En annan grej, serviceintervaller. Förr så var det +-10% på intervallet som man skall göra sina 50 resp 100 tim servicar på av gammal vana och hävd. Helt plötsligt togs detta bort om inte det stod uttryckligen i dess Service manual vilket det gör på dom flesta lite nyare plans manualer, men inte på gamla Cessnor´s och Piper´s manualer mfl. Så helt plötsligt gällde 50,00 tim och 100,00 tim mellan servicarna. Servade man för tidigt blev man tvungen att tidigarelägga nästa service, servade man för sent så var kärran inte luftvärdig efter tiden gått ut. Ett fullständigt ohållbart system! Alla försöker ju träffa så nära servicen som möjligt på rätt sida. Det var inte ovanligt att man var tvungen att vända pga dåligt väder inför turen till service då ofta flygplanet stod på ett fält och verkstan på ett annat, (en timma flygvägen var inte ovanligt på nåt sett) under tiden i luften blev flygplanet icke luftvärdigt pga tiden gick ut... Nu är detta med +-10 % tillbaka, men jag som CAMO måste skriva in det i AMP:n (Aircraft Maintenense Program) per individ, så nu är detta gjort!
Jag känner att allting kring "småflyget" är på väg åt ett bättre håll, må logiken segra! Och sunda förnuftet vinna!
Det är bra när myndigheten (TS) faktiskt tar tag i dom här skapade problemen! En eloge!
Och vindarna blåser åt många förenklingar/förbättringar nu inom snar framtid.