Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

Hur sprutlackar man med 2K färg och undviker döden?

31 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera färger och lackering här

DennisCA (trådstartaren)

#1 » 08:45:16, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaaa jag har väl läst mycket om hur farligt det är med 2K färg på nätet så jag blivit lite orolig. Jag vill lacka om några delar till fräsen jag håller på och renoverar. Jag fick rekommenderat Teknos Teknoplast HS 150 av färgaffären, men jag har fått höra att folk bokstavligen dött efter målat 2K expoxifärg och inte tagit det på allvar...

Uppenbarligen behöver man en friskluftsmask, stämmer det? Duger inte med filter som klarar sånahär ångor och skit (inte bara partikelfilter alltså), har en mask som skyddar hela ansiktet. Tänkte stå utanför och sprulacka. Hur gör ni närni målar? Jag har inget målarrum och ingen friskluftsutrustning och det är inte realistiskt jag skaffar sådan heller. Jag antar det går att komma undan lättare om man målar med pensel eller roller.

Jag undrar också om en epoxibaserad färg är det bästa, har läst mycket bra om polyuretan bl.a. i mina sökningar på maskinisten. Temadur t.ex. Är det kanske också säkrare trots det är en 2K färg?
Senast redigerad av DennisCA 10:07:26, 17-04-2019, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



Stefan1972

#2 » 09:06:58, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mask med kolfilter borde rimligen räcka för enstaka arbeten. Det är väl skillnad om man står hela dagarna och drar i sig ångor. Tror inte man dör av en exponering direkt.........Det ska vara typ syrahärdande färg då som man har till typ köksluckor. Det luktar verkligen så man kan tuppa av om det vill sig illa men dö?

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#3 » 09:42:14, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen undviker döden! Men god luftväxling och en bra mask med rätt filter och inte minst bra skyddskläder, ingen naken hud som kan ta åt sig av det kemiska. Då ska du inte behöva ramla av pinn av den orsaken i varje fall!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

DennisCA (trådstartaren)

#4 » 09:43:09, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en 3M 6000 mask, alltså en som skyddar hela ansiktet och ögon. Tro det räcker då om man står utomhus med den och kolfilter?

Någon som har några åsikter om poly eller epoxifärg annars?

Den här teknosfärgen, som är epoxibaserad har den fördelen den bygger på ordentligt säger dom, man behöver inte primer, men jag kommer nog spackla och preppa. Har blivit informerad att det är onödigt att ta bort orginalfärgen, slipa och spackla, preppa bra och måla över, den gamla färgen är helt bra där under och agerar skydd. Det kan jag hålla med om för jag lade färglösare på en del och det är mycket jobb att ta bort det så jag gör inte det på de andra delarna.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

LeifAndersson

#5 » 09:49:36, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en bra mask, men heltäckande mask är marig när man sprutlackar, då är det är oerhört viktigt att man ser vad man gör, minsta lilla sprutdamm på siktglaset och känslan försvinner. :sad: Jag kan helt enkelt inte lackera med heltäckande mask! Men det är ju det bästa rent skyddsmässigt, men när det gör att resultatet blir lidande så hamnar man i ett dilemma. :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Stridis2

#6 » 10:12:27, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inget om epoxyfärg, däremot vet jag att flygvapnet (som var mycket duktiga på säkerhet) sa att om man arbetade med mer än 200 gram epoxy (som lim, spackel osv) om året (!) så skulle man ha rätt ordentlig skyddsutrustning. Bl.a. andningsmask och deras latexhanskar fick man bara ha i sex minuter, sedan skulle man byta.
Så heltäckande klädsel, bra ventilation och mask så skulle jag bli extremt förvånad om du ramlar av pinnen pga denna målning. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

mathiast

#7 » 17:28:15, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Epoxi i ohärdat tillstånd är väl mest ordentligt allergiframkallande? Efter härdning är den snäll om man inte blandat fel så det blir ohärdade kemikalier kvar
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

DennisCA (trådstartaren)

#8 » 18:04:49, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har hört om att folk andats in spray ångor och dött av massiv allergichock när dom lackat
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Patrik C F Eriksson

#9 » 18:17:03, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Riktiga lackboxar har väll utsuget i golvet vilket gör utsuget väldigt effektivt, men kan du inte lacka sakerna utomhus en tidig morgon när fortfarande daggen är kvar ( dammfritt) och se till och ha en svag vind i ryggen ?
Patrik C F Eriksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:39, 22-07-2007
Ort: Östra Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7mb
Åkerman 475br

Volvo Bm 350
Mf 35
Farmall A 1940
Bm 85
Fiat FL8
volvo Viking 4*4

Chevrolet 1951
Ford Tudor 1946
Federal 1939

Ford F500

Saab 96 1962

Mattias Petterson

#10 » 18:40:30, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bästa skyddet är att låta någon annan göra jobbet och hålla sig på behörigt avstånd. ..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

DennisCA (trådstartaren)

#11 » 19:24:59, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Patrik C F Eriksson skrev:Hej. Riktiga lackboxar har väll utsuget i golvet vilket gör utsuget väldigt effektivt, men kan du inte lacka sakerna utomhus en tidig morgon när fortfarande daggen är kvar ( dammfritt) och se till och ha en svag vind i ryggen ?


Det var det jag undrade om det var möjligt i mitt första inlägg.

Mattias Petterson, för de som har pengar, vi andra gör det vi måste.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

LeifAndersson

#12 » 21:22:02, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med hyfsade skydd så är det säkert inga problem med en kortare exponering. Enstaka "bättringar" anses medföra liten risk för hälsan, det är inte så att man drabbas av något akut utan det är upprepade exponeringar som kan medföra risker. Men oavsett på vilken nivå man sysslar med lacker så ska man ha respekt för innehållet i burken, det är inte fel att vara så försiktig som möjligt när man hanterar sådana prylar!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

torbjorn_forsman

#13 » 21:55:38, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pga allergiproblem och allmän farlighet så försvann 2K epoxifärg nästan helt från marknaden i Sverige omkring år 1990 och ersattes av uretanfärg som är mindre hälsovådlig, har minst lika bra egenskaper som färg räknat men åtminstone på den tiden var något dyrare i tillverkning. Åtminstone gällde detta för billackbranschen. När Sverige gick med i EU i mitten av 90-talet, så fick vi inte ha kvar förbudet mot epoxifärg så då återkom den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

DennisCA (trådstartaren)

#14 » 05:44:01, 18-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som har några åsikter om polyuretan vs epoxi i övrigt?

Teknoplast HS 150 är då epoxibaserad, kan fås i 1l förpackningar, samt bygger på ordentligt så man enklare får en jämn yta, kräver inte primer.

Temadur vet jag inte så mycket om, men har läst om den flera ggr nu på forumet då jag sökt, polyuretanbaserad. Får intrycket där den bygger inte på lika så man ska preppa och köra med primer.

Jag har läst 2k polyfärgen har isocyanater i sig och det är vad som är det farliga där, och det verkar råda oklarheter om kolfilter funkar på det. Verkar som kolfilter kanske är effektivare på de aktiva ingredienserna i epoxifärgen.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

G_Hackman

#15 » 08:15:19, 18-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Isocyanaterna i epoxi frisläpps mig veterligen (jag kan alltid ha fel) när du slipar i färgen, inte när du lackar den. Men som redan påpekats kan epoxi vara starkt allergiframkallande så man ska givetvis alltid vara försiktig mot exponering på huden och vid inandning. Färgtillverkaren måste ha anvisningar. Följ dem bästa möjliga mån!
Personligen tycker jag att man använder epoxi som grundfärg, inte täckfärg. Detta då epoxi inte är UV-stabilt. Däremot kan man, genom att lägga flera lager enligt anvisning, få ett helt vattentätt skikt som dessutom sitter fast extremt bra. Alltså mycket bra som rostskyddsgrund. Sen hade jag lagt PU-färg utanpå som täckfärg.

1 person gillar det här inlägget.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se