Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Volvo bm 641 4x4

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Opelz (trådstartaren)

#1 » 10:07:25, 31-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej är ny på forumet funderar på att köpa denna maskin, men har detta fel vet någon vad det kan vara vågar man köpa? Växellåda slirar på 1'ans växel,hög/låg, stillastående.
2'ans växel hög/låg drar .
Opelz
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:55:44, 31-03-2019
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)



LeifAndersson

#2 » 10:55:05, 31-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags för transmissionsrenovering. Kostar mer än att köpa en fungerande maskin om du lämnar bort jobbet. Och inget man gör själv så det är ett rätt solklart demonteringsobjekt du hittat. Den har så pass stort restvärde till skrot så det brukar sluta så när de har allvarliga transmissionsproblem. :sad: Kan lätt kosta 50k + moms eller mer att reparera! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Opelz (trådstartaren)

#3 » 11:10:54, 31-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar
Opelz
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:55:44, 31-03-2019
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Johannes Parbring

#4 » 21:13:58, 31-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blev sagd angående en 620 att detta sannolikt hade att göra med att lamellen på 1:an framåt var sliten, och att detta var tämligen billigt att åtgärda, då den drar bra på alla växellägen utom just 1:an framåt.

Kommentar på det?
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81

Turbodiesel

#5 » 21:16:40, 31-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är mycket & tungt jobb att komma åt att byta interna delar i den transmissionen, är man inte rädd för det så.. Ska det lämnas bort är det en annan sak.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

LeifAndersson

#6 » 07:28:12, 01-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du en bra utrustad tung verkstad och själv är en rutinerad mekaniker på både tungsskruvning och på reparation av transmissioner så kan du komma undan med delar för c.a 10000:- + moms. Sedan är det ju upp till var och en om man tycker det är billigt. Räkna med en veckas arbete första gången, och 3-4 dagar andra gången när lådan ska ur igen för att det inte funkar efter första försöket med budgetreparation. :sad:
En renoverad hydraultransmission med obligatorisk ny oljekylare landar på 50k + moms. Och arbetskostnaden är från 20k + moms.
Så billigt är kanske inte vad man tänker på i första hand när dessa transmissioner inte vill längre! :sad: Ekonomisk katastrof är närmare till hands att tänka! Finns nog anledning till att haverier som detta mycket sällan repareras i dag utan maskin bjuds ut till försäljning som "gör det själv objekt" ofta med påståenden om att det är ju billiga delar men jag har inte tid att göra det själv, eller mer seriöst säljs till demontering när de har högt restvärde även som defekta som organdonationer till andra maskiner.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Johannes Parbring

#7 » 19:11:42, 02-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde ett litet test jag blivit tipsad om. Varmkörde maskinen, och använde alla växlar. Ställde mig sedan på plant underlag, lade i friläge och varvade motorn rejält. Två av fyra gånger ville den driva pyttelite framåt. Liksom en antydan till driv.

Kollade sedan oljestickan, enligt bilderna nedan. Ganska röd och fin olja, men "smutssträngar". Luktar inte särdeles mycket, men KANSKE pyttelite bränt.

Kommentar på detta?


Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81

Claes Folkesson

#8 » 19:18:43, 02-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen större vana av baklastare men behöver man ettan eller är maskinen användbar ändå?
Måste man ha ettan skulle jag leta vidare om den inte är så billig att man kan prova laga själv och sälja delar om man inte klarar av reparationen.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

Johannes Parbring

#9 » 19:39:01, 02-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag anser att det går bra att klara sig utan 1:an framåt, då låga 2:an duger gott till att flytta snö och bära lastpallar. Men man vill ju inte att hela lådan skall bli värre och värre...
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81

LeifAndersson

#10 » 07:27:46, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du överanalyserar, slirar ett paket med bibehållet manövertryck i lådan så är det slut på lameller i det paket. Slirar det och oljetrycket dyker då kan det vara andra fel, men i de flesta fall så måste transmissionen öppnas i vilket fall. Men har du stabilt tryck och undviker att använda det slirande paketet så är det inga problem med att köra vidare, det finns en hel del maskiner där ute som tappat driften på vissa "växlar" som används för fullt. Och skulle det hända något ytterligare i transmissionen så går de till maskinernas himmel. Men har du ostadigt oljetryck så ska du inte köra maskinen alls, för då kommer ett fel att leda till ett annat rätt snart, och då minskar restvärdet på maskinen. Så koncentrera dig på att kolla upp trycken, och fundera inte så mycket på resten, att den inte drar på en "växel" vet du ju redan! Att oljan luktar lite bränt beror på att du då och då "provar" den slirande växeln i hopp om att den ska ha självläkt. Använd den inte alls så blir du av med lukten av bränd olja och du frestar inte på resten av transmissionen onormalt om trycken är normala i övrigt. Vid alla problem med hydraultransmissioner är det tryckmätning som gäller om man vill fördjupa sig i problemet.
Även en "fullt" fungerande närmare 50 år gammal hydraultransmission har säker vissa egenheter om man nagelfar dem ordentligt, men det har alla gamlingar! Allt är inte som förr, men strular trycket har man allvarliga problem som kommer att förvärras om det inte åtgärdas...
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Johannes Parbring

#11 » 11:11:19, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan hända att jag överanalyserar, men jag frågar för att jag vill veta och bli klokare. Ditt svar nu gjorde mig klokare, så tack ska du ha! :)
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron