Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Ässja för småsmide

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

joachimk (trådstartaren)

#1 » 22:21:51, 15-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byggde mig en liten ässja. Här kommer lite bilder oh funderingar runt den. Då jag skulle börja bygga ägna jag en del tid åt att söka bra design. Då 2016 hittade jag väldigt lite angående fläkteffekt samt hur stor kolgropen skall vara.

Grunden för den. Vanligt 25x25x3 mm vinkeljärn med hjul för enkel flyttning.
Bild

Plåten på övre sidan är 2 mm och det räcker bra. Järnet åt kolgropen är av 10 mm tjock och det har visat sig hålla bra. Ett misstag jag gjorde var att den har för liten botten.
Mina egna försök har visat att endast den del som har hål får tillräcklig värme. Botten är ca 12x15 cm. Borde gjort den 10 cm större. Med nuvarande design kan jag värma ca 8 cm på järn.
Bild

Konen med spjäll som jag byggde. Spjället består av 3 st 2 mm plåtar som jag skar ut spjället i mitten plåten, samt lade till en tunn plåt för att få det rörligt. Mitt första försök så använde jag den plåt som jag skar bort som spjäll, det blev dock för stort luftflöde så jag fick byta ut det mot en ny plåt som har nästan tätar helt.
2 st fjärdrar som håller askkoppen på plats. Enkel att rengöra samt motorn är bra skyddad då glöd faller rakt ner. Botten plåten har järn svetasde så den inte kan röras i sidled.
Bild

Den stora vingmuttern gör att jag kan reglera luftflödet och låsa spjället.
Bild

Som fläkt köpte jag en 250W. Här skulle det ha varit tillräkligt med hälfen. Kanske om jag byggt kolgropen som jag sku göra nu 22x25 cm så skulle det vara rätt effekt.
Bild

Fläkt monterad samt el kopplad. Efter att bilderna är tagna har jag monterat en brytare, blev för mycket att ta ur och lägga i kontakten. Det märkte jag redan första gången!
Bild

Ett vindskydd som håller kol på stället samt håller värmen på stället.
Bild

Det räkte inte riktigt till med bara en vägg. Röken gick dit den ville och mest i mina ögon. :skratta3:
Bild

Utökade med skorsten samt litet tak. Elden är nu där den skall vara.
Bild

Har inte använt den så mycket men några 120x10 mm järn som blivit vinkeljärn har det blivit.
Har funderat om det skulle hjälpa att lägga tegel mot skyddsplåten för att få värmen att stråla tillbaka. Kanske någon har prövat och har förslag.
Senast redigerad av joachimk 17:11:22, 17-02-2019, redigerad totalt 2 gånger.

22 personer gillar det här inlägget.
joachimk
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:07:37, 29-07-2013
Ort: Vasa
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH684



PerÖ83

#2 » 23:29:47, 15-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fint bygge, med en bra och utförlig beskrivning också :thumme:
Fråga: vad använder du för kol i den?
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

joachimk (trådstartaren)

#3 » 00:03:59, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag använder stenkol som jag köpt via https://kotteria.com/hiilet/hiilenhinnat/ - Pajahiili, raekoko 15-35 mm. För att översätta: Verkstadskol, kornstorlek 15-35mm
Att tända stenkol e ganska svårt så jag brukar börja med lite ved som får brinna en stund. Då "grillglöden" börjar vara klar så lägger jag på stenkol och då brukar det gå bra. Första gångerna då jag skulle ha eld använde jag tändvätska för grillkol men det fungerade mycket dåligt. Ett 10 liters hink med stenkol räcker ungeför en timme då jag hållit på. Försökte också med grillkol men det brann upp lika snabbt som jag lade på.

4 personer gillar det här inlägget.
joachimk
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:07:37, 29-07-2013
Ort: Vasa
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH684

treaser2

#4 » 15:51:53, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

#Ässja
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

1 person gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

Göran Ekman

#5 » 16:15:38, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beror nog på vilken dialekt man skriver på. Men oavsett språket . Så är det en riktigt fin beskrivning av hur man bygger sig en egen esja/ässja( stryk det ordet som inte passar) TS har byggt den ,fått det att fungera, delat med sig av kunskapen. Sånt tycker jag om.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

6 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

63an

#6 » 16:42:05, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska använda träkol i hemmaässja :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Göran Ekman

#7 » 17:12:11, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Man ska använda träkol i hemmaässja :thumme:

Av nyfikenhet varför?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#8 » 17:26:35, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stenkol innehåller svavel, som kan göra järnet sprött. Svavlet går iofs bort ganska fort när stenkolet glödgas, så om man har gott om tid kan man vänta en stund efter kolpåfyllning innan man börjar värma järn i ässjan.
Använder man träkol för smide ska man se till att det inte är kolat på björk. Björkved innehåller nämligen fosfor, som är nästan lika illa.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

TomasHil

#9 » 11:51:48, 11-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför funkar det med stenkol i ’’bortaässjan’’ och inte i hemmaässjan. Jag kör med stenkol och det går fint. Aldrig provat med träkol, men känns som att det kommer att gå åt mycket jämfört med stenkol.

Tomas

1 person gillar det här inlägget.
TomasHil
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:57, 09-03-2019
Ort: Malmö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene, Graziani, Festool, Miller, Kempi, Buell

G-son

#10 » 14:48:11, 11-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag förstått rätt ska träkol fungera utmärkt, men som sagt gå åt snabbt.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

treaser2

#11 » 21:06:51, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

63an

#12 » 21:40:50, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha då blir varför å varför återigen! Träkol ger överlägsen värme snabbt, förr så hade många på bonderiet häst-ar å då kunde man smida om skon så den passar hoven perfekt! När jag växte upp så skötte farsgubben sånt själv men han var ju uppväxt med den tidsålderns fantastiska utveckling! Alla grejorna stod ute året om, städ å ässjan som han bara la en plåt lite lutande så vatten rann av tängerna tog han in...Han var fenomenal på att "hälla ihop olika saker med å då ska de presteras värme snabbt" :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

ghaven

#13 » 01:15:34, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

For å få mer varme i essa pleier jeg å legge en plate over det som skal varmes og ingen varme går vekk. Uten å legge noe over det som er i essa forsvinner halve varmen rett opp i lufta. Jeg har en kant med løse ildfaste stein som jeg kan tilpasse størrelsen på hullet der jernet legges og ei jernplate legges over. blir mye mer varme. Bare prøv. Min esse likner veldig på den du laget og kalles felt esse og har hatt håndrevet vifte men er konvertert til elektrisk nå .Min farfar var grovsmed så jeg plukket med meg noe verktøy og ambolten før gammel smia ble revet for mange år siden . Sjelden jeg smir noe på gammel måten da det tar alt for lang tid, men gamle fjellbor blir ofte til steinkiler, ganske moro å se hva en kan få til om en har tid og fantasi pluss litt gammelt utstyr til ambolten
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Svart

#14 » 15:17:45, 10-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det funkar utmärkt att använda träkol i ässjan. Så länge det inte är köpekol från macken för det håller inte tillräckligt hög kvalitet. Det går åt en del dock, det gör det.
Jag har smitt i några år på hantverkskol av ren björkved, sorterad för hand till lagom smideskolstorlek. Fungerar mycket bra. Jag har inte hört tidigare att det skulle vara fosfor i björkved och inte märkt något problem av det men det kan säkert vara riktigt ändå.
Svart
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:17, 20-08-2019
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U10-3

Viktorputts

#15 » 17:36:07, 10-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värmevärdet i trä och stenkol är nog ungefär lika per kilo men träkolet är ju mycket lättare per volym än stenkol.
I gamla bysmedjor som var anpassade för träkol blåste man från sidan på kolhögen med det var nog också lättare att få anslutning från blåsbälgen då.
Snygg ässja och lycka till med smidet.
En egensmidd krok ger tillfredsställelse att hänga mössan på :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se