Länge sedan en uppdatering, men något har det blivit byggt på traktorn.
Dessutom kom det ett annat projekt emellan.
Men ramen har fått lastarfäste, och är här rensad för helsvetsning.
Av detta ska det bli lastararmar.
Det är tänkt att bli manuellt teleskop på den. Men risken är stor att jag inte får det helt parallellt, och att det träter i utskjutet. I så fall svetsar jag ihop teleskopet.......
Truckmotorn och Polo-växellådan är ju inte direkt gjorda för att passa ihop. Så att få ihop axlarna var en utmaning för mej.
Elmotorn har en
konisk axel med
krysskil, och ingående axeln på Pololådan har förstås
splines. Ingendera klarar jag av att svarva/fräsa invändigt i en koppling.
För att lösa det hela på motorsidan så använde jag det drev som redan satt monterat på motoraxeln. Jag svarvade ner det till 40mm, vilket var en pärs för både mej och svarven. Drevet var stenhårt, och hela svarven vibrerade så att minTorshälla höll på att vandra ut genom dörren. Digitalsiffrorna hoppade och var oläsliga, släde och toppslid vandrade hit och dit av sej själva, och det var 120dB i verkstan.
Men till slut hade jag en slät 40mm "axelstump" för en
koppling. Det konstiga är att plattan/skäret höll för denna omilda behandling.
På växellådssidan var det inte lika dramatiskt. Jag köpte en passande
lamell och sågade ut lamellcentrum. Jag svarvade en axel med samma
diameter som splines:en invändigt och satte tre svetspunkter så att jag kunde sätta den i svarven och svarva ner till 27mm.
Utrymmet mellan adapterplattan och växellådan ( i själva"kopplingshuset") är väldigt begränsat, och en klokoppling med dessa axeldiametrar fick inte alls plats. Alla möjliga kopplingar söktes, och till slut hittade jag en "Single disc coupling" på Ebay.
Den byggde 68mm i axiell led och utrymmet jag hade var 71mm.... Man kunde beställa den med vilka in-/ut-axeldiametrar man ville mellan 20 och 40mm, så mina 27-40 funkade bra.
Det hela linjerar skapligt, och jag får hoppas att kopplingen klarar motorns momentet utan att slira på de släta "axlarna".
Den luftnippel som jag hade problem att få tätt, när jag vände diffen uppochner, visade sej vara att det läckte mellan röret och godset. Mina pluggar var nog täta, men det var ingen
tätning mellan det istuckna röret och själva diffhuset.
Jag gjorde som PerÖ83 föreslog, drog ur röret och gängade i huset. Hydraultätning i gängorna och det blev helt tätt.