Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1155 inlägg • Sida 32 av 77
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Murre o2 (trådstartaren)

#466 » 11:40:39, 13-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ringde Lasse tillbaka i går för att tala lite mer om gamla tider och på allvar återknyta kontakten igen. Till min häpnad svarade han att han låg på Sahlgrenska sjukhuset sedan två dagar för krångel med sitt hjärta, jag visste ju att han gick på mediciner efter hjärtinfarkten men det var ju inte många dagar sedan han ringde mig och då sade han inget om att han hade problem. Så det blev inte mycket tal om gamla tider men han behövde nog muntras upp lite så samtalet var ju inte bortkastat för det. Han skulle ta en krans röntgen idag och sedan får han kanske veta mer.

Vi talade i alla fall några ord om när han började på M lastbilar, då var de två gamla kranbilarna från femtitalets början redan borta. Inte sörjda av mig, komforten var ju av fyrtitals model med osynkat växel låda och kranen var väldigt primitiv den också. Jag minns när jag skulle hämta några tunga lådor ut en täckt järnvägs vagn, relativt enkelt jobb med en modern kran med hydrauliskt utskott på bommen men med min kran fick jag ett mödosamt trixande för att bit för bit flytta lådorna tills jag kunde lyfta över dem till flaket, tog sin tid. Med den gamla lastbilen hamnade jag längs ned på status stegen när man träffade andra lastbilar, enda som stod lägre var en kille som körde en rundnos, samma bil under skalet med väldigt gammalmodigt yttre :grin: Ex Nisse Nilssons åkeri körde med många gamla häckar...

Senare fick jag ju ibland ta bilar med moderna kranar för jobb, en skillnad som natt och dag :uupps: Fast det var mest Volvo Trygge det gällde då och jag undrar vad dagen lastbilschaffisar skulle gilla att köra med 65 hästar i en lastbil som lastar 5 ton! Finns knapp någon småbil i dag som har så lite hästar under huven :smile: Traktor motor från Ford... https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_Snabbe.

10 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



Murre o2 (trådstartaren)

#467 » 18:35:50, 14-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ringde Lasse idag och han var hemma igen :grin: Hade får byta en medicin mot en ny så förhoppningen är att allt är ok igen. Vi pratade lite om gamla tider och det visade sig att han också fått trafik kortet på samma sätt som jag, betalt av arbetsgivaren mot att man stannade kvar hos honom minst ett år efteråt. Bra system som slopades ganska snart efter att jag fått mitt kort. Istället startade ju yrkes förar utbildningar i statlig regi. Fördelen med det gamla systemet som jag ser det var att man redan hade ett jobb säkrat om man bara klarade proven och fick betalt under tiden... Mitt kort kostade ju mig bara stämpel avgiften när jag på arbetstid fick åka till länsstyrelsens enhet på stora Badhusgatan och hämtade det rykande färskt då som jag skrivit tidigare bilen jag hade dispans att köra gått till skroten så jag behövde lappen för att få köra fritt bland åkarens övriga bilar. Andra tider när man kunde knalla upp och hämna lappen så.

Lasse jobbade på ett åkeri då som körde för ett stort cement företag så det var mycket släpande och bärande av cement säckar vilket gjorde att han slutade där så snart hans år var avtjänat, samantaget körde han 1,5 år för det åkeriet innan M-lastbilar där han sedan blev kvar tills han slutligen gick i pension. Minns inte hur många år det blev men över 50 :eek: Svårslaget!

10 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#468 » 17:16:42, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är snön borta här men tänker ändå tillbaka på tiden när jag körde plogbil. NB 88 an hade två hydral pumpar, dels den vanliga för tippflaket men sedan en frontmonterad som drevs direkt av motorn via kilrem och betjänade plog lyften. Den gången jag tänker på så blev det trassel med ploglyftet så när jag plogat färdigt småvägarna kunde jag inte lyfta plogen :uupps: Eftersom de stora vägarna var snöfria och asfalterade sprutade det gnistor om plogen när jag kom ut där. Får att inte slita ut plog skären som satt med många skruvar skruvade jag ned släpskorna så det bara var dem som hade kontakt med vägen, de var lättare att byta och billigare... Men när jag kom till Åkeriet var de helt utslitna :grin: Fick fixa hydraulik problemet på åkeriets verkstad.

Men det var inte enda gången jag hade problem med hydraulik på den bilen, var flera gånger problem med att tippflaket inte orkade upp :???: Bilen hade varit på verkstad för att felsöka det men det hjälpte inte. Problemet var att för att komma åt att felsöka måste man få upp flaket för att komma åt reglerdonen och filtret så Der var moment 22 där! Stod en gång på återvinnings centralen (tippen) i Kungälv med 12 ton lera på flaket och fläker rubbade sig inte.
Fick ta fram skyffeln och börja gräva... Inte kul och tog lång tid, sedan hittade jag som vanligt inte någon direkt orsak, rengjort ventilerna och luftat så fungerade det igen. Enda bilen jag kört som haft sådana problem, den andra N 88an jag också körde drabbades aldrig...

9 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#469 » 20:45:10, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med så många inlägg har jag svårt att minnas vad jag redan berättat om! Men blir det någon upprepning får ni ta det.. Lite mer om A för en +50 år sedan. Han skröt med att han tidigare kört hästtransport bil på/för Åby och de bilarna var minsann de största och svårkörda man kunde tänka sig. Jag tog det mesta han sade med en nypa salt fast jag var medveten om att jag var ung och grön och hade mycket att lära. Han skällde och hånade mig men jag tog det inte på allvar utan svarade med samma mynt, tog det som att jargongen var sådan...

Men en vintermorgon när det snöat och det var lite jobb på morgonen, var vi som var över ute och skottade rent från snön på åkeriets gård och A var med och pikade mig som vanligt. Jag skällde tillbaka med samma mynt och till min förvåning tappade han humöret och slängde skyffeln över gården och gick svärande sin väg :uupps: Jag blev paff, trodde inte han tog det på allvar. Men en stund senare låg han och spydde i en snödriva så han led nog av bakrus var min slutsats :grin: Hur det slutade för A har ju redan framkommit, spriten tog sin toll.

En annan kul grej som hände fast inte mig var att en vän kom och berättade en otrolig historia. Han tog ett varmt bad och när han låg och njöt upptäcke han några utslag på snorren :eek: Av någon anledning fick han för sig att han fått syfilis! Så han åkte till Sahlgrenska akuten och traskade in och sade att han fått syfilis :grin: Blev stor uppståndelse och han åkte ut fortare än vikt och hamnade på smitta avdelningen där läkare iförda full mundering skärskådade snorren med förstoringsglas. Var värme utslag. Vilken behandling jag fick klagade han till mig, jag skrattade så jag grät :grin:

15 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#470 » 15:02:28, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tappade kontakten med killen som haft utslag :grin: Men jag såg sedan i GP när han uttalade sig i sin roll som en chef på Göteborgs spårvägar, bäst att jag inte säger mer i fall han inte vill bli påmind om den gamla historien :smile: Fast han är väl pensionär nu...

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

magirus

#471 » 23:28:32, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:lmao:
magirus
 

Murre o2 (trådstartaren)

#472 » 10:04:14, 20-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev: :lmao:

Han berättade väldigt målande om sin upplevelse så jag skrattade som sagt så jag grät, inte möjligt att återge alla detaljer nu så ni får använda er fantasi...

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#473 » 15:16:32, 20-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På tal om sjuk så hade jag en upplevelse på IC. En kille i min X grupp skulle byta jobb inom IC och bjöd mitt gäng på en avskedstårta. Hembakt gräddtårta och glad i tårta tog jag två bitar... På kvällen blev jag mag sjuk och fick tillbringa natten liggande på toalett golvet med en filt över mig :sad: Ringde en av grabbarna i min grupp på morgonen för att uppdatera gruppen och säga att de fick klara sig utan mig några dagar för jag var helt utslagen. Samma här sade han! En hemsk misstanke slog mig, tårtan :uupps: Mycket riktigt hela pilotcompunderings gruppen var utslagen för resten av veckan! Visade sig att tår bagarens lilla son varit magsjuk innan och varit i petat i grädden! När x berättade för vår kemist P varför componderingen var stängd frågade Perry om han kunde få tårt receptet :grin:

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

BM425

#474 » 12:15:21, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biologisk krigföring på hög nivå! :mrgreen:
Är du säker på att det inte var någon konkurrent som varit framme? :djaevul: :mrgreen:
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Murre o2 (trådstartaren)

#475 » 14:04:01, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Biologisk krigföring på hög nivå! :mrgreen:
Är du säker på att det inte var någon konkurrent som varit framme? :djaevul: :mrgreen:

Nej men jag undrade lite över den avskedspresenten från den blivande fackordföranden :uupps:

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#476 » 18:38:50, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ställe faktist upp som motkandidat vid valet av X :???: Men det var bara för att facket ville ha en motkandidat, jag ville inte vinna men ha ett val med bara en kandidat blir ju som på Kuba :grin: Jag hade inte tid för det jobbet som låg på en 20% i tid men räknade med att om jag låg lågt och inte försökte vinna röster var det riskfritt att kandidera :grin: Blev lite blandade känslor när en dam kom och sade att hon skulle rösta på mig, jag var ju glad om jag fick några röster men kunde inte säga till henne att det bara var spel för galleriet, saken var ju redan i praktiken klar, X skulle vinna. Till min lättnad blev det också så.

Mitt intresse för gamla ruiner medförde att jag även på hemmaplan släpade med mig familjen till ruiner av befästningar och kloster runt i Sverige. Ett missförstånd händer lätt, vi var på en guidad tur på en plats för ett medeltida kloster och av någon orsak trodde nog guiden att vi inte var svenskar så han frågade frugan på engelska om vi pratade engelska? Glad i hågen sade hon ja och nu drog han hela genomgång på engelska för vår räkning :grin: Blev pinsamt att rätta missförståndet så vi fick hålla masken och lyssna på först svenska och sedan en engelsk redogörelse bara för oss på varje stopp på rundvandringen :grin: Jag och vår dotter som också var med hade svårt att hålla masken medan frugan tyckte det var pinsamt när hon insåg att det var hon som orsakat missförståndet :grin:

12 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#477 » 10:19:10, 24-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppar tillbaka +50 år till M Lastbils tiden och två transporter jag minns för att det var problem att bli av med lasten.

Första var när jag fick en körning från ett stenbrott på Hisingen, jag åkte dit och träffade beställaren som visade på en bergsborr med larvfötter.Jag har köpt den sade han, den skall till en firma som skall bygga om den till brunnsborrning. Jag hade ju bara tipp och det såg ju ut som om det var en kranbil han behövde vilket jag sade, jag hade ingen ide om hur lasta och lossa den tunga pjäsen! Inga problem sade han, backa till den där stenhögen där och höj flaket lite så kör vi upp den. Han startade en mobil kompressor som stod där, kopplade en luftslang till borren och larvade iväg mot stenhögen och upp på flaket.
Det fungerade ju bra så jag antog att han tänkt ut lossningen också... Vi åkte till Ska-Bro där firman låg men väl där var det stängt och bommat och nu hade min uppdragsgivare ingen ide om hur vi skulle lasta av. Det stack ut en lyftbalk med en telfer på gavels så han föreslog att vi använde den men på dess skylt stod det max 1 ton så jag var rädd att det skulle riva hela gaveln på verkstaden om vi hängde upp borr riggen i den. Slutade med att jag så försiktigt jag kunde tippade av maskinen! Mycket slammer när den tog mark, inte så jag skulle hanterat den om den varit min...

Den andra körningen tar jag nästa gång :grin:

10 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

qqq

#478 » 10:45:53, 24-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:Efter mycket Göteborg så var jag faktist i Stockholm några gånger...Och då räknar jag inte in den gången jag skulle flyga till Paris och det var något fel på planet så jag blev ombokad till Stockholm och där fick jag skifta till nytt plan och åka tillbaka över hela Sverige för att landa mycket försenad i Paris. Tur jag gillar att flyga...En gång var jag i Stockholm för att titta på produktionen hos ett Borealis bolag i Västberga, de hade en labb buss liknande våran samt en 200 Buss vilket var den största storleken Buss gör.
Intressant och chefen där var en gammal bekant från fabriken. Men jag var inte imponerad och fick en känsla av att de var på väg ut :???: Mycket riktigt så ett år senare skulle de läggas ned och jag fick i uppdrag att rädda labb Bussen till Stenungsund. Åkte ned med ett handplockat team bestående av mig själv och en av mina grabbar samt Mats, en elektriker och Leif , en mekaniker för att plocka ned maskinen. En lastbil var beställd för transporten så vi hade två dagar på oss i Stockholm för att plocka isär och dokumentera allt :uupps: Låter kanske som gott om tid men det var det inte! På plats var uppgivenheten hos kvarvarande styrka tydlig och vi fick klara oss själva. Jag blev faktist ganska stressad fast jag normalt är en lugn person men vi fick jobbet gjort i tid. I slutändan använde vi maskinen till reservdelar till vår befintliga, lite snopet men det var inte den enda maskin vi fick på liknande sätt. Mer om det senare...

Den stora bussen hamnade också i Stenungsund men den flytten skötte vår underhållsbas om, den maskinen låg i förråd många år och gick sedan till skrot :uupps: Värre öde än för den jag hämtade i slutänden!

Det låter som asea kabel... sommarjobbade där en sommar. vilket ställe. om man var där 2 arbetsveckor utan frånvaro så fick man närvarotillägg..

1 person gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Murre o2 (trådstartaren)

#479 » 18:51:03, 25-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästa ovanliga körning var för en firma nära skeppsbron, jag åkte dit och fick reda på uppdraget. Var att köra en sidolastar truck till Kungälvs Trä, hemmaplan för mig :grin: Men lasta och lossa en sådan? Lastningen gick bra, trucken fans borta vid ASG terminalerna så jag kunde backa till och köra ombord den samt surra lasten. Blev ganska högt så jag mätte höjden för att vara säker på att komma under motorvägsbroarna mot Kungälv, de hade inte full höjd på den tiden så fastkörningarna var lego där... Minns när jag kom en dag och det stod en container under bron utan några varningsskyltar :uupps: När jag svängde ut och passerade den mötte jag en lastbil som kom backande ned mot den :uupps:
Tur det var lite trafik då...

Väl i Kungälv visade det sig att min oro för lossningen var välgrundade, de hade ingen aning om hur vi skulle få ned den från flaket :???: Löste sig genom att jag fick plocka med mig en truck förare och åka över till Bohus på andra sidan Göta Älv och låna järnvägens ramp där. Där kunde jag backa till och köra av trucken som sedan fick köra tillbaka till Kungälvs Trä för egen maskin, en tripp på ett par km... Tog sin lilla tid det hela!

15 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#480 » 09:59:04, 27-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där för låga motorvägsbroarna ställde som sagt ofta till det, förstår inte hur de tänkte när de byggde en av Sveriges första motorvägar och inte byggde full höjd på broarna! Fick ju byggas om till slut... Fanns en för låg i Ljungskile också och där var det en lång och slingrande omväg om man måste runt men den järnvägs bron var gammal. Mins när bilar med reklam för Röda Ulvens surströmming brukade köra tomfat, tomma plåtfat väger ju inget så de hade lastat högt och en av dem glömde sig och körde under en av broarna, låg plåtfat överallt inklusive uppe på bron. Tomma tunnor bullrar ju mest så det måste låtit ordentligt :grin:

En biltransport med nya bilar hörde till den jag såg som försök köra under, låg tillbucklade nya bilar runt om under bron. Tur som sagt att trafiken inte var lika tät som idag!

14 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se