Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken Även allmäna veteranfrågor här
Synnerligen imponerande! Men när man ser klipp från Asien är man ju inte förvånad över att ramen spruckit Ger lite perspektiv på hur vi förhåller oss till "livslängd" på våra fordon här i väst
För att de har en sådan kosthållning/livsstil att de kan det O på grund av det + att de är resultatinriktade o dessutom förmodligen inte har råd med hjälpmedlen, så sitter de på huk. Min tanke iaf.
Verkade som man bockade till dubbelramarnas innerdel med halvmeters dyna i verkstadspressen. Verkligt imponerande, speciellt med tanke på att ramarna har krökar både i "x" och "Y". Kan tänka mig att sånt tillverkas mera genom megalomaniska präglingspressar med en enda slagrörelse i lastbilsfabriken ...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Finns så vitt jag förstår två vanliga sätt att tillverka lastbilsramar. Det ena är, precis som JA säger, i enorma hydraulpressar som gör hela rambalken i en prägling, oftast både vänster och höger balk på en gång. Jättedyra pressa som tar mycket plats, jättedyra verktyg och jätte-jättedyra ställ, oftast på mer än en arbetsdag. Hittade en filmsnutt på liknande press:
Det andra sättet hittade jag tyvärr ingen film på, men Stenhöj Hydrauik tillverkar en datorstyrd bockmaskin där man rullar in två parallella U-balkar. Vid varje bock stannar balkarna, speciella verktyg håller runt balkarna och bockar både vänster och höger rambalk samtidigt. Verktygen som håller runt balkarna är utformade på ett sätt som gör att materialet inte skrynklar sig. Hela systemet (om jag minns rätt) är patenterat. Detta system tar mycket mindre golvyta, man kan göra ramarna styckvis eftersom ställtiden är mycket kort, ibland bara att byta program i maskinen, ibland några minuter för att byta verktyg i bockmaskinen. Finns någon bild och lite info här.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra. Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Sådana växellådor och axlar har jag byggt när jag jobbade på Scania Transmission, var en rejäl press till huvudaxeln och momentdragaren till kronmuttern fick fästas i växellådan för det gick inte att hålla emot om man skulle försöka hålla emot, då hade man fluget med som en vante
Lamellpaketen var skittråkiga att bygga och tunga otympliga as att handa för hand när de var färdigbyggda och skulle läggas på vagnarna som skulle ut monteringen.
Såg relativt identisk ut med Scania GR 801/871 med PTO