Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Allmänt

H11 långsam renovering

144 inlägg • Sida 4 av 10
Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna

AN

#46 » 22:37:30, 08-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:Glykol har ju en jäkla förmåga att läcka när det är riktigt kallt. Min TD70 läckte i fodertätningarna när den stod på vintern men inget vid trycksättning. Det enda som trycksättningen resulterade i var en sprängd kylarslang.

Vad är anledningen till detta?
Att metallen i motorerna minskar i volym i kyla :klia:
Eller är det något molekylärt i glykolen? Molekylerna i vätskan blir mindre i volym och kryper lättare?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



Björn.O

#47 » 00:17:11, 09-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

lassel50 skrev:Hur kom du då fram till att det var fodertätningarna? :help:
och sen, hur åtgärdade du problemet? "bara" nya fodertätningar, eller blev det nått dyrare rep? :vissla:
du skriver riktigt kallt. här har kvicksilvret krupit under -30 ett antal gånger i vinter, så nog har den sett kyla :skratta3:

Jag misstänkte det eftersom man har hört att det brukar vara så när dom läcker vid kyla. Men som sagt trycksatte jag ändå men det gav inget.
Det blev att fixa det mesta när man ändå hade isär motorn. Nya kolvar,foder, lager, fräsa foderlägen, renovera toppar och oljepump, plana blocket, byta kamaxellager mm. Blev dyrt, men nog kanske man hade kunnat byta bara fodertätningar och köra bra länge också.

2 personer gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

torbjorn_forsman

#48 » 07:49:06, 09-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
Björn.O skrev:Glykol har ju en jäkla förmåga att läcka när det är riktigt kallt. Min TD70 läckte i fodertätningarna när den stod på vintern men inget vid trycksättning. Det enda som trycksättningen resulterade i var en sprängd kylarslang.

Vad är anledningen till detta?
Att metallen i motorerna minskar i volym i kyla :klia:
Eller är det något molekylärt i glykolen? Molekylerna i vätskan blir mindre i volym och kryper lättare?


Glykol har ju lägre ytspänning än vatten och "kryper" lättare vid småläckor. Och småläckor vid fodertätningarna kan ju orsakas av att gummit blir stelt och krymper i kyla. I synnerhet om det är gammalt och det mesta av mjukgörarna i gummit för länge sen har vandrat över till glykolen eller motoroljan som de trivs bättre ihop med.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

lassel50 (trådstartaren)

#49 » 18:41:26, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

så här ser vår plan ut.
1. vi kommer som jag skrivit tidigare skruva loss tråget och hoppas då se vars det läcker.
2. oavsett om läckaget syns eller inte blir det provtryckning.
om det blir ett klart och entydigt att "bara den cylinderns fodertätning läcker" så blir det bara "den" cylindern" som får ny fodertätning.
men om det inte syns klart och entydigt att det "bara" är en cylinderfot som läcker blir det att byta alla...
eller om den "enda nu läckande" cylinderns tätningar är stenhård (vilket den troligen är) :-( /då lär det ju vara lika bra att byta alla..
sen beror det ju på skicket på foder mm om det blir att byta "lite till" -det får vi se när vi har grejorna lösa :vissla:
nå väl, var hittar man fodertätningar och top-p.sats mm. passande D70A till best (minst) pengar? :help:
lassel50
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:57:30, 19-04-2008
Ort: västerbottens inland

Gjutarolle

#50 » 09:34:57, 13-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

lassel50 skrev:så här ser vår plan ut.
1. vi kommer som jag skrivit tidigare skruva loss tråget och hoppas då se vars det läcker.
2. oavsett om läckaget syns eller inte blir det provtryckning.
om det blir ett klart och entydigt att "bara den cylinderns fodertätning läcker" så blir det bara "den" cylindern" som får ny fodertätning.
men om det inte syns klart och entydigt att det "bara" är en cylinderfot som läcker blir det att byta alla...
eller om den "enda nu läckande" cylinderns tätningar är stenhård (vilket den troligen är) :-( /då lär det ju vara lika bra att byta alla..
sen beror det ju på skicket på foder mm om det blir att byta "lite till" -det får vi se när vi har grejorna lösa :vissla:
nå väl, var hittar man fodertätningar och top-p.sats mm. passande D70A till best (minst) pengar? :help:

Oie.se=Ohlsson i ellös, men är du helt övertygad om att det är vatten innan du gör en så stor operation? Så den inte läcker vatten någon annan stans så det är 2 helt olika fel, ett tips kan va lämna in ett oljeprov så kan du se om de är glykol eller om det är hydraulolja
/OLLE
Användarvisningsbild
Gjutarolle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:40, 23-07-2016
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H21 -71
Åkerman H12 -75
Åkerman H16D -90
Volvo Bm LM840-78
Volvo Bm 846
Fiat 980Dt Turbo -80

lassel50 (trådstartaren)

#51 » 11:06:46, 13-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

finns inga tvivel att det är nått annat än kylvätska. :skriva2:
fanns ju ingen nivå förändring på oljestickan i höstas, men det var klart för hög nivå nu.
och när junior/"professor kalkyl" försiktigt lossade på oljepluggen kom det flera liter blå (äcklig men söt) kylvätska innan det kom nån olja.
eftersom vi inte startat motorn så var vätskorna i två skikt
-olja flyter på vatten och då hamnar ju vattnet/kylvätskan på botten och kommer ut först när man lossar oljepluggen
-så nog sitter vi i ski...en med "nånting" som gör att det läcker kylvätska när det blir riktigt kallt. :aaargh:

1 person gillar det här inlägget.
lassel50
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:57:30, 19-04-2008
Ort: västerbottens inland

magirus

#52 » 11:21:21, 13-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter de en sån hiskelig oljekylare utanför motorn? (se Pirattråden) ISF, koppla bort den! enligt expertisen är denna oljekylare en källa till ständiga probs med vatten i oljan.
Annars skulle jag tippa på fodertätningar.

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

lassel50 (trådstartaren)

#53 » 21:05:21, 13-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

nä, jag trodde ju på oljekylaren i början av tråden, men maskinen hade/har ju ingen kom vi fram till :insomnia:
ska även kolla "det som fanns i oljetråget" en gång till bara för att vara 110% säker att det är glykol (better safe than sorry).
och maskinen står ju fortfarande i en sjö av tinad snö...
innehållet finns "sparat" i en 25l dunk så det bör ha skiktat sej nu igen (om det ens blandade sej vid tråg tömningen)
med lite flyt hinner vi fixa drivmotorn innan det tinat så det går vara under maskinen.
-nån som vet vid vilket tryck kylsystemet börjar dumpa kylvätska/ öppnar "säkerhetsventilen"?
det värdet + typ 10-15% är väl max jag vågar prov trycka med?
...ska ta och kolla om jag råkar ha rätt foderverktyg liggande i gömmorna.
lassel50
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:57:30, 19-04-2008
Ort: västerbottens inland

torbjorn_forsman

#54 » 22:04:26, 13-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppningstrycket för säkerhetsventilen brukar stå instansat i kylarlocket.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Gjutarolle

#55 » 23:24:03, 13-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

lassel50 skrev:finns inga tvivel att det är nått annat än kylvätska. :skriva2:
fanns ju ingen nivå förändring på oljestickan i höstas, men det var klart för hög nivå nu.
och när junior/"professor kalkyl" försiktigt lossade på oljepluggen kom det flera liter blå (äcklig men söt) kylvätska innan det kom nån olja.
eftersom vi inte startat motorn så var vätskorna i två skikt
-olja flyter på vatten och då hamnar ju vattnet/kylvätskan på botten och kommer ut först när man lossar oljepluggen
-så nog sitter vi i ski...en med "nånting" som gör att det läcker kylvätska när det blir riktigt kallt. :aaargh:

Okej, Ne då är de nog tyvärr så... min fick jag en mindre chock på när jag lyfte min sticka och oljan va minst dubbelt så långt upp på stickan en vad de skulle, min va de bara olja som tur va, men min läcker i övre fodertätningarna så vattnet kommer ut mellan block och topp samt att den bygger tryck i kylet.. :sad:
Har inte bestämt en om jag ska byta eller renovera.
Men ser fram mot bilder på din operation :grin:
/OLLE

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Gjutarolle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:40, 23-07-2016
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H21 -71
Åkerman H12 -75
Åkerman H16D -90
Volvo Bm LM840-78
Volvo Bm 846
Fiat 980Dt Turbo -80

lassel50 (trådstartaren)

#56 » 08:50:53, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Öppningstrycket för säkerhetsventilen brukar stå instansat i kylarlocket.

ok, fast på de här kylarna satt "tryckventilen" separat och inte integrera i locket.
-ventilen saknades helt och hållet (var ersatt/tätat med gaffatape..) så vi har löt igen hålet (se bilder tidigare i tråden) och ersatt locket med ett beg. från vår lm218.
original typ av tryckventil gick inte uppbringa så Anders på Umeå maskinkylare förslog den här lösningen :bira:
på bilderna finns inte den "pys över anslutning" och slang som gör att det inte sprutar glykol överallt om det blir för mycket tryck.
så även om det går läsa tryck på locket från vår gamla lm218 vet jag inte vad tryck åkerman ansåg vara rätt :klia:
men det blir säkert inte helt fel som referens.
:idee3:
https://www.oie.se/Produkt/kylarlock-(825702)?sectionId=1000193765&model=VT_LastmaskinVOLVOBMVOLVOLM218Baklastare
jag tycker det ser ut att stå 4 psi på 218 locket? (OIE:s bild på 218 lock)
4psi = 0,2758 bar eller 0,2812 kg/cm2
-så nu är vi lite på banan igen.. :driver:
lassel50
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:57:30, 19-04-2008
Ort: västerbottens inland

jörgen.ottosson

#57 » 09:34:01, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Övertryck i ett kylsystem brukar vara runt 0,3-0,5bar ofta lägre för äldre motorer högre för nyare. Om du har läckage när maskinen står (eller misstänker det) så behöver du inte provtrycka ens med övertrycksventilens tryck, efter som läckaget finns även när trycket är lågt (= när maskinen står parkerad)

Det är ganska svårt att hålla ett lågt tryck för provtryckning, om man inte har utrustning som är avsedd för det.....jag brukar därför använda en avklippt innerslang (med ventilen kvar....tex från motorcykel /moped /cykel som har "rätt" diameter. ) anslut till lämpliga anslutningar på motor/kylare eller vad du nu vill provtrycka.....efter som slangen blir uppblåst lite som en "ballong" så är det inte så lätt att av misstag pumpa för högt tryck i systemet.
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Gjutarolle

#58 » 17:09:42, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med lite överkurs går det även använda sig av en sådan ventil man har när man tex lackar osv som du ställer trycket med så går det inte över det. Fullständigt hjärnsläpp på vad det heter men du förstår nog
/OLLE

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Gjutarolle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:40, 23-07-2016
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H21 -71
Åkerman H12 -75
Åkerman H16D -90
Volvo Bm LM840-78
Volvo Bm 846
Fiat 980Dt Turbo -80

jörgen.ottosson

#59 » 20:05:26, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går ju att använda en tryckreduseringsventil, bara man har en som är tillreckligt noggrann under 1 bar ( och det är det som brukar vara problem nr 1) ...du vill ju inte trycka med ca 1 bar, du vill ju kunna ställa in 0,25 och det är vad som behövs

.....sen ska man ju ansluta luften någon stans....( och det är problem nr2)

både anslutning och "tryck" kan lösas med innerslangen ( och då pumpar man i däckventilen )
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

torbjorn_forsman

#60 » 21:28:50, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tryckregulatorer som är avsedda för t ex andningsluft till friskluftmasker, eller trycksättning av telekablar, brukar vara tillräckligt noggranna nedåt tiondels bar.

Du kan också prova att trycksätta från en grovdammsugare med blåsuttag, den brukar kunna leverera max 0,2-0,25 bar.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Åkerman] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se