Mera återmonteringsbilder. Här ska navet monteras. Jag har nya axeltätningar,
O-ring och glidringen med måtten 283x295x13 av HDPE plast som jag hade liggande, en plastskiva, så det blev en skarv men inget som stör då denna enbart ska hålla smuts borta från axeltätningen. Original verkar vara nån form av PTFE-plast men min förra HDPE ring hade hållit hyffsat bra de här 1300 timmarna så fortsätter med det.
Och med navet på plats på boggiaxeln. Jag började med att smeta in de nya indien lagrena med axelfett men kom till den slutsatsen ganska snabbt att om jag fyller hela navutrymmet med det fettet kommer inte boggin röra sig mera, ens med lass. Det är helt enkelt för mycket kontaktyta för den tröga tjäran.
Så blev att tömma i från centralsmörjningspytsen i stället. Här återstår att dra fast tätningsmanteln till innertätningen med hakmuttern. Denna lagring ska faktiskt förspännas närmare 1000 newton så inget man roterar för hand mera detta.
Men då hade man ju inget mer att göra på dumpern då inga bromslameller ännu kommit, så då började det klia i fingrarna att åtgärda mera fenomen... Vänstra styrcylindern har jag inte kunnat smörja på ett par år så kanske idé att riva den nu då. Har provat tidigare också men konstaterat att här behövs en massa jävlaranamma för att komma i mål så det har blivit uppskjutet... Båda tapparna är stockade i smörjkanalerna, bakre tappen sitter helt fast i öronen, främre sitter i ledlagret. Så nu blev det att prova sågen. Med "
Torch" bladet som är det enda som biter på härdat stål.
Första kapningen tog en halvtimme, 45mm tapp:
Andra kapningen tog 45 minuter. Märks inget med fingret att bladet skulle blivit slött(slöare) men tydligen nöts det nog. Det börjar bli på gränsen om det är värt det... Diamantbladet i sig kostar bara kring 15 euro men man kan nästan skära bort hela öronen och spika dit nya på tiden det tar... Fyra skruvdomkrafter räckte föga för att få loss tappen ens från ena örat, så det blev att avlägsna den och skära igenom de återstående stumparna med skärbrännaren.
Blir nya tätningar,
kolvstång, tappar(expander) och
ledlager medsamma vi håller på...