Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Nyinköpt LM 620

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Johannes Parbring (trådstartaren)

#1 » 22:29:19, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Shoppade en tidig LM 620 härom veckan. Ska ha den hemma på villatomten för att bära snö och ved.
Misstänker att det är en riktigt tidig då den har trumbromsar, Bosch-pump och avsaknad av tankmätare. Dock går motorn helt himelskt, har lustigt högt monterad ljuddämpare och är lättstartad något så vansinnigt.

På åtgärdslistan står service och lite allmän koll. Skall montera bättre lampor bak tex. Har hunnit byta bränslefilter, rundsmörja och köra justera bromsar än så länge.

Den drar klockrent på alla växlar förutom 1:an framåt. Den drar även där, men klart sämre än på de andra. Blir något sämre när den är varm, så misstänker något litet internläckage. Ska försöka besluta vad jag skall köra med för olja (röd i nu, av okänd modell), byta filter och tippa i Omega-tillsats.

Oljetrycksmätaren till lådan rör sig inte pga ledningen gått av under maskinen (den blå slangen, som är pluggade vid lådan). Den blå plastslangen är ca 5 mm i diameter, dvs mindre än vanlig för centralsmörjning. Jag har varit hos lokala Hydroscand-leverantören, och de hade inte slang och nipplar av rätt modell. Misstänker att den har något i tum original.
Någon som vet var jag kan fynda sådant? Eller kan det vara lämpligt att hitta någon form utav adapterhylsa för att kunna sätta dit elektrisk givare med tillhörande mätare?


Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Och så går det ju en del tid för vedarbete den här delen av året. :grin:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81



Stridis2

#2 » 23:44:00, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den blå slangen ser ut som vanlig tryckluftsslang. Är det inte absolut rätt diameter så kan man värma i hett vatten och sedan kränga på en något större nippel. Finns både skruvnipplar och med snabbkoppling. För din användning hade jag tagit skruv alla dagar i veckan. Vet inte vilket tryck den utsätts för, alltså om slangen håller. Men oljetrycksmätaren är kanske graderad? Annars kan du säkert få tryckuppgift från våra duktiga medlemmar här på M. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se