Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Problem med att borra bergvärme.

101 inlägg • Sida 7 av 7
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

kimmen

#91 » 11:48:46, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

P-sson: Du har naturligt vis rätt, tar tillbaka påståendet, man ska inte generalisera en hel yrkesgrupp, jag t.ex hade en bra brunnsborrare, men en del av mina grannar i villaområdet har haft problem, med just brunnsborraren, små tomter, kuperat, frukträd, tidspress. Är situationen sådan får brunnsborraren anpassa sig för just detta...

63an: Nu ska du sluta svamla :aaargh: :grin: Du menar att kylmontören ska hiva upp 200 meter slang ur brunnen om det är läckage på den? Nä, jag menar att det är brunnsborrarens problem, det är han som sätter i slangen och fyller vätska, men det här ska inte kunden bekymra sig om, utan det är dom som har totalansvarets problem, alltså den man betalar till..
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N



treaser2 (trådstartaren)

#92 » 13:30:39, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Firman hade allt, montörer elektriker och rörmokare.
Det märkliga är de goda referenserna, så jag har brottats med mycket tankar om att de är jag som varit problemet. Då är det skönt med ett detaljerat kontrakt så man kan se "svart på vitt" vad som stämmer. När jag tänker efter så är referenspersonerna inte de mest teknikintresserade och kanske är de bara omedvetna och glada.
Känns bra att få skriva av sig känner jag, tack 63an för sparken i baken och tack alla för stödet det känns på riktigt stärkande.
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

4 personer gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

dc_lindberg

#93 » 14:09:21, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag backade från Bergvärme... frågade om ansvar, försäkringar, osv för mig som fastighetsägare och ansvarig för anläggningen.
Enligt lagen så blir fastighetsägaren ansvarig för -all- (hur stort och omfattande det än blir) sanering i händelse av läcka...
Försäkringsbolaget svarade på frågan: att mot -det- går det inte att försäkra sig...

Man får heller inte borra genom vattentäckt eller källåder...

När jag frågade om kostnad så talade man om 1000kr/m... å vi måste borra 250-300m...bortsett från genom källådern (se ovan om ansvar om läcka uppstår)... till detta skulle anläggningskostnaden komma om ca 100 för "pannan" och ca 100 för "konverteringar och ombyggnationer"
400-500, för en sketen panna?!... gick inte att räkna hem vare sig på olja eller el, liksom... (detta var väl kring 1997-2010 i olika omgångar).
...kan också förklara varför de som väl installerat bergvärme bedyrar så dess alla fördelar, tills man får höra om vad de råkat ut för genom åren med sin anläggning...

...men din fråga gällde en sten som blockerar borren.
= Va?
...det är inte första april...det är den 15:e mars... vilket var vår jämtes (hund) födelsedag och en godväns födelsedag (svårt att missa för mig alltså)...
Du får -gärna- utveckla detta om stenen, för jag har fortfarande inte lyckats klura ut hur en sten (de borrar ju genom berg ju!) kan stoppa borrandet av hålet... låter rövarhistorie än så länge...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#94 » 14:27:23, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu får du förklara exakt vad du pratar om Kimmen? Jag gjorde affär med Montören som representerade Värmepumpen som i sin tur utförde jobbet å borrningen lejde han in å mont. av primär sedan tog han över sekundersidan å el +provtryck. +uppstart av allt! :thummar:
DC de kan bli nåra sjudjävla vibrationer om stenbumlingar ligger för borret, berg då bara surrar det!
Ganska klokt att besikta huset efter utförandet, man har ju inte köpt att huset ska rämna! :huh:
Framgår väl att borrfirman hos Treaser tydligen styrde utvecklingen å är nog ett synnerligen dåligt team? :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

kimmen

#95 » 16:03:45, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

treaser2 skrev:Firman hade allt, montörer elektriker och rörmokare.
Det märkliga är de goda referenserna, så jag har brottats med mycket tankar om att de är jag som varit problemet. Då är det skönt med ett detaljerat kontrakt så man kan se "svart på vitt" vad som stämmer. När jag tänker efter så är referenspersonerna inte de mest teknikintresserade och kanske är de bara omedvetna och glada.
Känns bra att få skriva av sig känner jag, tack 63an för sparken i baken och tack alla för stödet det känns på riktigt stärkande.


Du har en poäng där, det är nog så i bland vid rekommendationer, önskar själv att jag skulle vara mera glad och omedveten om allt, vad lätt livet skulle vara i bland :thumme:

Nu är det väl bara att teckna en bra försäkring som kommer att täcka kostnaderna för pannanläggningen för lång tid framöver, det är din försäkring som får ta smällen, och det är dom andra som inte har en pumpanläggning som får betala till oss, kanske därför firmorna inte bryr sig så mycket om anläggningen är bra eller dålig, dom får ju betalt från försäkringen när det går sönder :???:

Så välj rätt FÖRSÄKRINGBOLAG :wave:

63an: Jag kan inte förklara mig bättre :coffee:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

DjAlbert

#96 » 21:08:26, 19-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har läst hela tråden,men får inte grepp på om borraren jobbar på samma företag eller om det är en extern aktör?
De elektriker som jobbar med enbart en sak t.ex värmepumpsanläggningar, ventilation eller liknande brukar bli rätt "inrutade" och det brukar oftast avspegla sig på det estetiska, och det med egen erfarenhet (servicelektriker)
Av ren nyfikenhet; vad var fel med elinstallationerna förutom det estetiska? (Kabel på fel ställe)
DjAlbert
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:56:23, 06-10-2009
Ort: Deje
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L30
Volvo L50
Vinkelslip!

treaser2 (trådstartaren)

#97 » 23:00:09, 19-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Firman hade inga underantreprenörer utan skötte allt även borrning.
Kabel på fel ställe= Bervärmepumpen ställdes i ett hus där elcentralen sitter i hallen och pumpen ställdes i ett intilliggande rum. Övervåningen är oinredd med öppet golv just mellan dessa rum för att underlätta kabeldragning. Elektrikern frågade hur jag ville ha det och jag visade hur jag förberett och han sa att det här blir ju lätt. Va bra sa jag.
När jag kom tillbaka hade han klippt upp ett hål i plasten och dragit utanpåliggande kabel i hallen och borrat sig in genom väggen till pumpen. Kabeln såg även otroligt ynklig ut och när jag googlade visade det sig att kabelns dimension var så nätt att den var tvungen att sitta öppet. Min teori är att han bara hade med sig den kabeln och kände till reglerna och istället för att fixa en grövre (pumpen är bara en normal på 12kw) så sket han i det vi kom överens om och drog vidare.
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

Skru'are

#98 » 01:00:16, 20-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

DC
Vad är det för svammel! Hur hjälper det TS? Skall du strö salt i såren!
Skärp dig!

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

DjAlbert

#99 » 09:23:47, 20-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

treaser2 skrev:Firman hade inga underantreprenörer utan skötte allt även ..... han i det vi kom överens om och drog vidare.


Okej,då låter det som firman över lag har varit låta,tagit genvägar för att tjäna snabba cash och skitit i dina önskemål och troligtvis hoppats på att du är ännu en godtrogen kund som bara betalar och håller käft.
DjAlbert
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:56:23, 06-10-2009
Ort: Deje
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L30
Volvo L50
Vinkelslip!

toker

#100 » 10:33:56, 20-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Jag backade från Bergvärme... frågade om ansvar, försäkringar, osv för mig som fastighetsägare och ansvarig för anläggningen.
Enligt lagen så blir fastighetsägaren ansvarig för -all- (hur stort och omfattande det än blir) sanering i händelse av läcka...
Försäkringsbolaget svarade på frågan: att mot -det- går det inte att försäkra sig...

Man får heller inte borra genom vattentäckt eller källåder...

När jag frågade om kostnad så talade man om 1000kr/m... å vi måste borra 250-300m...bortsett från genom källådern (se ovan om ansvar om läcka uppstår)... till detta skulle anläggningskostnaden komma om ca 100 för "pannan" och ca 100 för "konverteringar och ombyggnationer"
400-500, för en sketen panna?!... gick inte att räkna hem vare sig på olja eller el, liksom... (detta var väl kring 1997-2010 i olika omgångar).
...kan också förklara varför de som väl installerat bergvärme bedyrar så dess alla fördelar, tills man får höra om vad de råkat ut för genom åren med sin anläggning...

...men din fråga gällde en sten som blockerar borren.
= Va?
...det är inte första april...det är den 15:e mars... vilket var vår jämtes (hund) födelsedag och en godväns födelsedag (svårt att missa för mig alltså)...
Du får -gärna- utveckla detta om stenen, för jag har fortfarande inte lyckats klura ut hur en sten (de borrar ju genom berg ju!) kan stoppa borrandet av hålet... låter rövarhistorie än så länge...

Man får ofta inte borra om man bor på en vattentäkt men det finns inget hinder att borra genom en källåder man borrar oftast så grundvattnet fyller borrhålet och vart vattnet kommer är svårt att veta och kontrollera. Jag borrade 180 meter med 9 meter foder rör vilket är lite mera foderrör än vad som normalt ingår i priserna det kostad 42000 kr efter några tusen i rotavdrag och det var 2010. Köpte vp på nätet för ca 50000 kr och då var det inte enklaste modellen installerade den själv räknar med att allt hamnade under 100000 kr och då är det dockat mot en vedpanna med tankar. Vet inte vart du fått priserna ifrån men dom är inte på nått sätt rimliga. En sten stoppar inte borrande men det måste vara stabilt berg eftersom när borren dras upp får det inte rasa ner stenar i hålet som blockerar när man ska ner med slangen i hålet finns ställen med så dåligt berg så det inte funkar med vanlig kollektor i hålet utan man får gå på annan lösning men det brukar borrarna känna till.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

63an

#101 » 18:48:27, 06-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fanns en orsak till att jag hade foderör mest 120 meter :thummar:
Hur har det utvecklats numera för TS å denna borrfirma är ni överens på någon punkt :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se