Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Ev köp av Elverk

59 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Volvot24 (trådstartaren)

#16 » 10:09:52, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beställde ett elverk enligt bild ovan...


Nu får jag alltså anledning att röja i förrådet, där det ska stå.

Blir avgasslang ut rakt genom väggen.

Firman som säljer dessa har gjort det sen 2007. Finns service och reservdelar på hyllan.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



toker

#17 » 10:33:34, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Om kassan tillåter:
- diesel -

Beräkningen gällande motorer har Verktygsboden publicerat för flera år sedan och jag har länkat till det i annan tråd.
5-6ggr max driftförbrukning tar el-motor i startögonblicket.
Dvs 2.1kW kräver ett elverk på minst, absolut minst, 6kW och då med -stor- tveksamhet och kräver motor med mjukstart; om motor utan mjukstart krävs ett elverk på minst 10kW...egentligen minst 12kW...


Min fundering är om det finns någon form av kondensator assistering vid motorstart som går att komplettera el-verk med så att den extra startströmmen som krävs kan komma från annan lagrad källa (kondensator/batteri) ?
Ja, så att man kan klara sig med ett klenare el-verk som klarar, med råge, normal drift (säg 4kW när behovet är 2.1kW som i ditt exempel)...

Har läst liknande påståenden men jag har ett Mitsibishi elverk på 2500 watt och det kör en kap och klyv såg på 1800 watt med mjuk start utan problem jag provade starta kompressorn på 2000 watt med det och det går om den är tom på luft annars kräver det för mycket effekt i starten. Har även ett litet Kipor tystgående elverk på ca 1600 watt och det funkar bra att köra min Bosch kap och ger såg med och det funkar bra även på lägsta läget på elverket brukar även köra en Gardena vatten pump på 600 watt och det funkar utan problem på lägsta läget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#18 » 11:05:42, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Poäng till dig Toker!
Du har testat! ..det har inte jag...

Mina referenser är:
- omfattande mängd inlägg och trådar på amerikanska grupp-sidor, ff.a. via Yahoo-Grp
- B&S HQ USA, deras info ut
- div., hemsidor i USA
(...börjar du se ett mönster?...)
- Verktygsboden, RC Holm, Bauhaus, Biltema, Jula, Swedol, m.fl. i Sverige... Verktygsboden har tagit bort sidan med rek/varning (den finns kopierad hit i någon annan tråd för ca 6 år sedan).

https://www.maskinklippet.se/hur-valjer-jag-ratt-elverk
Tips & Råd





Det kan vara svårt att veta vilket elverk man ska välja, här går vi igenom lite tekniska detaljer kring valet av elverk.

Vilken effekt, watt, behöver jag ha?

Alla elektroniska produkter är märkta med den watt-mängd som de förbrukar. På de flesta produkter stämmer denna märkning men det finns en kategori med undantag som är viktigt att känna till – induktiva laster. Induktiv last drar de produkter som har någon typ av elmotor eller enkelt uttryckt innehåller mycket metall.
Exempel på produkter med induktiv last är kylskåp, kompressorer, mikrovågsugn, AC och andra något större maskiner.

Varför är detta viktigt att känna till? Jo, då dom drar mycket mer watt i startfasen, så kallad toppeffekt eller startström, än vad deras märkdata säger. Vanligtvis drar de ca dubbel mängd effekt i startögonblicket. Men det kan vara upp till fyra-fem gånger så stor som den kontinuerliga effekten.
Ett elverk levererar ofta en startström eller toppeffekt och en något lägre kontinuerlig effekt. Detta tillåter elverket att starta upp produkter som drar mer i startström. När du vet vad de produkter du vill driva drar i startström och kontinuerlig ström mätt i watt kan du enkelt läsa dig till vilken modell du behöver.

Vill du kunna driva flera produkter samtidigt lägger du ihop deras effekt och använder den summan för att hitta en passande modell.
KOM IHÅG – du bör ha en god marginal mellan produktens effekt och elverkets kontinuerliga effekt. Ett elverk ska minst kunna ge ca 10% mer än vad produkten kräver.

Kan jag driva dator och annan känslig elektronik från ett elverk?

Att driva känslig elektronik från ett vanligt elverk är inget vi rekommenderar. Elverk med inverterteknologi som ger ren sinus kan dock absolut användas för känslig utrustning eftersom det är samma typ av el som du har hemma i ett vägguttag.
Champions inverter-elverk ger extremt stadig och pålitlig el som lämpar sig väl för alla typer av finelektronisk utrustning. Ett elverk som saknar inverter men som har AVR (Automatisk Volt Regulator) kan också användas för känslig utrustning. Skillnaden är att istället för att hålla spänningen jämn stänger AVR-funktionen av elverket om en variation i Volten upptäcks.

Vilken storlek på elverk behöver jag till min svets?

En svets effekt anges på utgående effekt i Ampere till skillnad från andra enheter som anges i sin ingående effekt i Watt. För att räkna ut ingående effekt på en svets tar man den angivna utgående effekten och delar den med 30.
Ett räkneexempel: En svets drar 130A. 130/30 = 4,3kW eller 4300w. Eftersom detta är en uppskattning är det vår rekommendation att välja ett elverk som ger något högre kontinuerlig effekt än vad som behövs. En svets har också vanligtvis en hög startström som också gör att du kan behöva gå upp i storlek på elverk. Dock kan detta kanske kompenseras med att många svetsare sällan svetsar med full effekt.

Hur kopplar jag in mitt elverk till huset vid ett strömavbrott?

Koppla aldrig ihop ditt elverk med det fasta elnätet. Om det kopplas ihop med det fasta elnätet kan det hända att elverket försöker strömsätta hela grannskapet eller en elektriker som kommit för att reparera ett kabelbrott.
Det finns sätt att låta ditt elverk mer eller mindre automatiskt agera back-up om det fasta elnätet försvinner. Detta skall ALLTID göras av en utbildad elektriker. Vi avstår därför från att ge närmare råd och tips på detta område.

Mera info och videos om elverken och användning hittar du här


http://www.energimyndigheten.se/tester/ ... verk-2015/

http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet ... =295&kid=3
https://www.byggahus.se/forum/threads/r ... tt.104749/
https://www.verktygshandlarn.se/page/elverk-guide

Osv etc mm
...men...du har rätt! Jag saknar egen erfarenhet och har lurat mig själv till att tro på vad "alla andra säger" ! :!: :insomnia: :myzsko: :ohnej: :skratta3:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

kimmen

#19 » 11:10:39, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:Beställde ett elverk enligt bild ovan...


Nu får jag alltså anledning att röja i förrådet, där det ska stå.

Blir avgasslang ut rakt genom väggen.

Firman som säljer dessa har gjort det sen 2007. Finns service och reservdelar på hyllan.


Ska bli intressant att få höra din bedömning av elverket
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Volvot24 (trådstartaren)

#20 » 11:13:20, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

För tillfället slutsålt, men på väg in.


Lindberg skrev:

" Osv etc mm
...men...du har rätt! Jag saknar egen erfarenhet och har lurat mig själv till att tro på vad "alla andra säger" ! "


- Jag hamnar väl då i facket: "alla andra säger"

D v s ingen förändring för dig :lmao:

Detta kommer du att gå o gnaga på länge. Hålla huve ditt sysselsatt.

När jag då refererar, då verket kommer på plats, så kommer du fortsatt att fråga dig själv: T24, ljuger, ljuger inte, ljuger inte, ljuger, lju.. .... .... ....?

Kan ju funka istället för att räkna får :grin:

.
Senast redigerad av Volvot24 22:50:22, 01-03-2019, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#21 » 21:40:26, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24.
Ingen fara. Jag blev bara så paff över att inse att jag, även jag (snacka om hybris va?! :mrgreen: ), gått i den där fällan: "alla andra säger" :lmao2:

Inte riktigt samma sak, men fick under ett litet samtal över staketet ett läge som påminner om detta... Extra slag på pumpen, men upphör under arbetsprov... medicinerad med B-block... vaknar nattetid svettig o "överhettad"... (ja ja kvinna i sina bästa år å de är pension med viss marginal).
Man har alltså inte kontrollerat för sköldkörtel...den kan orsaka fel slag på pumpen...när jag frågade om avancerad hjärtutredning så möttes jag av ett ansikte som skiftade till ett enda stort frågetecken... när jag påtalade vikten av att kunna skillnaden mellan mannens och kvinnas hjärta blev ansiktet helt uttryckslöst (= noll ställd, okända uppgifter, helt främmande språk, osv...)
Intressant behandling. B-blocken har åtgärdat extra slaget, som personen inte kände något av förrän en doktor kollade pumpen... dvs behandla en sköldkörtel som fyrar lite mkt (inte riktigt giftstruma men...) med selektiv B-blockerare för hjärta... hm... intressant... Kanske går det lika bra med Selleri?
Det är -så- lätt att falla dit för överväldigande fakta presentation, bara den görs på rätt sätt.
Jag stötte på detta om el-verken genom att det frågats om -varför- kylskåpet, tryckluften, osv, elmotorer inte startar, trots att el-verket ger mer ström än vad apparaten drar. Ex., kompressor som drar 1500W kopplat på el-verk som ger 2500W; startar inte...varför?... Det var så jag kom i kontakt med dessa "tabeller" om 4-6ggr förbrukningskällans drift krav.
Det jag -aldrig- gjorde var att -kontrollera- de olika parametrarna! Var frågan korrekt ställd? Var lämnade uppgifter korrekta? Var svaren korrekta?
Osv etc
Precis samma som ovan samtal. Är man -dum blind- på EKG så missar man endokrinologin! Tar man inte översikts prover "status" så har man -inge- kunskap om grundnivåer och om det är annat på G som maskerar eller maskeras!... En lurig rackare är Porfyrierna! Inga problem att upptäcka om man tar det riktiga hemogrammet, men tar man som på VC två, max tre, av 12(?) ingående värden för säker diagnos o dessutom skippar B-celler... hm... Då får man vackert investera i en riktigt bra kristall kula!

Ska blir riktigt intressant å se utvecklingen i den här tråden nu!
Vilka som får inspiration att -testa- sina elverk o se om de kan "död myten" :-)
:thummar:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24 (trådstartaren)

#22 » 22:48:31, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Klart elverket ska testas så fort det anländer.
Jag har ju Fortum-el som reserv.

Funkar det inte som utlovats i bl a telefonsantal med säljaren så får de betala returfrakten.

Garantin löper på två år.


Men givetvis vill jag lära mig mer om drift av hushållets maskineri.
Så skriv på vetja...

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#23 » 22:36:39, 04-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Lyssnat med folk som har behörighet.

Jag vill endast kunna driva vattenpumpens 3-fas motor och även några riktiga frysboxar om det krisar sig. Inte frysskåp, då det läcker kyla så snart man öppnar dörren.
Har alltså inget behov att driva resten i huset.

Tydligen kan en behörig elektriker koppla in ett väggfast CEE-uttag direkt efter den väggmonterade brytaren till vattenpumpen.

Från denna CEE-hane till det kombinerade motorskyddet och kontaktorn för tryckvakt.
Detta vid normal drift.

Smidigt då att ansluta CCE-hanen via förlängningssladd till elverkets 3-fas uttag, vid strömavbrott.
Och frysarna kopplas till 1-fas uttaget.

Då blir allt skiljt från nätet.

Ansluter jordspett till verket som har överlastskydd och jordfelsbrytare.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

InläggDetta inlägg har raderats av kimmen den 22:55:14, 04-03-2019.

kimmen

#25 » 22:58:55, 04-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte bara slå av huvudströmbrytaren och spänning sätta hela huset bakvägen, och använda vad elverket orkar med
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Stridis2

#26 » 23:03:27, 04-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske för att det är olagligt och :djaevul: farligt för linjearbetarna på andra sidan huvudbrytaren.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

kimmen

#27 » 23:09:38, 04-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Kanske för att det är olagligt och :djaevul: farligt för linjearbetarna på andra sidan huvudbrytaren.


Det är olagligt att släcka ner ett helt samhälle också
Förstår inte vad som är farligt för linjearbetarna, huvudströmbrytaren är bruten, propparna urskruvade
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

QV_

#28 » 23:13:38, 04-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ger en möjlighet till att göra fel.
Om man däremot har en brytare som väljer om du skall ha köpeström eller egenström så ser jag inte problemet.
Men att slåifrån huvudbrytaren, ta bort säkringarna och sätta upp en skylt "rör ej, arbete pågår" har inte hindrat idioter från att "återställa" ordningen hittills.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Volvot24 (trådstartaren)

#29 » 23:14:17, 04-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Kimmen

I ett verkligt nödläge, kanske det skulle kunna bli så, både här o där. Förmodligen plockar man även huvudsäkringarna, klättrar i stolpar, klipper ledningar, rycker säkringar i elskåp o s v.


Men.
Anta att elverket inte är igång, men inkopplat. Så kommer då spänningen via nätet igång.
I all villervalla så kutar man ut och slår till huvudströmbrytaren...
Vad tror du händer då?

Anta att man bara kopplar in reservkraftaggregatet då nätspänningen är borta. Glömmer slå ifrån huvudströmbrytaren vid mätaren och plockade aldrig ur huvudsäkringarna.
Vad kan hända då?

Varför tror du att innan alternativ inkoppling till husets elsystem, så ska detta anmälas till nätägaren?

Anta att du som fixat både det ena och andra inte är tillstädes, utan någon annan i hushållet har sett dig mickla med elen. Och gör inte som du själv tänkt dig...

Har du tänkt efter, vad detta kan innebära? Hos grannen, den som lagar nätet o s v?


Därför ska det alltid användas reservkraftsomkopplare. Innan montering av behörig elektriker ska detta anmälas till nätägare o s v.
Googla på just reservkraftsomkopplare, så lär du hitta nödig information och funktion.

- Du får själv inte göra omkopplingar eller tillkopplingar i ditt eget hus om du inte har behörighet.
Inte ens koppla en skarvsladd eller byta ett uttag i huset, om du inte har nödig
kännedom. Uppstår det en brand, olycka e t c på grund av det du gjort, så hade du ej nödig kännedom och kan dömas för detta.

Ett exempel kan vara en som kopplade in tvättmaskinen mot en väggfast brytare. Sambon dog vid första tvätten.


Kimmen skrev:
"Det är olagligt att släcka ner ett helt samhälle också".

Tror du man kan anklaga "Gudrun" för olagligheter? Eller den eventuella solstormen som kommer då och då? Att inte vattenmagasinen är tillräckligt fyllda p g a lite nederbörd. Att det inte blåser tillräckligt. Att det blir kabelbrott p g a jordbävning. Att det blir felkoppling i ställverk (Karlstad senast) o s v.

Vad menade du egentligen?

.
Senast redigerad av Volvot24 23:39:17, 04-03-2019, redigerad totalt 2 gånger.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

kimmen

#30 » 23:32:52, 04-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, allt det där du beskriver är riktigt, men vad jag förstår så är det vid nödlägen vi skall använda reserv elen och då måste det finnas en enkel plan för detta
Ska vi fråga nätägaren när samhället är ner släkt. nä, det tror jag inte jag gör, jag använder nog sunt förnuft

Den som glömmer proppar och brytare ska nog inte heller hålla på med elverk
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se