Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Nuffield 342 1962 går varm i "motorn"

12 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Lasse A (trådstartaren)

#1 » 06:52:53, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan.
Köpte en Nuffield 342 som "andratraktor", körde den hem, en färd om cirka 5 mil, inga problem, körde runt lite hemma i ett par timmar och hämtade ved, inga problem.
Igår skulle jag åka och hämta en ensilagebal hos en granne någon halvmil bort, då började det, blev orkeslös och började ryka, först trodde jag att den kokade men kylaren var "normalhet", däremot rök det ur vevhusventilationen.
Den fick stå en halvtimme och jag gjorde ett startförsök, den startade och gick helt "normalt" dock efter några minuter började den ryka ur vevhusventilationen och jag stängde av den.
Om jag jämnför symtomen med en bensinmotor så är det som om tändningen är ställd nära nollan eller strax efter, för jag såg även att jag fått en vacker blånering på ljuddämparen efter detta.
Någon som har varit med om något liknande eller har förslag på vad det kan vara vore jag tacksam.

/Lasse
BM 430 1977, Ferguson TEA-20 1947, BMW K75S 1987, Kawasaki KZ200 1978,
Lasse A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:23, 29-01-2008
Ort: Motala Västra Ny
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430



outback

#2 » 07:49:28, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som kompression smiter förbi kolv och ner i vevhuset.
Det försvinner ingen kylvätska?

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Kolla upp ventilspelen och om nån ventilstång är krökt.

Kolla om allt ser bra ut vid medbringarna vid insprutningspumpen.
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

Lasse A (trådstartaren)

#3 » 08:26:09, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Startade vid minusgrader utan motorvärmare, ingen direkt vevhuskomp.

Kylarvätska normal, inget vatten i oljan.

Kollade ventilspel, lite stora men inget onormalt.

Kollade skruvarna till medbringaren, sitter fast och det verkade inte rört sig något i justeringen.

/Lasse
BM 430 1977, Ferguson TEA-20 1947, BMW K75S 1987, Kawasaki KZ200 1978,
Lasse A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:23, 29-01-2008
Ort: Motala Västra Ny
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Michael Meier

#4 » 09:48:03, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ökad vevhusventilation vid varm motor går ju inte att trolla bort från din redogörelse, kan det vara den cylindern som får lägre komp på grund av läckage som smittar ner avgaserna och får senarelagd "tändning" av blandningen?

Eftersom man inte direkt har någon koll på toppackningens hoppressning vid cylinderkanten så kan detta hända "närsomhelst"
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#5 » 09:51:59, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle väl gå att definiera/utesluta packning/fodersjunkning/kolvringar via kompprov vid kall och varm motor med och utan olja som tätar lite läckande ringar.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Lasse A (trådstartaren)

#6 » 13:23:02, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det skulle vara ökad vevhusventilation vid varm motor, så borde det ju "pusta" ut rök från antingen vevhusventilationsröret på sidan av motorn eller "filtret" som sitter ovanpå ventilkåpan.
Inget av detta händer, utan enbar varmrök kommer ut då den börjar stanna/gå dåligt och då ångar det ut.
BM 430 1977, Ferguson TEA-20 1947, BMW K75S 1987, Kawasaki KZ200 1978,
Lasse A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:23, 29-01-2008
Ort: Motala Västra Ny
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

outback

#7 » 17:19:06, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spridare som pissar diesel?

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

torbjorn_forsman

#8 » 20:37:20, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur luktar vevhusventilationsröken? Luktar den diesel, smörjoljedimma, glykol eller något annat?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#9 » 18:09:08, 17-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lasse A skrev:Om det skulle vara ökad vevhusventilation vid varm motor, så borde det ju "pusta" ut rök från antingen vevhusventilationsröret på sidan av motorn eller "filtret" som sitter ovanpå ventilkåpan.
Inget av detta händer, utan enbar varmrök kommer ut då den börjar stanna/gå dåligt och då ångar det ut.


Kolvringar som fastnar periodvist eller inte kan expandera tillräckligt snabbt om motorn i ett cylinderfoder har överdiameter företrädesvist i mitten, går att definiera med komptest.

det där har Jansson god koll på, kolvar med tillhörande ringar med (för) stort spel, undrar om inte han kan dra några slutsatser via din beskrivning.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Lasse A (trådstartaren)

#10 » 20:42:14, 17-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Depressionen börjar släppa ;-)
Har fått löfte om att låna en kompmätare till nästa helg.
Återkommer med resultat.

/Lasse
BM 430 1977, Ferguson TEA-20 1947, BMW K75S 1987, Kawasaki KZ200 1978,

2 personer gillar det här inlägget.
Lasse A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:23, 29-01-2008
Ort: Motala Västra Ny
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Janson1

#11 » 22:24:00, 17-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den kan också vara på väg att skära i en vevstake, storändan. Jag har varit med om det själv på en fyrcylindrig Nuffield. (460?) Nu hoppas jag för din skull att det är nåt annat... Men som sagt börja med komptestet.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Lasse A (trådstartaren)

#12 » 16:20:29, 28-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Epilog; konstaterat noll kompression på en cylinder, hinner(orkar) inte åtgärda, har nu sålt vidare till en kille med mer energi än jag.
Siktar just nu på en Grålle som för min del är lite mer lättskruvat.

/Lasse
BM 430 1977, Ferguson TEA-20 1947, BMW K75S 1987, Kawasaki KZ200 1978,
Lasse A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:23, 29-01-2008
Ort: Motala Västra Ny
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], LINGRÄVARE och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se