Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1155 inlägg • Sida 34 av 77
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Murre o2 (trådstartaren)

#496 » 17:05:05, 20-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snacket med Lasse kom in på lumparhistorier och han berättade om när han gjorde lumpen på I 17 i Uddevalla och cykel tolkade efter en traktor. Killen framför föll och Lasse körde rätt in hans cykel och stöp handlöst i backen och slog ut tre tänder :sad: Det förvånande efter var att Översten tyckte han kunde fullfölja övningen när han stod där blodig i hela ansiktet :uupps: Till slut körde ett befäl honom till lasarettet åndå och de behöll honom i tre dagar... Körde ju själv en kille som vurpat under cykel tolkning när jag gjorde första repmånaden så jag kände igen det. Fördelen på repövningarna var ju att det kunde utnyttja vår sjukvårds organisation till riktiga vårdfall och inte bara sårskade markörer. PÅ tal om tänder har jag ju berättat om när jag opererade in skruvar med vissa störningar. Men det är inte den första käk operationen jag haft, för en 15 år sedan upptäckte min tandläkare på rönnen bilderna att jag hade en
tumör som växte i höger sida underkäken, godartad men inte vad man vill ha :uupps: Fick remiss till Sahlgrenska sjukhusets tand avdelning och en expert tittade på plåtarna. Det irriterande är ju att när det är tänder inblandade får man betala själv! Om jag lät den växa till en viss storlek skulle det bli gratis men det var ju inget alternativ. Så jag ställde mig för operation och fann operations rummet fullt med åskådare i gröna dräkter :eek: Elever som vill titta på för att lära sig om det är ok för dig förklarade professor, ok för mig så länge de inte får karva själva sade jag, nej det får de inte längre sade han, gick an för några år sedan...Nu får de sy igen efteråt under min handledning. Så där låg jag med en intresserad åskådar grupp runt, alt för vetenskapen :grin: Men med bra bedövning så gick det ju bra och jag kunde köra hem i gen och till jobbet nästa dag, skrattade inte mycket under de närmaste dagarna med mannen full av stygn.

Underligt nog drabbades frugan av samma sak några år senare, hon blev alldeles blå efter operationen på den sidan an ansiktet, det slapp jag.

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



Murre o2 (trådstartaren)

#497 » 09:15:18, 22-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste några gamla nummer av Lastbilar, roligt att se välbevarade gamla lastbilar på bild och det väcker minnen. Men saknar något ändå då jag läser reportagen, vet inte riktigt vad, kanske hur det är att köra dem... Det står kanske något om att den går bäst runt 70 sedan blir ljudnivån väl hög. På den tiden dessa bilar var i drift körde man så fort de gick utan hänsyn till ljudnivå, att det skumpade och skakade osv.

Man levde ju sin arbetsdag i hytten, smörgåsarna i handskfacket och i bästa fall en kopp kaffe på ett fik när det var dags för rast. Dagens lastbilar är ju bekvämare än en personbil, var tvärtom då :???: Men det var bara ett arbetsredskap då. Man körde ju i alla väder och väglag med samma däck året om och inga säkerhets bälten :grin: Lastbilarna stod hos M under tak men utan värme, hos Kronberg på en plan utomhus och hos åkeriet i Säve inomhus med motorvärmare, där skulle man ju på vintern rycka ut när som helst på natten under vintern och koppla på snöplog och sprider aggregat och ge sig ut. Hos ASG åkeriet var det tillbaka till grusplan utomhus, där fick man också kolla så det inte fanns någon snö eller is uppe på kapellet in man kunde köra iväg en kall vintermorgon.

10 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#498 » 17:20:20, 22-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tillägga att köra tippbil på vintern kunde ha sina sidor utan varmgarage, gällde att hålla flaket rent om man inte ville köra med några ton extra i barlast :???: Aldrig ställa bilen för natten utan att skotta rent flaket var viktigt, började det att frysa fast lite lera eller snö på flak botten så gled ju lassen nästa dag sämre och det bara byggde på mer. Som nybörjare gjorde jag ju den missen en gång och fick skäll av åkaren och blev tvungen att ställa bilen i verkstads hallen för att tina till nästa dag. När vi körde lera från bygget av ett mot i Gårda fick vi lägga halm i botten innan vi lastade så det skulle glida av och inte frysa fast innan vi kom till tippen på Gråbovägen.

9 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#499 » 17:45:17, 24-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillbaka till sextiotalet och M Lastbilar, jag tyckte ju som nybörjare mycket om när alla åkeriets tippbilar fick ett storjobb ihop. Då kunde jag ju mäta min skickligt mot de övriga och lära mig av de mer erfarna. Jag försöker att så här i efterhand dra mig till minnes hur många Volvo starke tippbilar åkeriet hade då. Fanns ju min som i början var åkeriets äldsta starke och sån de gamla påstod varit den piggaste av dem men det var innan jag fick den :smile: Så den nyaste som jag fick så småningom, och Slampens som hade både kran och tipp. Så resevbilen med dåligt oljetryck som jag ju skotade motorn på längre fram. Det är 4 men det fans en till som var växlad för 105 i toppfart och som också var reservbil, jag kan inte minnas om den hade tipp men förmodligen för jag vill minnas vi körde med 5 bilar på de storjobben i början. Min gamla bil såldes ju efter att jag fått den nyaste och sedan var det bara jag och Lasse som körde renodlade tippbilar på slutet.

Det är en sådan där körning jag inte berättat om, det handlade om att köra skräp från pråmar i hamnen ut till Skarviks tippen. En öppen pråm rymmer många ton så vi hade att göra för alla tipp bilarna i flera dagar. Lastades med en kran med skopa och vi delade som ofta på betalningen som en extra gubbe skulle haft och lämpade själva skräpet från hörnen på pråmarna så grip skopan kom åt allt. Gav en 10-15 kronor var om dagen skattefritt. Låter inte mycket men en liter bensin kostade runt 80 öre då och jag var alltid pank :uupps: Så alla tillskott var välkomna. Lasse sade föresten att sedan mobiltelefonerna kom var det hopplöst att göra extra pengar på sidojobb då åkaren ringde hela tiden och undrade var man var och om jobbet snart var klart. Jag kontrade med att när jag jobbade på krackern så hade gasol lastbilarna GPS sändare så ledningen kunde se på en skärm på väggen var varje tankbil var just då. Det var precis vad Leif ville ha sade Lasse :grin: Stor skillnad mot när jag körde, då kunde man köra många vänster lass och dra in lite skattefria kronor...

9 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#500 » 08:51:20, 02-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att jag blev lastbilschaufför i några år var ju som sagt rena slumpen, jag hade muckat från det militära och var arbetslös. Mitt drömjobb som bil mekaniker hade tappat lite tjuskraft efter mitt år som justerare på Volvo lastvagnar, stressigt och i längden enahanda för min smak. Så såg min mor en annons från återföreningen om att de sökte chaufförer och tipsade mig, jag hade ju kört lite lastbil och buss i det militära fast det bara resulterat i militärt förarbevis. Körläraren i det militära var en gammal över furir som inte skrädde med orden, när vi övningskörde med bussen lade han upp fötterna i sätet mitt i mot och sade "nu kör ni mjukt så jag inte trillar ur sätet, soldaterna är trötta och sover när ni kör hem den efter en hård övning och vill inte bli störda". Så jag åkte till återföreningen med en ansökan och efter en testrunda i person bil var jag igång. Lättare på den tiden... En kompis från moped gänget, K mötte jag senare körandes en Scania 55 för en åkare i Rommelanda, han körde extra för att tjäna pengar medans han studerade till ingenjör. En annan kompis, Sören körde för Linjebuss som också hade lastbilar, han måste lugnat ned sig då han tidigare kvaddat så många bilar att han blev bojkottad av försäkringsbolagen :uupps: Han var också en charmör och förutom sin fasta flickvän raggade han ständigt brudar! Tyvärr är han borta sedan många år, jag visste att han var malaj när han gjorde militärtjänst men inte orsaken, var tydligen värre hälsoproblem än jag anade.

9 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#501 » 17:41:30, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För den som inte vet hur ett militärt förarbevis såg ut har jag kvar mitt från sista repmånaden 1974.
Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#502 » 09:20:22, 10-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt inlägg om skogsbruk förr på annan plats möttes ju med visst intresse så jag kanske skall utveckla det lite mer här. Femtiotalet var ju en annan värd, lantbruket var arbetskrävande och som ung grabb var men ju arbetskraft när man inte gick i skolan. Det innebar att jag inte hade mycket fritid på sommaren, först var det sådd, sedan var det lite ledigt innan höbärgningen och efter den var det ju säden. Skördetröskor hade vi ju hört talas om men inga sådana fanns i trakten utan det var självbindare som gällde, där var mitt jobb att sitta på den och reglera efter höjden på säden på olika delar på åkrarna.

Köra traktor fick jag ju börja med vid åtta år men hästen fick vänta tills jag var nio, var inte så lätt för en liten grabb att styra en stor Ardenner även om den var genom snäll! Första försöket med hästräfsa vid hö skörden resulterade i att vi körde över flera färdiga höstackar, Munter hade dålig koll på hur brett ekipaget var :grin: Att traska ned på ängen, få hästen att komma och sedan sela på var inte mitt favorit jobb, jag föredrog köra traktor. Idag känd det kanske lite annorlunda :???:

På vintern var det förutom tröskning skogen som gällde och gav lite extra inkomst. På den tiden var det inte kalhyggen som gällde i våra trakter utan det kom en myndighets person och tog ut träden man fick ta ut. Han hade en yxa med en stämpel på baksidan som han högg bort lite bark med och slog in en kronstämpel i trädet med. Så träden man skulle fälla var alla märkta. Motorsåg hade vi ju inte så det var att såga för hand och yxan gällde för kvistning och finlir. Sågen hade handtag i bägge ändarna så jag fick vara med och dra från 12 års ålder. Hästen var enda sättet att få ut stockarna till vägen eftersom vi bara plockade de största träden och resten stod kvar i vägen.

15 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#503 » 15:44:01, 11-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ju som sagt andra tider, vi planterade ju nya granplantor istället för de vi tog ned och idag, en 60 år senare har de kalhuggit hela biten där jag högg mig i bentet med yxan och på just den fläcken där jag stod har det precist byggts ett hus nu :uupps: Dröjer innan nog några hundra år blir någon skogsavverkning där igen.

Å andra sidan har hagen där Munter gick och betade vuxit igen med skräpskog, vi lade mycket jobb på att plocka sten och täckdika den hagen men nu har naturen tagit tillbaka den.

Ett par grannpojkar hade pappor som inte var bönder och det var med viss avundsjuka jag såg hur de hade hela sommarlovet för sig själva, bada eller fiska kunde jag glömma om vädret var bra, då var det skörden som kom först.
Tänker ibland att ungdomsgängen som hänger i centrum skulle mått bra av att jobba på samma sätt med sina familjer istället för "att inget ha att göra"

Saknar inte utedasset, 50 meter bort i änden på hönshuset. Inte kul att gå dit en svinkall vinterkväll när råttorna flydde när man öppnade dörren, höns drar alltid råttor... TV fans inte före mitten på femtiotalet så man samlades framför radion, mest för att höra på vädret då nästa dags planering hängde på hur vädret skulle bli!

11 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#504 » 20:54:14, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att sett slitet på en bondgård tänkte jag aldrig bli bonde :grin: Fast det är lustigt hur saker och ting utvecklar sig, jag äger ju sedan -74 en gård även om den bara är på 7ha och jag inte bedriver någon större verksamhet på den.
Min mor ville ju att jag skulle läsa vidare till ingenjör men jag ramlade ju ut där och ville bli bilmek. Slutade som senior engineer... Men det var julen krokig väg dit, bilmek blev jag ju i ett par år men ingen vanlig sådan direkt.

Men ni har ju fått följa min karriär här så ni är uppdaterade redan, min mor var i alla fall i slutändan stolt över mig :grin:

På tiden vi hade bondgård försökte vi ha en dräng till hjälp men det var ett kapitel för sig. Det fans en man, Albert som bodde i en liten stuga och levde på att ta extra jobb när bönder behövde hjälp men i skördetider var han ju efterfrågad. Så vi försökte leja in en från Arbetsförmedligen när far i huset skulle åka på repmånad mitt i skörden. Första var utskriven från Lillhagen och gillade inte det tunga jobbet så han fick ett nervöst sammanbrott och blev inlagd igen. Nästa var Dansk och fick sparken för att han var elak och slog en ko :uupps: Tredje var ryss och ville ha betalt efter varje arbetsdag, sedan gick han ned till Kungälv, 4km, köpte Vodka och söp till och sjöng ryska visor :eek: Gick inte så han fick sparken och min mor och jag fick själva bärga skörden! Slit men vi klarade det.

13 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#505 » 19:01:52, 13-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första drängen, Jan, dök upp igen nästa sommar fast inte som dräng då. Jag gillade Jan under den vecka han jobbade hos oss, han var en 10 år äldre än mig, alltså lite över 20 och lärde mig göra ordentliga slangbågar :grin:

Men han dök som sagt upp nästa sommar och hade då en bil och hyrde in sig i ett hus med två lägenheter en 600 meter från vårat ställe. Jan var ganska charmig och damerna föll för honom, att han var en slarver genomskådade de inte i början. En dag när han svängde in framför den hyrda lägenheten stod det en polisbil i vägen, de besökte de andra hyresgästerna. Jan tutade och de kom ut och flyttade på sin bil. Men sedan bad de få se körkortet och det hade han inget :uupps: Ridå! Hela trakten skrattade gott när ryktet spred sig. För min del hade jag nog legat lågt i det läget men vända och åka sin väg om poliserna sett honom komma vore också misstänkt.

Jag gjorde det en gång när jag kom körande med en folkvagn med svårt glapp i framvagnen och upptäckten en polis kontroll framför mig. Hade inte lust att riskera en flygande besiktning då så jag blickade och körde in på en avtagsväg innan kontrollen. Trodde jag kunde ta det lugnt men en titt i backspegeln visade att en polisbil kom efter mig :eek: Jag svängde in på parkeringen framför en villa och började gå mot huset, polisbilen stannade på vägen nedanför.

Började bli pinsamt och jag ångrade hela manövern men vad göra... Så jag fortsatte upp till huset och mötte en dam, för att förklara mig frågade jag efter vägen jag själv bodde på. Till min min förvåning visste hon inte var den låg fast det bara var två km bort :uupps:

Men jag återvände till min bil och nu hade polisbilen gett sig av, lärde mig att bättre ta tjuren vid hornen direkt än trassla till det för sig :grin:

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#506 » 09:10:28, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varit däckad med feber och frossa ett par dagar, på benen igen men snuvig och matt och lite hosta :sad: Men det kunde vara värre. PÅ tal om sjuk så var ju Lillhagens sjukhus nämt tidigare och för dem som inte är gamla göteborgare kanske jag skulle utveckla det lite. https://sv.wikipedia.org/wiki/Lillhagsparkens_sjukhus. Det var ju en tid då staten tog ansvar för de psykiskt sjuka, allt var inte bättre förr men en del är sämre idag :???:

Min vän, den gamle lastbilschauffören Daniel slutade sina dagar där efter att drabbats av svår demens :sad: Ett tråkigt slut, ibland kände han inte igen mig vid besök och när han hade en bättre dag och gjorde det så talade han om att åka hem till sitt hus i Lindome. Var bara det att hans släkt sålt huset så det fanns inget att återvända till men det kunde man ju inte säga, oerhört deprimerande det hela!

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#507 » 17:19:31, 20-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så var det påsk! Men påsken är inte sig likt från när jag var grabb, nöjesförbudet på långfredagen är borta sedan länge och affärens öppna som vanligt :uupps: Inga påskeldar och smällare/raketer som det var då, nyårs afton har tagit över den biten. https://sv.wikipedia.org/wiki/Påskbrasa.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#508 » 19:08:11, 22-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att påskeldarna försvunnit så spårlöst förvånar mig men med dagens torra väder kanske det är tur... Men jag minns när jag var grabb och blivit inbjuden till Daniel över helgen. För att göra det lite festligt åkte vi först till en järnaffär och köpte tre stora raketer vi skulle skjuta upp på kvällen :grin:

Nytt för mig som var en 9 år men också nytt för Daniel så när vi började förbereda stötte vi på problem. Raketerna levererades lösa med tre fyrkantiga träpinnar till :???: Vi läste bruksanvisningen till och där stod något om att man skulle tillse att pinnen löpte lätt i märlorna? Vi tolkade det som att pinnarna skulle köras fast i marken och raketen skulle träs över och starta uppåt med pinnen som startramp så vi hyvlade ned pinnarna så raketens öra på sidan gled lätt och så var det dags att skjuta upp.

Minns det som i går, skymning, vi gick längst ned i trädgården, körde ned pinnen och trädde på raketen som gled fint ned mot marken. Daniel tände stubinen och vi drog oss tillbaka en bit. Raketen tände och for uppåt med ett vrål mem på en fem meters höjd vände den om och for ned mot oss :eek: Sedan blev det lite kaotiskt, raketen for runt oss med en svans av eld innan det small som s*t*n och en svärm tjutande små projektiler for runt oss innan det exploderade i ett moln av brinnande kulor :uupps:

Äntligen tyst och stilla kände vi efter om vi fortfarande var helskinnade vilket vi faktist var men det var nog ren tur! Vi insåg att den där pinnen nog skulle varit fäst vid raketen för att ge den rätt styrsel i luften men det var så dags då!
Vi hade ju två pinnar som vi inte hyvlat på då vi trodde vi kunde använda samma pinne till alla så vi kunde fixa till och rädda de två återstående raketerna men det kändes lite avslaget att skuta upp dem efter dramat med den första!
Kan tyckas underligt idag att en vuxen man som Daniel inte viste hur men skjuter upp en raket men det var i alla fall precis vad som hände :grin: Det var ju före internett och TV fanns så vi borde kanske frågat säljaren om lite råd...

16 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#509 » 17:57:07, 04-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte berätta lie om hur en vanlig tjänsteresa var för en 20-30 år sedan. Började med att en produkt vi tillverkat på IC skulle ut till en legotillverkare istället. Förteget själv har ju bara stora liter utan flexibilitet att göra mindre mängder än åtskilliga hundra ton i stöten.

så det började med att jag fick frågan om Fransmännen kunde tänkas klara jobbet vilket jag sade ja på. Förhandlingarna om priser med mm var inte mitt bord så det gick ett par veckor innan jag fick höra att det var beslutat och jag skulle åka över och hålla i första testkörningen där. Så efter en dela mail fram och tillbaka var datum satt, de beställde hotellet åt mig, jag ville ha https://www.hotelchateaudesissi.com och så beställde jag flygbiljetter och hyrbil.

Dagen för resan kom, jag gick upp 4 på morgonen och åt frukost och invända taxin. Han ringde och hittade inte mitt ställe, vid fråga var han var, var han nere vid Göta älv :eek: Då visste jag i alla fall var han kört fel och kunde dirigera honom rätt. Sade hej då till frugan och bordade taxin för att åka till Landvetter. Inga problem där denna gång, en gång var planet trasigt och jag fick byta till inrikes hallen och flyga till Arlanda, nya plan där och flyga tillbaka samma väg för att landa i Paris många timmar försenad. Nu landade jag i Paris i rätt tid och efter lite väntan fick jag ut en hyrbil, en Audi A3 vilket var en storlek mindre än jag beställt innan men det fick duga. Så var det bara att börja ta sig ut genom Paristrafiken, lättade när man passerade Le Mans. Jag valde småvägarna ut mot kusten, provat betalmotorvägen men tråkig och ideliga stopp vid betalstationer.

Hinner inte mer idag så forts följer.

11 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#510 » 09:05:28, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att kört en 15 mil var det dags för en mat och piss paus, blev på McDonalds strax före Rouens flygplats. Sedan ned till själva staden, en historisk stad med många kyrkor men den täta biltrafiken gjorde att jag bara ville ta mig igenom så snabbt som möjligt. Efter Rouen tog jag en halvtimme för att köra av stora vägen och kolla en slottsruin byggd av Robert med smeknamnet Djävulen.https://sv.wikipedia.org/wiki/Robert_I_av_Normandie. Mitt historie intresse! Ställde bilen på en öde parkering med ett minnesmärke, stavade mig igenom den franska texten och det handlade om hur ett franskt artilleri förband utmärkt sig där under fransk-tyska kriget på slutet av 1800 talet.
Såg i mitt inre hur de tyska och franska artilleristerna duellerat och omgrupperat med sina hästdragna kanoner.

Resterna av slottet var i privat ägo och inte öppet för visning så efter en titt vände jag tillbaka till bilen, där skrämde jag iväg två grabbar på en moped som visade intresse för min bil. Hade jag kommit några minuter senare hade det inte varit bra :uupps: Hade lämnat min väska synligt i baksätet...

Forsatte utåt kusten och det lilla samhället där fabriken ligger i utkanten. Dags att börja jobba :grin: Men det kommer vi till nästa gång.

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se