Det verkar som lastbankarna kommer från nån annan gammal skotare. Men jad skulle tro underdelen är från samma Kockums 820/821 som framdelen kommer från. Ser nu att det är 820/821 navrduktioner även på bakdelen.
Kockums "Garret" 820/821 hade bara 1
styrcylinder i midjan, den vi ser på höger sida. Styrningen blev väldigt snabb när man körde på högsta
växel och max motorvarvtal. Det var en styrspak med ett vertikalt
handtag,, och det var ganska vanligt att man vid landsvägskörning styrde med skaftet på en större
skruvmejsel, med vilken man knackade sidledes på styrspaken för att ge korta korrigerande styrimpulser. Maskinen var svår att få gå rakt och gick mest i ett zick-zack mönster på landsvägen.
Undrar om detta hemmabygge inkluderade en styrcylinder på vänstersidan också?? Det skulle dock förvåna mig....
Sen ser jag nu också att den "nya" vridmidjan" sitter bakom krantornet, så visst påminner maskinen om en Minibrunett även om kranen inte sitte på taket. Dock är det ju en
kran, Cranab 4010 med kort pelare, så kranen kan ju ha kommit från en maskin med takmonterad kran. Dock ej Minibrunett....
Komplett handbok till Kockums KL820 lunnare