
[Trädgårdsmaskiner] 12V elverk, bygga elverk, elverk
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ptr

#11 » 20:02:05, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanhända en egen kategori för elverk av olika sorter!
Detta är ändå något som många funderar över och återkommer lite då och då.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

magloman

#12 » 20:23:30, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du ingen tråd för 24v?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dc_lindberg (trådstartaren)

#13 » 21:01:58, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns flera trådar som adresserar detta med strömproduktion från ett allmänt persektiv, ungefär ss som undrar om ptr.

Det skiljer dock mycket mellan 12/24V (de är "nästan" samma sak, men är bäst att hålla isär i alla fall) och högre volt.

12V kan man nästan handskas "vårdslöst" med "utan fara", men redan vid 24V börjar strömmarna bli så pass starka att det börjar bli risk för hälsa.
Redan från 110V börjar det bli livsfara.
Så, för att de som är intresserade inte ska blanda ihop de olika spänningarna och därmed de olika riskerna som de medför, så är det bättre att man håller sig inom ramen för en viss spänning per tråd - det minskar risken för begreppsförvirring och missförstånd.

Nu startade jag den här tråden därför 220V är något helt annat att "leka" med än 12V och 24V. Här krävs helt andra säkerheter och försiktigheter än med "svag ström". När jag såg klippet tänkte, "är han fullständigt galen?!" då utifrån säkerhetsperspektiven man må ha med "stark ström". Samtidigt är jag intresserad och nyfiken kring huruvida det presenterade i klippet är realistiskt möjligt och genomförbart. Vidare undrar jag om produkten som erhåller är brukbar, eller om det är "en ploj grej".

Fördelen med 220V är att slippa konverter.
I tråden om 12V tas detta med konverter upp, för och nackdelar.
Nackdelen med 220V är att man kan absolut inte alls under några omständigheter låta motorn stå å gå i regn...vilket 12V och 24V tillåter...

Så om vi nu fokuserar denna tråd kring produktion av 220V ss presenterat i det ursprungliga klippet, kanske tråden kan ge något matnyttig i ämnet 220V DIY/GDS (Scrapheap Challenge nivå alltså).

Det jag saknade i klippet var jordning/jordpunkt.
Jordfelsbryning kan då inte anslutas, väl?...
Känslan av att "generatorn" är oerhört farlig (el => hjärta => Fonus) är påtaglig, men är det min okunskap som lurar mig, eller ser jag verkliga risker?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#14 » 23:35:08, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man har systemet helt och hållet isolerat från jord, så fyller en jordfelsbrytare ingen funktion. Å andra sidan så kommer det ju inte att flyta någon farlig felström vid ett enkelt jordfel var som helst i den anläggning som matas från elverket, det är först vid ett dubbelt jordfel det kan börja bli otrevligt.

Det förekommer här och var elnät som är helt isolerade från jord, t ex på industrier och sjukhus. Och på högspänning (10-70 kV) är näten i Sverige alltid ojordade eller högohmigt jordade (petersénspole). Dock är det alltid ett krav att det finns en indikering på jordfel, sedan drygt 30 år har det också varit krav på automatisk utlösning vid jordfel på högspänningsnät.

En jordfelsindikering kan man ordna genom en krets som mäter spänning mellan generatorns nolla (om det är trefas) eller mittpunkt på generatorlindningen (vid enfas) och jord. Kan man inte få ut en mittpunkt på generatorlindningen så går det att göra en virtuell nollpunkt genom t ex en transformator med mittuttag, eller helt enkelt två lika stora motstånd i serie.
Sen är det en annan sak om man låter nollpunktspänningen styra ett relä som slår från en brytare, eller om den bara indikerar jordfelet.
För länge sedan utgjordes jordfelsindikeringen i många högspänningsnät ute på landet helt enkelt av en mättransformator mellan huvudtransformatorns nollpunkt och jord, den hade en sekundärlindning för 110 V, som var kopplad till ett signalhorn som satt utanför dörren till transformatorhuset. Nätägaren hade då gjort upp med någon granne att kontakta driftcentralen då det började låta för mycket om signalhornet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se