Tjolahoppsanhejsan!
Gick och köpte mig en FL611 för en månad sen, obess och avställd men fullt fungerande med lite små fix till besiktningen. Finns nämligen en grej jag stör mig sjukt mycket på och jag antar att det kan bli kinkigt på besiktningen också med det.
När jag ska kallstarta härken, sätter jag i nyckeln i tändningen och vrider till läge 1, spiralen i instrumentpanelen tänds tillsammans med alla andra kontrollampor, det hörs relän och ventiler runt omkring hela bilen. Men oavsett hur länge jag väntar så slocknar aldrig kontrollampan för förvärmningen, väntar jag en minut och provar dra på starten så går det gnugga tills batterierna tar slut. Den vägrar starta. Men, om jag lirkar fram och tillbaka mot läge 2, ett fjäderbelastat läge utan tydlig övergång mot start, så hörs det ett relä i boxen på passagerarsidan och ett ordentligt klickande under hytten. Ahaa! Nu får jag förvärmning. -Hejda dig Sixten... Oavsett hur ur länge jag låter detta läge vara i så är det samma visa, inte ens ett litet pust, bara tomt vevande. Precis som att dödarventilen är frånslagen.
Men, om jag går tillbaka till läge 1, och sedan direkt över till start utan att vänta på klick i boxen och under hytten, så hinner man knappt dutta på startnyckeln, så hoppar den igång hur pigg som helst.
Detta känns extremt konstigt enligt mig, då instruktionsboken säger att bilen ska ha automatisk förvärmning, som automatiskt påbörjar förvärmning samt avslutar den med att släcka kontrollampan när motorn är redo att startas. Dessutom, när motorn väl startats och körts varm så fortsätter lampan att lysa.
Varför gör den på detta viset? Jag har väldigt svårt att tro på att den ska bete sig såhär. Efter att ha studerat alla sidor i boken och försökt rota mig igenom kabelhärvan i elcentralen så finner jag inget relä som skulle kunna tänkas styra detta, och jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara direktstyrning från tändningslåset till starkströmreläet vid insugsvärmaren. Starkströmreläet fungerar, inga som helst fel på det och grillen börjar värma direkt när man ger direktström till reläet.
Motorn är som sagt en TD63ES på 210 vilda.
Någon som varit med om liknande fel eller vet vars felet kan vara. För att jag kan knappast tro att bilen är designad så här, för när en gammal L70 är mer sammarbetsvillig, då är det illa.
Tack på förhand