Jag ringde Lasse tillbaka i går för att tala lite mer om gamla tider och på allvar återknyta kontakten igen. Till min häpnad svarade han att han låg på Sahlgrenska sjukhuset sedan två dagar för krångel med sitt hjärta, jag visste ju att han gick på mediciner efter hjärtinfarkten men det var ju inte många dagar sedan han ringde mig och då sade han inget om att han hade problem. Så det blev inte mycket tal om gamla tider men han behövde nog muntras upp lite så samtalet var ju inte bortkastat för det. Han skulle ta en krans röntgen idag och sedan får han kanske veta mer.
Vi talade i alla fall några ord om när han började på M lastbilar, då var de två gamla kranbilarna från femtitalets början redan borta. Inte sörjda av mig, komforten var ju av fyrtitals model med osynkat växel låda och kranen var väldigt primitiv den också. Jag minns när jag skulle hämta några tunga lådor ut en täckt järnvägs vagn, relativt enkelt jobb med en modern kran med hydrauliskt utskott på bommen men med min kran fick jag ett mödosamt trixande för att bit för bit flytta lådorna tills jag kunde lyfta över dem till flaket, tog sin tid. Med den gamla lastbilen hamnade jag längs ned på status stegen när man träffade andra lastbilar, enda som stod lägre var en kille som körde en rundnos, samma bil under skalet med väldigt gammalmodigt yttre Ex Nisse Nilssons åkeri körde med många gamla häckar...
Senare fick jag ju ibland ta bilar med moderna kranar för jobb, en skillnad som natt och dag Fast det var mest Volvo Trygge det gällde då och jag undrar vad dagen lastbilschaffisar skulle gilla att köra med 65 hästar i en lastbil som lastar 5 ton! Finns knapp någon småbil i dag som har så lite hästar under huven Traktor motor från Ford... https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_Snabbe.