Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Hydrema 807 glapp i leder

14 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

SwedeTee (trådstartaren)

#1 » 23:21:10, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt novis på det där med grävlastare men tyckte iallafall att det kanske inte vore så dumt med en gårdsmaskin. Så det blev en Hydrema 807 -83 i hyfsat skick. Nu har jag fixat elsystem, bromsar och lite av varje...rosten får vänta :grin:
Hittade detta forum och imponeras av kunskapen och hjälpsamheten som finns här. Så jag frågar på och hoppas på svar...
Jag har grävt en del nu och börjar få snits på själva grejen men irriterar mig lite på glappen som finns i lederna på grävaggregatet.
Finns det nån standardlösning på hur man får tightare leder?
Fråga 2.. efter att ha fått bromsarna att funka...eller ja allt utom handbromsen...hur är tanken att den ska funka?
Vajer och länkarm är uppsmörjt och funkar nu men det är helt stumt?! Länkarmarna påverkar ju hjälpcylindrarna bak men jag får inte ihop det med att det är en dragande rörelse på cylindern? Och oavsett..det är fortfarande helt stumt
SwedeTee
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:49, 22-08-2018
Ort: I skogen utanför Älmhult
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hydrema 807 -82



magirus

#2 » 23:33:51, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sök i Downloads :thummar:
Jag fann detta samt mye mer (dock inte med modellnumret 807) genom att bara söka på "hydrema"

Instruktionsbok Hydrema 800/805/807

Hydrema 807 reservdelskatalog

Lycka till :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

SwedeTee (trådstartaren)

#3 » 08:59:54, 05-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack.. det kan behövas :smile:
Jodå jag har sökt i downloads och hittat mycket nyttigt.
Manual och res.delskatalogen är också nerladdade och användbara
Men just glapp och handbromsfunktionen har jag inte haft nån framgång med..
SwedeTee
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:49, 22-08-2018
Ort: I skogen utanför Älmhult
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hydrema 807 -82

P Andersson

#4 » 19:55:33, 05-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamla maskiner brukar ha gått om glapp i lederna, min 807a har expandertappar i många av lederna men inte bra ändå
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

Turbodiesel

#5 » 21:31:27, 05-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Expandertappar tar ju bara upp glapp där det inte ska vara glapp alls (i fästöronen) Det är ju ingen lösning som kan hindra, eller åtgärda slitage, varken i bussningen eller på tappen.

P-bromsfunktionen vet jag inte hur den ser ut. Går det att ta några bilder på konstruktionen ?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#6 » 00:01:51, 06-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

SwedeTee skrev:Jag har grävt en del nu och börjar få snits på själva grejen men irriterar mig lite på glappen som finns i lederna på grävaggregatet.
Finns det nån standardlösning på hur man får tightare leder?


Standardlösningen är att byta bussningar och tappar.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

SwedeTee (trådstartaren)

#7 » 01:05:07, 06-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja att det blir slitet och glappt på en gammal maskin förstår jag men ni menar att lösningen är att trycka i större bussningar och tappar isåfall? Hmm..jag ska prova att plocka isär nån led och se hur illa det ser ut...skulle det kunna vara blecken/bitarna i över resp underkant av expandern som är söndersmulade..Det går kanske att få dit större expander? Sitter det expander i alla leder?

Jag ska ta lite bilder på handbromsfunktionen så kanske man får lite mer klarhet..

Hur är d på Hydrema..ska d sitta nån form av dämpning i hydrauliken? Dvs när man släpper nån av spakarna att det inte blir tvärnit...eller handlar det bara om att vara lite mjuk och följsam l rörelserna...typ som med kvinnor :grin:
SwedeTee
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:49, 22-08-2018
Ort: I skogen utanför Älmhult
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hydrema 807 -82

johnneballe

#8 » 19:31:23, 08-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En maskin ska behandlas som den vackraste kvinna som finns!! Handbromsen: På spakhandtaget är det en justering. skruva på handtaget så du känner eller ser att Vinklen på handtaget ändrar sig. senlöser det sig själv.
Användarvisningsbild
johnneballe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:44, 16-10-2013
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000, Ford 6600-4wd. IH 484.

Stridis2

#9 » 20:15:18, 08-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du missförstår nog förslagen om att minska glapp. Inte för att jag är någon expert, knappt ens novis i det här sällskapet, men här är min tolkning:
Om det inte ska röra sig någonting men hålet är för stort och runt kan man sätta i en expander. Detta görs alltså i fästöronen. Tappen är konisk i båda ändar och man spänner in en kona över varje tappända som då expanderar och fyller ut det för stora hålet.
Är hålen inte runda får de arborras runda innan man sätter i expander.
Man kan svetsa i material i tapphålen och sedan arborra dessa runda. Då slipper man en expander och kan köra med vanliga (mycket billigare) tappar.

Rörelsen i leden ska ske mellan tapp och bussning. Oftast är slitaget bara på tappens utsida och bussningens insida. Då byts de till nya i samma dimension som original. Är hålen till bussningarna slitna arborras dessa och en grövre bussning sätts i, alternativt svetsas material i och arborras upp till rätt dimension.

Finns säkert andra sätt också, men dessa är de (så vitt jag vet) vanligaste sätten att lösa glappande leder.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Jac

#10 » 20:53:51, 08-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet


2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

SwedeTee (trådstartaren)

#11 » 22:16:46, 08-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

johnneballe skrev:En maskin ska behandlas som den vackraste kvinna som finns!! Handbromsen: På spakhandtaget är det en justering. skruva på handtaget så du känner eller ser att Vinklen på handtaget ändrar sig. senlöser det sig själv.

Där är vi överens :smile:
Justeringsskruven har jag provat men det har ingen verkan.. länkarmen som handbromshandtaget påverkar är helt stum. Länkarmen som går in i cylindern rör sig varken ut eller in.
Jag ska ta lite bilder senare i veckan
SwedeTee
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:49, 22-08-2018
Ort: I skogen utanför Älmhult
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hydrema 807 -82

SwedeTee (trådstartaren)

#12 » 22:30:39, 08-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis 2.
Tack för ett förtydligande..jag får slita isär joxxet och hoppas att jag upptäcker att det kommer att räcka med att byta bussning och tapp.
SwedeTee
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:49, 22-08-2018
Ort: I skogen utanför Älmhult
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hydrema 807 -82

SwedeTee (trådstartaren)

#13 » 09:10:33, 09-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac
Tack för länktips....nu fattar jag omfattningen av projektet och känner att jag ska koppla in lite kompetens i vänkretsen innan jag går vidare

To be continued
SwedeTee
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:49, 22-08-2018
Ort: I skogen utanför Älmhult
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hydrema 807 -82

SwedeTee (trådstartaren)

#14 » 22:51:13, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och till slut lite bilder på handbromsfunktionen..har inte fått funktionen där man roterar bilderna att funka men d kommer nog.

Bild

Handbromsen påverkar mekaniskt via vajer i länkarmen och drar en axel som i sin tur drar i kolven i hjälpcylindern

Bild
Bild

Men det går alltså i nuläget inte att röra axeln som går bak till cylindern. Varken in eller ut...

1 person gillar det här inlägget.
SwedeTee
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:49, 22-08-2018
Ort: I skogen utanför Älmhult
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hydrema 807 -82


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se