Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Kompresjonstrykk på 8hk sideventiler?

33 inlägg • Sida 2 av 3
Snacka om Briggs&Stratton här

per-åke

#16 » 11:30:54, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

SK Racing skrev:
per-åke skrev:
SK Racing skrev:Sidventilare har väl ingen dekompventil?


ALLA B&S motorer har dekompfunktion!


Hej, vad sitter den på en sidventilare och hur ser den ut? jag har rivit i en del del dito rovor men inte identifierat någon del i motorn som jag tolkar som något som sänker kompet förutom det uppenbara, kolv, stake, vev, kamaxel och stänksmörjaren, ventiler osv.

tack på förhand.


Det finns en "extra" nock på kamaxeln. Har du "rivit" i en briggs som du säger, så har du även sett det.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)



SK Racing

#17 » 12:16:53, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade över mitt lager av div beg delar, hittade ett par gjutna kammar från sidventilare, synat både avgas och insugs nockarna och kan inte med blotta ögat se någon extra nock, utan båda sidor ser ut o ha samma vinkel, duration eller vad det nu heter på fackspråk.

Jag har även synat ett par trimkammar jag har i garaget till radfyror och där framträder ju tydligt i profilen på kammen att man eftersträvar en så lång öppetid som möjligt för ökad fyllnadsgrad och mer effekt, slipningen är på dito kammar betydligt annorlunda när det gäller öppning och stängning av ventilen, på B&S kammen ser jag ingen skillnad med blotta ögat på öppna och stängsidan på kamen, jag saknar kunskap och utrustning att mäta och tolka en kamprofil, dock hittade jag en skillnad på lyftet mellan avgas och insug på ca 3 tiondelar, amatörmässigt mätt med ett icke kalibrerat skjutmått.

Men nu är jag nyfiken, är inte alla som väcker min nyfikenhet men det här ska jag kolla på när jag får tillfälle o riva i en B&S nästa gång.

Jag har gjort lite mer än o rivit i dessa motorer :) en B&S jag har på min klippo har jag matchportat och planat toppen på ca 2mm, var hemska gjutskägg i hela motorn, men samtliga är borta nu, jämförde olika kammar o hittade någon med lite mer lyft än den som satt i, vet inte om det gjorde någon skillnad, men den går fint och det blev bättre ork i maskinen efter "fulrenoveringen"
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

AN

#18 » 12:26:32, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär såg det ut på min.
Ska se om jag har någon lös kam, och se hur den ser ut.
AN @ Knäckt vevstake Briggs 12hp
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

per-åke

#19 » 14:24:22, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta en sidventilare, skruva av topplocket, och så kollar du om en av ventilerna gör ett lyft precis vid tändningstillfället! Om det inte funnits skulle du inte ens orka dra igång en 4 hk briggs! Tro mig!


SK Racing skrev:Kollade över mitt lager av div beg delar, hittade ett par gjutna kammar från sidventilare, synat både avgas och insugs nockarna och kan inte med blotta ögat se någon extra nock, utan båda sidor ser ut o ha samma vinkel, duration eller vad det nu heter på fackspråk.

Jag har även synat ett par trimkammar jag har i garaget till radfyror och där framträder ju tydligt i profilen på kammen att man eftersträvar en så lång öppetid som möjligt för ökad fyllnadsgrad och mer effekt, slipningen är på dito kammar betydligt annorlunda när det gäller öppning och stängning av ventilen, på B&S kammen ser jag ingen skillnad med blotta ögat på öppna och stängsidan på kamen, jag saknar kunskap och utrustning att mäta och tolka en kamprofil, dock hittade jag en skillnad på lyftet mellan avgas och insug på ca 3 tiondelar, amatörmässigt mätt med ett icke kalibrerat skjutmått.

Men nu är jag nyfiken, är inte alla som väcker min nyfikenhet men det här ska jag kolla på när jag får tillfälle o riva i en B&S nästa gång.

Jag har gjort lite mer än o rivit i dessa motorer :) en B&S jag har på min klippo har jag matchportat och planat toppen på ca 2mm, var hemska gjutskägg i hela motorn, men samtliga är borta nu, jämförde olika kammar o hittade någon med lite mer lyft än den som satt i, vet inte om det gjorde någon skillnad, men den går fint och det blev bättre ork i maskinen efter "fulrenoveringen"
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

SK Racing

#20 » 15:23:47, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

per-åke skrev:Ta en sidventilare, skruva av topplocket, och så kollar du om en av ventilerna gör ett lyft precis vid tändningstillfället! Om det inte funnits skulle du inte ens orka dra igång en 4 hk briggs! Tro mig!



Tror dej, men har bara inte tänkt i dessa banor innan, men det innebär ju då att bränsle/luftblandning smiter ut över hela varvtalsregistret? och det förklarar ju då den dåliga verkningsgraden på dito motorer, eller är jag helt ute o cyklar nu?

Tittar man på bilsidan har ju många tillverkare med blandat resultat kört med variabla kamtider vid olika varvtal för bästa effekt och körbarhet, B&S har ju solid kam o drev så det blir ju då i min värd att det smiter ut bränsle/luft på hela registret på dessa motorer?

Jag har ju skruvat med bilmotorer i många år o där eftersträvar man verkligen inte o ha en ventil öppen i närheten av tändläget, då förloras ju hela poängen med en förbränningsmotor, så ja, jag har ju som sagt aldrig tänk i dessa banor med öppen ventil för att minska på kompet, utan i min värd så är det ju så hög komp och fyllnadsgrad som eftersträvas för bästa effekt och förbränning, utan att det spikar då givetvis.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

MN

#21 » 15:46:54, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

SK: ett exempel på "good enough". Det är ju inga Hi Perf motorer och man skall komma ihåg att "pysandets" effekt på startvarv resp arbetsvarv skiljer betydligt. Med varv hinner inte så mycket komptryck blödas ut.

MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

per-åke

#22 » 15:55:37, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan var ju med när det fanns "pys" på moppen. Lite där så började man tänka efter varför? Motoridiot som man är :mrgreen:

SK Racing skrev:
per-åke skrev:Ta en sidventilare, skruva av topplocket, och så kollar du om en av ventilerna gör ett lyft precis vid tändningstillfället! Om det inte funnits skulle du inte ens orka dra igång en 4 hk briggs! Tro mig!



Tror dej, men har bara inte tänkt i dessa banor innan, men det innebär ju då att bränsle/luftblandning smiter ut över hela varvtalsregistret? och det förklarar ju då den dåliga verkningsgraden på dito motorer, eller är jag helt ute o cyklar nu?

Tittar man på bilsidan har ju många tillverkare med blandat resultat kört med variabla kamtider vid olika varvtal för bästa effekt och körbarhet, B&S har ju solid kam o drev så det blir ju då i min värd att det smiter ut bränsle/luft på hela registret på dessa motorer?

Jag har ju skruvat med bilmotorer i många år o där eftersträvar man verkligen inte o ha en ventil öppen i närheten av tändläget, då förloras ju hela poängen med en förbränningsmotor, så ja, jag har ju som sagt aldrig tänk i dessa banor med öppen ventil för att minska på kompet, utan i min värd så är det ju så hög komp och fyllnadsgrad som eftersträvas för bästa effekt och förbränning, utan att det spikar då givetvis.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

SK Racing

#23 » 17:12:51, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:SK: ett exempel på "good enough". Det är ju inga Hi Perf motorer och man skall komma ihåg att "pysandets" effekt på startvarv resp arbetsvarv skiljer betydligt. Med varv hinner inte så mycket komptryck blödas ut.

MN


Är ju helt sant o i o med det låga varvet och låga kompförhållandet så blir det ju då ingen katastrof, på vanliga motorer så skulle det sluta i haveri med bränd ventil o säte i bästa fall, i sämsta fall skulle ventilskaftet gå av o totalhaveriet är ett faktum.

Men som sagt, att bygga något dito i min värld var helt främmande tanke, så fel det kan bli egentligen ur effekt och utsläpp osv, men ja jösses, inte varje dag en får känna sig överkvalificerad :lmao: när en skruvar och tänker på något :klia:

Jag får tacka samtliga för att ni upplyst mig i detta ämne.
Senast redigerad av SK Racing 06:44:43, 15-04-2019, redigerad totalt 2 gånger.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

AN

#24 » 19:40:39, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Runt 5% lägre effekt med detta arrangemang enl:
https://patents.google.com/patent/US2999491

Varierar säkert från motor till motor.

Men en "vanlig" dekompanordning skulle ju bli mycket dyrare.
På motorcyklar brukar det ju vara en typ flärp på kammen, som sedan dras in av centrifugalkraften när motorn startar.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

SK Racing

#25 » 06:52:04, 15-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att det är en kostnadsfråga är ju helt klart för mig när en ser hur många av B&S motorer är byggda, o andra sidan så är ju ingen tillverkare av maskiner där dessa motorer sitter på beredda på o betala mer för dom heller för slutpriset ut till kund skulle ju bli för dyrt, finns ju bättre motorer från B&S men dom sitter ju inte i varuhusmaskinerna direkt.

Nu är det dax för morgonkaffet.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

mats757

#26 » 11:13:27, 15-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vrider man runt motorn med demonterat topplock kan man se att ventilen rörde sig lite i "Stängt" läge.
När motorblocket blir varmt ökar ventilspelet och den blir Stängde i stängt läge. Då läcker inte kompet ut.

Insåg hur funktionen var när jag skulle justera ventilerna på gräsklipparen. Nollspel var inte bra, jag slipade av skaftet... Det blev hårt att dra i snöret efter det. Märktes ingen skillnad i motorgången....
Mao jag gjorde fel, men jag lärde mig hur det fungerade...
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

SK Racing

#27 » 14:10:57, 15-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mmm, jag blev själv fundersam första gången jag skulle justera ventilspelet, var för lite spel och hittade ingen justering???

Ringde till firma och fick svaret att jag fick fila till rätt spel... kändes där och då inte så förtroendeingivande :mrgreen:
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

torbjorn_forsman

#28 » 21:17:22, 15-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Metoden att fila på ventilskaften för att ställa in ventilspelet har också förekommit på en del bilmotorer en gång i tiden. Bl a tidiga Ford V8, har jag för mig.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN

#29 » 21:26:26, 15-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

SK Racing skrev: kändes där och då inte så förtroendeingivande :mrgreen:

Går ju att göra det väldigt exakt också :grin:
https://www.youtube.com/watch?v=f2Eroi-fQ9Q
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

östemann

#30 » 21:38:24, 15-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är samma ''pysnock'' på de Kohler sidventilare jag haft att göra med.Där finns en fjäderbelastad extranock som lyfter ventilen lite grann på startvarv,när motorn överskrider ett visst varvtal går den till viloläge.Jag borde ha en kamaxel liggande i ett skåp från en 8hp,kan fota den imorron om jag kommer ihåg.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se