Kollade över mitt lager av div beg delar, hittade ett par gjutna kammar från sidventilare, synat både
avgas och insugs nockarna och kan inte med blotta ögat se någon extra nock, utan båda sidor ser ut o ha samma vinkel, duration eller vad det nu heter på fackspråk.
Jag har även synat ett par trimkammar jag har i garaget till radfyror och där framträder ju tydligt i profilen på kammen att man eftersträvar en så lång öppetid som möjligt för ökad fyllnadsgrad och mer effekt, slipningen är på dito kammar betydligt annorlunda när det gäller öppning och stängning av ventilen, på B&S kammen ser jag ingen skillnad med blotta ögat på öppna och stängsidan på kamen, jag
saknar kunskap och utrustning att mäta och tolka en kamprofil, dock hittade jag en skillnad på lyftet mellan avgas och insug på ca 3 tiondelar, amatörmässigt mätt med ett icke kalibrerat skjutmått.
Men nu är jag nyfiken, är inte alla som väcker min nyfikenhet men det här ska jag kolla på när jag får tillfälle o riva i en B&S nästa gång.
Jag har gjort lite mer än o rivit i dessa motorer
en B&S jag har på min klippo har jag matchportat och planat toppen på ca 2mm, var hemska gjutskägg i hela motorn, men samtliga är borta nu, jämförde olika kammar o hittade någon med lite mer lyft än den som satt i, vet inte om det gjorde någon skillnad, men den går fint och det blev bättre ork i maskinen efter "fulrenoveringen"
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.