Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Kan man räkna ut när en lastbil välter?

62 inlägg • Sida 4 av 5
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

mattiaz (trådstartaren)

#46 » 15:38:20, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Det gick ju sådär med den Unimogen... :aaargh:
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil



Ivar Risslén

#47 » 15:49:48, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Berätta mera. Att bara visa en bild ökar bara nyfikenheten hos oss.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

jörgen.ottosson

#48 » 16:02:35, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

har den "spontan antänt" där den stod parkerad? :uupps:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

mattiaz (trådstartaren)

#49 » 16:09:38, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr inte mycket att berätta. Vi hade gjort upp affär med ett företag i England som säljer Unimogar över hela världen. Dom hade en del jobb som skulle utföras på den, fixa tillbaka vänsterstyrningen, montera krypväxellåda, en större service, mm.
Meningen vara att vi skulle flyga dit i början på November och inspektera att allt var i ordning. Den skulle sedan skeppas hit till Sverige. Väl här så skulle vi ha byggt en påbyggnad och blästra/lackera den innan vi skulle ta den i bruk.

Under natten mellan lördag och söndag så brann den tyvärr upp av okänd anledning.

Tyvärr så är det inte så lätt att få tag på den modellen. Den är den minsta av dom riktiga Unimogarna och den finns inte att köpa ny längre.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

igelkottar

#50 » 16:12:43, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:shake_hands: :shake_hands: :shake_hands:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

jörgen.ottosson

#51 » 17:41:38, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

...Mycket tråkigt :sad: Hoppas du hittar något annat objekt.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

mattiaz (trådstartaren)

#52 » 12:58:20, 14-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Nu är vi på g igen. Var till England för att provköra och inspektera allt jobb de hade gjort på denna. Måste säga att företaget som säljer den har tagit ansvar för händelsen. Det har varit mycket jobb med att få denna till samma spec som den förra. Dom är lite ledsna över att dom inte får färdigställa den med ny lack och så men eftersom vi ska bygga på den hemma så blir det lite ogjort arbete. Flaket kommer för övrigtfrån den som brann. På denna satt det en lift från början.
Skeppas hit i början på mars. :thumme:

5 personer gillar det här inlägget.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Filijox

#53 » 22:21:15, 15-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis!

En såndär vill jag också ha, får man fråga om ungefärlig slutsumma på ett sådant köp?
Filijox
 

mattiaz (trådstartaren)

#54 » 13:07:49, 18-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har alldeles bommat din fråga men ca 560tkr. Sedan tillkommer vår påbyggnad.

Ska skeppas över hit i natt om jag förstått det rätt.

1 person gillar det här inlägget.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

akkamaan

#55 » 00:43:36, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gammal tråd men inte märkt som olöst. Slänger in mina 2¢
Många har redan nänmt att om tyngdpunkten kommer utanför stödytan så stjälper vi. Det är så klart korrekt.
På traktorer och andra fordon med luftpumpade gummihjul så måste man komma ihåg att det inte är utkanten på däcket som blir stödkant. Utan man brukar anta däckets centrum som stödkant. Nu är inte det hela sanningen heller då vi har en fälg som kan komma med i kalkylen. Ett racingdäck med 500mm bredd och 20-profil där kommer säkert fälgen att förbättra balansen. På ett normal 80-profildäck kommer inte fälgen med i kalkylen på samma sätt om nu inte däcket har väldigt lågt lufttryck och redan är "komprimerat" på plant inderlag.

Vad gäller tyngpunkten och dess lodlinje så skall lodlinjen ses som en pendel som svänger fram och tillbaka när man kör över hinder på endera sida av fordonet. Fjädring och däck kan sätta pendeln i svängning så att den närmar sig stödkanten på grund av de dynamiska sidledskrafterna även om "stubben" i och för sig inte orsakar nåt ansenligt sidlut. Det dynamiska sidledskrafterna ökar med fordonshastigheten. Därför så måste de svåraste sidledshindren tas med lägsta möjlliga hastig och hastighetskontrol. Min bild här nedan visar principerna för hur man kan kalkylera grafiskt när stjälpning kommer att ske. Problemet är att uppskatta tyngpunktens höjd över marken. Blå pil representerar olastad, och röd pil med viss last.
Bild

Det har på skogsmaskiner, större skotare, blivit vanligt med breddning av lastutrymmet, från nästan 3 m till närmare 5m för att kunna hålla ner tyngdpunkten vid fullt lass. Det tankesättet gäller även t ex vattentankar. Bättre med en bred men låg tank än en smal och hög tank. Naturligt vis måste tankar ha både flera tvärgående och flera längsgående "skvalpplåtar för att förhindra lastförskjutning men också för att minimera de dynamiska sidkrafterna som påverkar tyngdpunktspendeln.

Hydrostatisk transmission ger sån kontroll medan fordon med momentomvandlare måste hållas tillbaka med färdbromsarna når "toppen av stubben" nås.
Detta var något som Scania tog fasta på när det i slutet av 1960-talet utvecklade militärens Terrängbil 30 4x4 och Terrängbil 40 6x6. Båda dessa hade helautomatiska växellådor med momentomvandlare, men var utrustade med en smygkörningsfiness, man tryckte in en knapp och fick ett lätt bromstryck anlagt på färdbromsarna och hokus-pokus så hade man en terrängbil som uppförde sig som om den hade hydrostatisk transmission. (Var med och testkörde 24 timmars utmattningsprov av Gunnebo "snökedjor" (slirskydd) på bl a sommargrusväg 1973)

Hittade denna bild som lär komma ur Mercedes Unimog handbok
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

mattiaz (trådstartaren)

#56 » 08:42:02, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ett bra inlägg :thummar:

Utformningen av tanken är väl en sak som man måste tänka till på antar. Om man kör på en bred tank och kör på skrå så skulle ju det kunna innebära att man välter efter ett tag. Om tanken är halvfull och försedd med skalpskott. Eller tänker jag fel? Nu ska man inte köra på skrå, men principen.

På denna har vi möjlighet att justera däcktrycket från hytten för att maximera dragkraften vid terrängkörning. Har inte tänkt på att det även förbättrar stjälpegenskaperna.

På grund av osäkerheten med brexit så ville vi få hem bilen så snart som möjligt och efter lite strul så kom den till hamnen i Gbg i lördags. Dessvärre var var gamla lastväxlare på verkstad då den ska lackas om och få sig en allmän uppfräschning efter 30år. Men verkstaden var hjälpsamma och slängde på de gamla skärmarna och lite belysning så jag kunde sticka ner och hämta hem Unimogen.

Flaket kommer för övrigt från den som brann. Planen är nu att regbesikta den så snabbt som möjligt för att sedan planera själva påbygget.


Bild

4 personer gillar det här inlägget.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

akkamaan

#57 » 14:33:07, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattiaz skrev:Utformningen av tanken är väl en sak som man måste tänka till på antar. Om man kör på en bred tank och kör på skrå så skulle ju det kunna innebära att man välter efter ett tag. Om tanken är halvfull och försedd med skalpskott. Eller tänker jag fel? Nu ska man inte köra på skrå, men principen.

Nej du tänker inte fel. Men man kan tänka sig isolerade ska lpskott dvs separata längsgående tankar med öppningsbar kran imellan
På denna har vi möjlighet att justera däcktrycket från hytten för att maximera dragkraften vid terrängkörning. Har inte tänkt på att det även förbättrar stjälpegenskaperna.

Min kommentar om däcken var mera teori. I praktiken så vill du nog inte "köra på fälgen" för att få bättre stabilitet vid skråkörning. Men visst, lägre tryck sänker tyngdpunkten några centimeter. Problemet när det lutar är att du får viktöverföring till "damsidan" vars däck får ökad belastning och kläms ihop mera och bergsidans däck kommer att expandera och hjälpa till med stjälpningen. Kan du reglera trycket i däcken individuellt så visst kan du dra lite "balansnytta" av det om du har tid att "vänta på pumpningen"...

På skogsskolan där jag jobbade gjorde vi kontrollerad tippning av skogsmaskin och lärde oss den vägen hur mycket en maskin kunde luta utan att stjälpa. Eleverna som körde gjorde i byxan långt långt innan de var ens i närheten.
Vi satte en lutningsmätare, en löst hängande pendel på framrutan med lutningsgrader på en skala bakom. Om pendeln pendlade för hastigt så körde de för fort. Speed kills även när det går 2km per timme
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Orsa

#58 » 16:24:13, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I bandvagnarna ställer man kanske in en 1kbm plast-IBC i bakvagnen när det är bråttom. Beredskapsvagnarna i depå är ju universella. Men det finns nån anpassad med specialtank.
Det är förstås inte optimalt med en IBC uppepå sittbänkarna. Vagnarna utrustade med "fast" tank har förstås nerbyggd botten i fotutrymmet för att få ner tyngdpunkten. Två IBC:er har också körts, sa dom på bandvagnsutbildningen men det blev för tippigt i praktiskt bruk med omkullagda bandvagnar. Nog så tippigt med bara 1 tank.

Det som diskuteras i tråden är ju ren matematik. Så visst kan man räkna exakt i teorin. Det gäller få ner tyngdpunkten och att tyngdkraften inte får "dra neråt" i tyngdpunkten utanför yttersta stödpunkten. Som ingenjör kallar man det stabilitetsberäkning.

Skvalpskott är en viktig sak om man bygger tank. Annars "far ju tyngdpunkten omkring" hejvilt plus att skvalpvågen ger en snärtig knuff i sidorna på tanken. Kallas för dynamiskt tillskott i en teoretisk beräkning. Dynamiskt tillskott på ett terrängfordon kan inte beräknas exakt. Det blir för komplext.

Det är bara att bygga så hyfsat optimalt det går i praktiken. I terrängen kan sen i princip vadsomhelst hända.

Ska man leka med matematiken kring tyngdpunkten måste man pumpa/styra vatten mellan tankar, som tysklandsfärjan, för att flytta tyngdpunkten, eller varför inte ett "halvbandarknep". Sätt kran på Unimogen så ni kan hänga ut kranen åt sidan. Lite virke i gripen på halvbandarn håller emot hur mycket som helst.
Fundera på ett ett helfat med släckvatten i kranen så har ni en stadig motvikt att leka med om ni vill köra så spännande att ni riskerar välta. Det kommer inte kännas avstressande och roligt med en omkullagd bil inne i ett brandområde,
tycker jag.

1 person gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

mattiaz (trådstartaren)

#59 » 23:06:39, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå skvalpskott så såg jag en film från några i USA som byggde en tank som skulle på ett fordon. Dom hade inga skvalpskott utan fyllde tanken med något som påminde om innebandybollar innan dom stängde igen den. Det tyckte jag var innovativt :smile:

2 personer gillar det här inlägget.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

texas5020

#60 » 07:23:20, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men minskade fyllnadsvolymen betydligt... :klia:
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se