Det är vanligt att undermåliga lågprisreläer (såna som sällan köps in av mer nogräknade biltillverkare men som biltillbehörsfirmor m fl glatt säljer) inte slår ifrån pålitligt när de har några år på nacken. Det beror på att de billiga reläerna har en bladfjäder av något mässingliknande material som returfjäder för ankaret, den sköter också om att leda
ström till ankaret och blir ofta varmgången och utmattad med tiden. Bättre sorters bilreläer har en spiralfjäder som sköter returen, och en kopparfläta bredvid för att leda fram ström.
Dåliga bladfjäderreläer förekom faktiskt fabriksmonterade på t ex Lancia och Alfa Romeo på 80-talet, de var av märke SIPEA. Fiat verkar dock ha varit medvetna om kvalitetsproblemen och använde Bosch istället.
När det gäller de där halvstora minireläerna får man se upp med att det verkar finnas två olika storlekar på dem. En större, som tycks vara officiellt standardiserad på något sätt, den hittar man bl a i Bosch-kataloger. Och en mindre, som i synnerhet Ford gillar att använda. Enklaste sättet att se skillnad på dem är att de större har 4,8 mm flatstift för manöverströmmen medan de mindre har 2,8 mm. De större finns både som slutande och växlande, de mindre bara som slutande resp brytande.