Att en olastad
vagn har något positiv camber är normalt, och sliter inte
däck så länge Toe-vinkeln är rätt. Det är den man ska titta på både lastad och olastad om vagnen sliter däck onormalt. Cambervinkeln är ok om det är positiv eller neutral på båda sidor. Vid klart negativ camber får man kolla upp det hela. Men cambervinklarna är rätt okritiska bara det är lika på båda sidor. Ofta har axlar med högre totalvikt mer positiv camber än billiga småaxlar som brukar ha neutral. Egentligen är hela det här resonemanget ointressant när det inte går att justera de här vinklarna utan är bara för
felsökning om något ser onormalt ut. Och för att strula till det ytterligare är det viktigt för att däcken ska slitas hyfsat jämt att vagnen linjerar rätt efter bilen, så att kolla draglinjen på vagnen är steg två om den sliter däck fel. Är draglinjen fel så brukar det visa sig genom att kulhandsken alltid sitter lite vriden när man stannar till med kopplad vagn. Och på paraxelvagnar är det också viktigt hur axlarna är justerade inbördes. Det är lite pyssel att justera in en vagn så de funkar optimalt. Vi har hyrvagnar som är över 10 år gamla men har inga problem med onormalt däckslitage trotts att de kan gå ett par tusen mil om året. Vi byter däck efter 3 säsonger, och då kan de gått 5-6000 mil men är ändå så bra så de sparas som "bra att ha däck". När vi tar en ny vagn i trafik kontrollerar vi alltid att den linjerar så bra som möjligt från kulhandske och bakåt.
Frugan påstår att hon känner om en vagn är bra linjerad när hon hämtar hem den från transportören, så efter hämtning brukar hon välja ut de vagnar som vi ska behålla själva!