Enklast förklarar man det genom att du tar en fungerande
lastare med
hydraulisk tilt. För att veta vad vi pratar om så förutsätter jag att A-sidan (stora sidan av kolven) lyfter skopan. Montera en lika stor
kolv som tilten mellan lastaren och maskinen. Koppla in hjälpcylindern parallellt med tiltcylindern, A-sida mot A-sida samt B-sida mot B-sida. När lastaren lyfts dras hjälpcylindern ut. Då blir det större volym på A-sidan så tiltcylindern trycks in. Samtidigt minskar volymen på B-sidan och trycker ihop tiltcylindern.
Har man monterat hjälpcylindern på rätt ställe på lastaren kommer man att ha parallellförning.
Givetvis kan man ha två hjälpcylindrar med hälften så stor volym som den enda tiltcylindern, man kan ändra "utväxling" mellan hjälp- och tiltcylinder osv, det är bara att räkna på väg och volym för cylindrarna. En rolig sak med hydraulisk parallellförning är att man kan använda det där man har svårt att få ihop det med
stag. Försök fixa mekanisk parallellförning på en teleskoplastare...
Det behövs alltså ingen elektronik över huvud taget.