Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

roddjers mickel, meck och MacGyver (å lite annat...)

119 inlägg • Sida 3 av 8
Diskutera teknik här

roddjer (trådstartaren)

#31 » 21:10:34, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Ja men då är vi överens kotten! - :grin:

Nästan.
igelkottar skrev:Jag har fått lära mig att stort som ett riskorn är mer än tillräckligt att dela på för 2 ytor...

Japp, kanske mindre. - :klia: - Beror på hur stora ytorna är också.
Min gamla AMD Thunderbird var i storlek som den mindre coren i bilden ovan om inte ännu mindre. Några Intel jag fifflat med senare kanske har en core som är 4-5 ggr större än den vilket tydligen, enligt Yotubeeftersökning, är en skyddsplåt över den egentliga coren.
Kluttarna på bilden ovan är ungefär som ett riskorn varav en del försvinner i "spatelprocessen".

igelkottar skrev:...Dra ut med spatel i ett jämnt tunt lager på båda ytor, lägg ihop, vrid fram och tillbaka skruva ihop...

- :thumme: - Precis så gör jag med.

igelkottar skrev:...Detta för att om man lägger ett tjockt lager så bränner pastan och blir hård och för inte över värmen. Pastan ska bara vara för att se till att ojämnheterna jämnas ut och inte vara som ett lager emellan som ska föra över värmen.

Att den "bränner" och blir hård spelar nog mindre roll, den rent av ska "bränna in sig" lite. Tar några dagar innan pastan "sätter" sig efter montering och man uppnår full effekt. För mycket, för tjockt, med pasta däremot ökar avståndet mellan kylfläns och core vilket gör värmeavledningen sämre. Pastan i sig förbättrar inte avledningen, alltså den leder inte värme "bättre" än metallerna gör. Den är till för att minimera ojämnheter och framförallt se till att luft inte kommer in emellan kontaktytorna. Luft leder värme dåligt. Ju närmare 100% dikt anliggning mellan ytorna man kommer, desto bättre avledning. Kanske därför denna besatthet av spegelblank (plan) yta på kylflänsen? - :klia:
Det bästa vore väl om man lödde fast flänsen direkt på coren men... det har sina nackdelar... - :vissla:

Lager. Ja det är en balansgång. Det är faktiskt bättre med ett för tunt lager än för tjockt vilket kan tyckas märkligt. Men jag anser det är av vikt att få flänsen att ligga an mot HELA coren. Jag "riskerar" hellre något liiiiite tjockare lager i appliceringsprocessen för att säkerställa kontaktyta på hela coren.

Har varit lyckosam hittils i mina datormekardagar. Inte haft nå ogynsamma temperaturer eller brännt upp något. Förutom min lilla Thunderbird när den skulle bytas ut mot nyare. Experimenterade lite för offensivt då. - :mrgreen:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



roddjer (trådstartaren)

#32 » 15:30:06, 07-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Köksfläkt...

Så ett inlägg på temat "klantarsel till hantverkare"...


Slang från köksfläkten går upp genom taket i köket...

Bild


Lite tight mellan huv och slang, eller vad tycker ni...

Bild
Bild


Gjorde en strut för att passa in plåt mot den klantarsliga genom föringen från taket. Snällare vinkel för slangen och därmed bättre luftflöde.

Bild
Bild


Hela den här sagan började med att det drog kallt som - :cencored: - genom fläkten när det blev lite kallare ute. Hmm...
Visade sig att slangen från fläkt upp till genomföring var på tooook för lång viket fick följden att slangen korvade ihop sig i nederkant. Det i sin tur gjorde att två små spjäll i toppen på fläktdelen fastnade i slanghärvan i halvt öppet läge när man slog av fläkten. De är ju tänkt att fläktluften ska trycka upp spjällen vid drift och sen ska de ramla ner av "tyngdkraften" när man slår av. Sket sig i och med slangkorvningen.

Tänkte först att ta av slangen lite för att "dra ut" den lite, bli av med "dragspelet" nedtill och vidga omkretsen inuti. Jodå, gick väl bra till slut. Notera dock i bild 4 att klantarsel till glad amatör (alltså undertecknad...) lyckats kapa slangen liiiite för mycket, ca 3 cm för att kunna dra över den över stosen på fläkten...
- :slag: -
Fick ta den avkapade delen och kränga över den i den övre delen och liksom skarva lite för att få till lagom längd. Blev ganska bra efter adekvat svärande. Inte direkt så det läcker.
Yxade sen till en övergång från takets sarg till övre delen på huven av den minst skitiga, folierade bit spånskiva jag lyckades gräva fram ur arkivet. Får duga. Lite spackel här och där och det ser nästan proffsigt ut. - :grin:
Den skarpögde ser galler i bild 3 på huven men inte i bild 5. Beror på att huven har två delar. Den övre står i den nedre och skjuts upp mot taket vid (korrekt) montering. Gjorde struten från taket till överkant på yttre/nedre huven. Trots krånglet med vinklar verkade det ändå det lättaste och "snyggaste" alternativet. Behövde endast borra två istället för fyra hål genom kaklet t.ex.
Hade snickarna gjort genomföringen för slangen närmare väggen eventuellt men en egenkonstruerad förhöjd sarg från taket hade detta kunnat undvikas. Det var synd de inte gjorde det.


edit: "överskrift"...
Senast redigerad av roddjer 17:48:23, 07-04-2019, redigerad totalt 1 gång.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#33 » 17:44:45, 07-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Kamera

Hitta nåra bilder från senaste kamerafyndet på Tradera. Mitt tidigare fynd förolyckades i en snöröjning tidigare den här säsongen. - :sad:

Spännande låda...

Bild


Var är packningsmaterialet? - :huh:
Inte undra på att lådan lät som en maracas när man hämta ut den. - :!:

Bild


Så här stor är hon. Notera hur stor leveranslådan är jämfört bild 1...

Bild


Inte fick man i henni ordentligt i fodralet heller. - :screwy:

Bild


Så där ser hon ut. Fin va? - :grin:

Bild


Kontentan...

Handla för böfvelen inte hos Sellpy om du vill maximera chansen för felfri vara vid leverans!!!
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#34 » 21:06:17, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
- :huh: -...

"Indicator for AC magnetic fields"...

Jaha, vad är det här för lattjo liten pryl då?

Har varit med och tömt ett dödsbo ganska nyligen. Fann denna i nån låda någonstans. Den nyligen avlidne hade två tummar i var hand så denna apparat tillhör definitivt inte honom. Gissas på svärfar till honom. Då har denna mojäng införskaffats tidigast på 90-talet förmodligen tidigare. Ska tydligen användas för att se om det finns ett magnetfält eller rotationsriktning på detta, t.ex. snurrar en elmotor åt "rätt" håll så att säga. Lägger väl den i bra-te-ha-lådan så länge... - :vissla:

Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#35 » 21:08:30, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där magnetsnurrorna brukade delas ut som reklamprylar på mässor mm för sådär 25-30 år sen. Jag tror jag har en nånstans.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer (trådstartaren)

#36 » 22:53:52, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Hittade även en sån här. Nu blir 'en allt lite nostalgisk. - :digga: -

En gång i tiden lagade man faktiskt slang istället får att slinka in på Biltema eller dylikt för en "ny" en.


Bild
Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Toost

#37 » 10:52:51, 16-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

du har inga yngre ungar eller hur ? :-)
en ny slang kostar ~40 spänn på biltema.
jag har nog satt typ 3 lappar per hjul på 2 cyklar.
och det gäller bara de nuvarande cyklarna.
- Jag lappar vidare . :-)

4 personer gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

roddjer (trådstartaren)

#38 » 12:16:10, 16-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost skrev:...- Jag lappar vidare . :-)

Hehe, härligt! - :thummar:

Nu har jag inte letat direkt och minnet är ju allt annat än bergsäkert men kan inte ådra mig att jag sett nå såna där. - :klia: - Åtmindstone det fabrikatet.

Jorå ungar finns under taket men de har kommit förbi det här punkastadiet verkar det som. Nu är det bromsar, vajrar, växeljustering, lysen m.m. som faller på min lott då och då. - :svettas:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

johan.eriksson

#39 » 17:56:58, 16-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lagade slang på cykeln senast idag, fick en uppiggande promenad imorse, halvvägs till jobbet var det lufttomt i framhjulet. 2km promenad i tofflor är inte det mest önskvärda scenariet, något ont i fötter och knä när jag var framme. Så det blev en bot på slangen innan hemfärden, kan bli lite onödigt stor bot när man jobbar på traktorverkstad, men den täckte väl :mrgreen:

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

QV_

#40 » 19:57:41, 16-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cykelslangar lagas inte nu för tiden. På racern så är det ny slang och COpump som gäller vid punktering ute längs vägen.
När jag cyklade frekvent så var det c:a 40 mil mellan händelserna.... De dära vassa stenflisorna för gångare är ett djävulskt påfund för räcerdäck.

Däremot så är alla lagningslappar slut. De används till pirror och skottkärredäck. Orginalslangarna har så fina ventiler i mässing så de kan man inte byta bort.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Volvot24

#41 » 21:45:06, 16-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:De där magnetsnurrorna brukade delas ut som reklamprylar på mässor mm för sådär 25-30 år sen. Jag tror jag har en nånstans.


För ca 30 år sedan, delade en stor känd kedja för frilufts och sportprylar ut små kompasser, typ nyckelbricka helt gratis.

Gissa varför?
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

igelkottar

#42 » 11:37:41, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att ha nycklarna i :mrgreen:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

QV_

#43 » 15:13:38, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just dessa små kompasser är rätt bra för en som mig (och 95% av befolkningen) som inte vet var norr är i ett rum när man kommer med tunnelbanan.
Då kan man lite bättre lista ut vilken uppgång man skall gå till när man är där första gången. I Marrakech souken så gick det att navigera hem via den lilla nyckelringskompassen och turistkartan med en överskitsvy. Man slapp betala för guidning.... Min är med termometer.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

4 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

roddjer (trådstartaren)

#44 » 01:06:28, 18-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:...För ca 30 år sedan, delade en stor känd kedja för frilufts och sportprylar ut små kompasser, typ nyckelbricka helt gratis.

Gissa varför?

För att de skulle kunna ta ut kompassriktningen så de kunde hitta tillbaka till butiken... - :mrgreen:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Volvot24

#45 » 08:41:30, 18-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
:mrgreen:
Funkade ju inte heller.

Själv blev jag överraskad av riktigt tjock dimma, när jag var ute i ödemarken.

Kom att tänka på att jag hade denna minikompass i ryggsäcken. Sicken tur trodde jag.

Men nu gick jag totalt vilse, för kompassnålens nordände hade fel färg.
Vit i stället förvanligvis röd.

Hela serien var felmålad, fick jag senare veta.

Den vitmålade kompassnålens ände, d v s dess nordpol, vände sig mot norr, alltså jordens magnetiska sydpol, i vad vi bestämt till norr.

Nåt att fundera över, en tidigt lördag morgon.


Hur som haver, jag kom snart fram till en bäck, vars krök jag kände igen, sen tidigare. En halvmil åt "fel håll".

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se