christer.stromhult skrev:Började så att den inte ville starta mer efter första veckan med minusgrader på hösten trotts
motorvärmare. Bytte då filter i tron att frysning där kan vara problemet, hittade sedan en trasig bränsleslang mellan filter och pump men den är bytt. Får ändå inte igång den. Har pumpat med luftningspumpen och har verifierat att det kommer ut via luftskruven på filtren och slanganslutningen till pumpen. Efter det är det stopp, pumpat i minst 20min men det kommer ändå inte ut via den spridarutgång på pumpen jag lossat.
Nu börjar ideerna ta slut
, tips mottages!
Då det inte är samma pump som på bilderna är det nog en Bosch pump. Den satt på de tidigaste 640. Det är samma som BM Boxer 350.
Börja med att öppna luftskruven på bränslefiltren och pumpa till det kommer luftfritt
bränsle där. Slutar det inte att komma
luft så är det en läcka på bränsleledningen mellan
matarpump och tank. Eftersom det är undertryck i den ledningen så läcker det inte något utåt.
När du har luftat färdigt på bränslefiltren så finns det en
kran på insprutningspumpen som man öppnar och luftar med. Samma där lufta till det kommer luftfritt bränsle.
Nästa steg är att öppna muttern på ett bränslerör uppe vid spridaren, det räcker med något varv. Kör sedan på startmotorn till det slutar komma luftblåsor vid muttern. Dra försiktigt åt den muttern, du behöver inte dra något hårt för det är lätt att dra sönder konan på röret. Fortsätt på samma vis med nästa rör. Har man tur så kan den starta när man håller på att lufta och då är det bara dra åt muttern och låta motorn gå en liten stund så att eventuell kvarvarande luft försvinner.
PS. Är det du som har lagt in bilden på ditt sista inlägg så är det en Simms pump men tillväga gångs sättet är det samma vid luftning.